Hej, har haft alkoholproblem länge. Kämpar med det varje dag. Går på AA så ofta som jag kan och jobbar i mina 12 steg. Nu börjar jag om igen, kände att jag behövde ett forum där jag kan skriva av mig om mina tankar och hur det går. Jag vet att jag inte klarar av att dricka alls och har erkänt mig som alkoholist sedan länge. Endå är sjukdomen där ibland igen och viskar i mitt öra. Några bra råd som hjälpte er i början när ni rest er efter ett återfall?

DetGårBättre

Inte vara för hård mot sig själv. Det är inget som hjälper, det sänker en mer. Samtidigt inte bagatellisera det heller. Men se framåt och tro på en förändring i beteende bl a.

Wolfron

Tack, ja i det här skedet vill jag verkligen inte bli sänkt mer. Har gjort det som krävs, försöker tänka positivt och vara här och nu. Lättare sagt än gjort alla gånger dock. :D

DetGårBättre

Tror det är viktigt som du skriver "vara här och nu". Börjar man tänka tre månader framåt eller om fyra år etc så är det ogreppbart. Bara att försöka vara i nuet och acceptera att ibland mår man skit. Bara vänta ut tiden eller aktivera sig för att minska känslan. Det blir bättre med tiden vad gäller allting i stort sett.