Jag har sökt stöd hos vårdcentralen eftersom jag inte orkar arbeta heltid samtidigt som jag jobbar med att leva nyktert. Drickandet är en del av min problematik och har sin upprinnelse i sömnproblem, jobbstress, värkproblematik och en gastric-bypass. När jag får läkarintyget har läkaren bara sjukskrivit mig utifrån alkoholberoende. Det står att jag har psykiska och beteendeproblem pga detta - känner inte igen mig i det. Det står att jag fått problem med sömn och stress pga alkoholen fast det egentligen är omvänd ordning på det. Hela intyget handlar enbart om alkohol och ingenting om att jag upplever mig utmattningsdeprimerad. Till saken hör att jag har en historia av att tidigt 2000-tal ha varit sjukskriven länge för en utmattningsdepression. Å jag drack inte mer än något glas om året på den tiden. Har accelererat under senaste 3-5 åren med alkoholen. Under läkarbesöket lovade läkaren att arbetsgivaren skulle få ett intyg med enbart omfattning av sjukskrivning å det skulle vara ok. Nu kräver min arbetsgivare att få ta del av hur min diagnos påverkar arbetsförmågan. Lämnar jag ut den delen så röjer jag diagnosen pga hur läkaren skrivit. Å då min arbetsgivare är ökänd för sin dåliga personalpolitik vill jag inte att de ska känna till omfattningen av mitt alkoholproblem. Facket säger att diagnos ändå kommer bli känd när rehab ska diskuteras. Läkaren kräver vidare att jag ska dokumentera min nykterhet genom att blåsa på en beroendemottagning. Men dom vill inte ta emot mig för att blåsa utan menar att då ska jag ha en behandling därifrån först. Å jag kan inte få en tid förrän sent i juni. Jag känner mig helt knäckt över hur det här har blivit och vet inte vad jag ska göra. Jag har skött mitt arbete hela tiden och det är först nu när jag är nykter som utmattningen helt har klubbat mig i huvudet och jag vill bara vila. Nykter sedan elva dagar nu. Har ni några råd att ge?

Tilläggas bör att jag sökt andra läkare men de har inga tider förrän i juli...

Om du måste gömma fakta osv. så blir det nog inte enkelt på något sätt. Att du är utmattad nu är ju pga alkoholen, även om du är nykter nu.
Vill inte verka hård, men jag blev inte bättre på riktigt förrän jag accepterade fakta och slutade "skyla över".

Mags

Jag har ”lagt korten på bordet” för alla som är viktiga i mitt liv. Men jag har en arbetsgivare som kommer göra mitt tillfrisknande oerhört svårt om de får kännedom om alkoholproblemet. Tyvärr... det skulle ha varit jätteskönt att kunna berätta även där och få känna stöd från dem. Men jag vet att detta inte kommer att ske så då väljer jag att agera på ett sätt som jag tror gynnar mig. Återigen, jag är en hel människa och inte bara en vinkärring. Jag ser ingen poäng med att sabba mitt arbete när jag nu har lyckats sätta korken i innan jobbet gick åt helvete.

Mags

Jag har ”lagt korten på bordet” för alla som är viktiga i mitt liv. Men jag har en arbetsgivare som kommer göra mitt tillfrisknande oerhört svårt om de får kännedom om alkoholproblemet. Tyvärr... det skulle ha varit jätteskönt att kunna berätta även där och få känna stöd från dem. Men jag vet att detta inte kommer att ske så då väljer jag att agera på ett sätt som jag tror gynnar mig. Återigen, jag är en hel människa och inte bara en vinkärring. Jag ser ingen poäng med att sabba mitt arbete när jag nu har lyckats sätta korken i innan jobbet gick åt helvete.

Jag förstår att du hamnat i en problematisk sits. Men vårdcentralen kan väl ställa upp tills du fått en tid på beroendemottagningen?
Varför försvåra för människor som frivilligt söker hjälp fattar jag inte..
Och jag håller med om att du ska hålla din arbetsgivare utanför om denne inte vill samarbeta.
Din kommun har väl någon rådgivning dit du kan ringa anonymt?
Kämpa på, skickar en styrkekram???

Mags

Jag kommer idag ringa och kräva att vårdcentralen tar bort beroendediagnosen. Jag kan liksom inte förlora jobbet för att jag försöker tillfriskna! Jag får gå i väggen som nykter i stället och jobba heltid om läkaren vägrar möta mig i min begäran om omformulering. Så jävla dumt att sparka omkull någon som försöker resa sig. Fattar inte att jag ff är nykter i den här stressen! Men jag vill något annat nu!

DetGårBättre

Arbetsgivaren har väl inte rätt att läsa diagnosen alls. Sen har de ju ett rehabiliteringsansvar dock. Sök mer info om just detta om läkaren är trångsynt!

Mags

Läs mitt nya inlägg. Läkaren vägrar hjälpa mig utan har lurat mig totalt. Hon lovade att arbetsgivaren inte skulle se diagnosen. Och nu vägrar hon ta bort den ur min journal.

DetGårBättre

Du kan ju överklaga och försöka få bort den felaktiga diagnosen i journalen om du vill. Jag bryr mig aldrig vad andra människor tycker eller diagnostiserar mig med. Jag vet ju bäst hur det är!

Mags

Jag tycker inte diagnosen är felaktig. Jag tycker den är ofullständig. Dessutom har jag levt med stor övervikt länge och vet att oavsett vad man söker vård för så handlade det om fetman. Nu ser jag framför mig att samma kommer ske med beroendediagnosen... Plötsligt så har hon kastat om i vilken ordning stress, sömnbesvär och alkoholproblem debuterade i mitt liv. Det gör mig förbannad och förminskar hur mitt mående var redan före alkoholen (som hon själv i sittande samtal kallar ett symptom). Jag skulle gärna berätta för alla som vill lyssna om hur jag utvecklade ett beroende efter en gastric bypass men då krävs det att den som lyssnar vill mig väl för jag är nynykter och skör. Vad hände med min rätt till integritet? Har inte fyllon den rätten?