Min läkare vill att jag ska lämna leverprov för att kontrollera mitt alkoholanvändande. Det jag vet att dom kommer ta är ett peth prov. Någon som tagit det och kan berätta lite kring det och hur det såg ut för er?

Som jag förstod det på läkaren visar det mitt användande tre veckor tillbaka ca? Om jag tittar tillbaka tre veckor på mitt användande som det här sett ut så är det enligt följande

- för tre veckor sedan, i gen alkohol på hela veckan
- för två veckor sedan, väldigt mycket alkohol under 6 dagars tid
- sista veckan har jag varit helt utan alkohol. När testet tas kommer jag ha varit nykter i 8 dagar.

Kommer jag få kraftigt förhöjda värden pga av veckan som jag drack riktigt ordentligt trots att jag var nykter både veckan innan och veckan efter min suparperiod?

Förstår att det kan va individuellt men skulle va mycket tacksam för svar om nån har erfarenhet av peth? Hur såg era resultat ut och hur hade ni druckit innan?

Övärden

Hej!
Bra at läkaren rekommenderar det provet. Jag har hört att det ska vars väldigt tydligt och som du säger visa långsiktigt retroaktivt.
Jag ville få ett sånt prov hos husläkaren. Han visste inget om det och till slut lyckades jag få labbet att ta ett prov för första gången mot en ganska hög avgift.
Jag ville hå bekräftat att min minskade konsumtion gett resultat och fick goda värden.
Du borde få värden som visar att du bör minska intaget av alkohol.
Perfekt i så fall att ta ett nytt prov efter några veckor igen.
Håller tummarna för dig!

Jag tog ett sånt efter att jag druckit varje kväll (3-12 stora starka starköl) under ca 5 månaders tid. När provet tigs hade jag hållit uppe ca en vecka.
Minns jag rätt om det låg på strax över 4?

Beata

Oj det borde va jättehögt va,? Särskilt med tanke på att du var nykter en vecka innan testet? Gjorde du om det en tid efter för att se att det sjunkit?