Någon där ute i etern som har erfarenhet av antabus och vill dela med sig? Gärna så mycket detaljer som möjligt. Jag satt just och tänkte att det hade förmodligen varit bra. Jag har inget problem att avstå alkohol på förmiddagen, och då tänker jag också ofta att jag inte behöver dricka. Det är då jag borde ta antabus tror jag. Just då skulle jag ta det frivilligt så att säga. Och det är perfekt eftersom det är en medicin som inte bara verkar när man tar den utan lång tid senare. Och med det i kroppen har jag svårt att tro att jag skulle dricka på kvällen, när mitt sug är som störst, livrädd för mediciner som jag är, särskilt i kombination med alkohol. Problemet är att jag inte i dagsläget känner att jag kan erkänna för sjukvården att jag har problem. Så det är knappast möjligt, att få antabus utan att det journalförs... Hur som helst, om någon vill berätta är jag tacksam.

God morgon!

Jag vände mig till min vårdcentral och pratade med en riskbrukssköterska som jag tidigare varit i kontakt med.
Viljan att inte dricka hade jag, men tidigare erfarenheter visade mig att det krävdes så lite för mig för att trilla dit igen. Fick läkartid och jag fick ta leverprover för att se hur läget såg ut (hade lämnat prover ca 45 dagar tidigare med mindre bra resultat). Denna gång hade värdena förbättrats och läkaren skrev ut Antabus på 400mg, tre tabletter i veckan.
Tog min första dos den 12/5 och fick en lite besk smak i munnen, men den gick över efter ett tag.
Jag disponerar alltså själv över dessa och ansvarar själv för att ta dem. För att detta ska vara möjligt så ska man vilja sluta med sitt destruktiva drickande. Jag ville det.
Jag går varje vecka i samtal hos en terapeut på missbruksenheten via Socialtjänsten, och sedan två veckor har jag börjat besöka CA (anonyma kokainister) som har samma tillvägagångssätt som AA. Kombinationen av enskilt samtal, gemenskapen i CA och Antabus hjälper mig enormt och jag känner för varje dag som jag är alkoholfri hur mycket lättare det går och hur avlägset begäret efter alkoholen blir.
43 dagar idag.

Min erfarenhet ser ut typ så.

Lycka till och ha en fin dag! ☀️

Tror nog att du måste bestämma dig definitivt för att klara av detta. Ser ord som "förmodligen varit bra, tror jag, frivilligt" m.m., de håller inte när suget slår till! Det går att fuska med Antabus, jag vet av erfarenhet. Man kan spotta ut, kräkas efteråt, sakta "dricka bort" effekten. Men vilken lättnad när man bara accepterar det, först då slappnar man av på riktigt! Grattis till er som klarar av att ta Antabus själva, jag klarade det inte.

Varit nykter nu i 4 månader, mitt mål är 6 månader, sen får vi se.

Mitt primära problem har varit stress + alkohol, ingen bra kombo.

Lycka till!