Fy sjutton som man mår idag.. Hatar den där förbannade spriten!

Vaniljsmak

Till att börja med: Välkommen!

Jag har inga tips eller råd att ge dig, tyvärr. Det finns många här som vet precis hur du känner just nu, den där bakfylleångesten är fördjävlig och varje gång undrar man varför VARFÖR gör man såhär? Det positiva är att ångesten, liksom bakfyllan, går över med tiden. Tills dess kanske du kan läsa lite här, det brukar ge en känsla av samhörighet och lite tröst. Det kan också vara hjälpsamt att skriva lite.

Skickar över en massa cybertröst och styrka.

Fenix x

Tack! Fint med medmänniskor som har empati och förståelse. Har försökt sluta dricka nu i ganska många år och ändå lyckas jag inte. Ser snart ingen utväg längre. Söp nu stenhårt i fyra dagar, allt förtroende borta, ihop med plånbok och stolthet...

Vaniljsmak

Det låter riktigt jobbigt! Alkoholen är verkligen ett gift som förstör allt. Historierna kan se så olika ut men i slutändan är det de förbenade beroendet som fört oss hit. Alla har vi olika sätt att hantera problemet på. Utifrån de jag läser hos dig så verkar det rätt illa, Har du övervägt att ta hjälp utifrån?

Fenix x

Har försökt få hjälp i olika omgångar men inget verkar funka. Känns som ingen förstår hur jävla illa det är bara för att man har kvar jobb etc. Har tyvärr väldigt stor lust att göra slut på allt..

Vad då slut?? Det är ingen bra lösning.
Det går att sluta.
Det går att vara lycklig utan alkohol.
Garanterad.
Du klarar det.
Kram.

Fenix x

Tack, känns lite bättre när jag nu märker hur många godhjärtade det finns därute. Så jäkla rädd och ensam jag känner mig, tänk om man bara kunde slita ut ångesten ur bröstkorgen och slänga den åt helvete!

Berra58

Välkommen!
Förstår precis hur du känner dig.
För mig dag 2 nu, efter en veckas drickande. Mår inte heller så bra.
Har du provat Beroendeklinik och Antabus? Försök peta i dig mat o B-vitamin så går återhämtningen fortare.
Ha de gott. Lycka till.

Mistral

Hej Fenix x,
Du är inte ensam. Själv valde jag just idag midsommarafton till att sluta dricka. Inte bjuden någonstans och ensam hemma, skitväder - bra dag att börja fightas tänkte jag.. ? har hittills druckit vin varje kväll i något år.
Ikväll skulle jag inte dricka något men det sket sig, hade ångest som jag inte orkade med. Men har stoppat nu efter 2 glas vin och mår rätt ok.
Tänker att nedtrappning är skonsammast bara man kan stoppa i tid.
Kan det funka för dig också kanske?

Mistral

Hej Fenix x,
Du är inte ensam. Själv valde jag just idag midsommarafton till att sluta dricka. Inte bjuden någonstans och ensam hemma, skitväder - bra dag att börja fightas tänkte jag.. ? har hittills druckit vin varje kväll i något år.
Ikväll skulle jag inte dricka något men det sket sig, hade ångest som jag inte orkade med. Men har stoppat nu efter 2 glas vin och mår rätt ok.
Tänker att nedtrappning är skonsammast bara man kan stoppa i tid.
Kan det funka för dig också kanske?

Fenix x

Hej mistral! Tror inte nedtrappning funkar på mig, dricker väldigt aggressivt när jag dricker. Två sjuttisar och allt slödricka som öl och vin blir det lätt en vanlig dag, nu har jag kört så i fyra dagar och skulle gärna ta en återställare men vet tyvärr att det inte slutar där.. Hade bara önskat att jag haft nåt ångestdämpande hemma..

Mistral

Det låter tufft. Har själv ingen erfarenhet av aggressivt drickande, men har likväl ett beroende av vin på kvällarna. Oftast 4-6 glas. Runt en 75:a vin /kväll tror jag.
Vet att det finns ”ofarliga” ångestdämpande mediciner, det är antihistaminer. Fick själv sådana för länge sedan, långt innan jag började dricka för mycket, emot panikångest i samband med en livskris.
Tycker dom funkar hyfsat.
Vet att en del som har svår abstinens väljer att lägga in sig på sjukhus under 2-4 dagar och få medicinsk hjälp, kanske det är något att överväga?

Taesa

Hej! Såg inte ditt inlägg förrän alldeles nyss. Hur är det idag?
Jag tänker att dricker man så mycket och aggressivt som du beskriver behövs nog hjälp utifrån. Du har tagit steget att skriva här, vilket i mina ögon betyder att du vill ha en förändring. Har du någonstans du kan vända dig? Kan du tänka dig att vända dig till en beroendemottagning? Vårdcentralen? Psyk?
Och du - för jösse namn, fortsätt skriva här, här finns många som känner med dig, bryr sig, utifrån den förmåga vi var och en har. Vi är många som vet hur skitilla det kan vara. Ta hand om dig och som sagt - skriv! Tänker på dig.

Hej,

Vill varmt rekommendera AA. Det finns garanterat ett möte nära dej. Theralen tror jag är det som ges på eg avgiftningsenheter vid de problem du beskriver.

Kan du få ngn att sitta med dej så du slipper vara ensam ? Behöver du åka till sjukhus ? Om du får delirium så snälla åk in. Alla är så snälla när man söker hjälp. Ingen dömer. Ta hand om dej. Styrkekram !

Fenix x

Hej på er, alla goa! Är otroligt tacksam för alla fina och värmande kommentarer, konstigt att det kan hjälpa så mycket. Har sovit och ätit om vartannat hela dagen, tror man kan ta sig ur detta än en gång. Hoppas och tror att det ska bli den sista. Nu ska man bara städa upp i allt det praktiska, alla man sårat och allt ansvar man struntat i...

Fenix x

Har nog lite svårt att ta emot hjälp utifrån, uppfostrad som tyst och stark... Haha, vilket skämt.. Tur att man hittat hit, känns lättare!

Hej,

När jag sökte hjälp utanför min ångestbubbla började nåt nytt. Duktig psykiater, beroendekurs hos M Skarsgård, AA.. Lärde att en alkis ser ut som vemsomhelst. Blev emottagen med öppna famnen på AA. Gullig läkare som lät mej gråta; höll om och tröstade. En präst som hade sett allt. Kompisar som lyssnade utan att döma.

Ensam på sin kammare med sin ångest är ett läskigt ställe att vara. Människor vill hjälpa och jag vågade gradvis öppna upp mej om min stora skam.

Man är rädd för så mycket när man är dagen efter. Ungar, och hur de mår, att bli påkommen och exponerad, stämplad. Ångesten som river. Allt det där som man själv vet och tror att alla andra vet också.

Nu har du sträckt ut en hand. Bli som en storfiskare - kasta ut en massa linor, och du ska se hur många som bara vill hjälpa och trösta. Håll i nu !

Styrkekramar.

Vaniljsmak

Hur är det med dig idag? Börjar ångesten släppa?

Jag tänker att du verkar ha det väldigt svårt med ångesten och att den kanske inte bara är alkoholrelaterad. Har du hjälp med den ångesten utifrån, via vården eller någon annanstans ifrån? Jag tror den kan vara svår att tackla på egen hand.

Ta hand om dig!