Jag vill inte förlora min man.
Jag har varit sjukskriven för utmattning, började jobba i våras på 50%. Under det senaste året har jag ätit medicin för att dämpa ångest. Men när den inte hjälpt tillräckligt så har jag dövat ångesten med alkohol. Istället för att öka ångestmedicinen.
Det blev lite bättre när jag började jobba, eftersom jag verkligen ville att det skulle funka. Slutade med medicinen men har haft kvar alkoholen som snuttefilt. Så förbannad på mig själv.

Flera gånger under de senaste tre månaderna har min man kommit hem från jobbet och jag är då full. Jag säger och gör saker jag inte minns. Får enorm ångest dagen efter. Jag gör min ledsen och orolig. Jag vill att han ska kunna lita på mig, jag har lång väg till detta. Fan jag har förstört allt. Jag kan inte längre säga förlåt och säga att jag ska visa dig. För han litar inte på det.
Vad ska jag göra? Ska jag börja med min ångestmedicin igen?

Berra58

Hoppas du löser detta. Nyfiken fråga:varför slutade du med medicinen?
Viktigt att våga ställa sig frågan "vad är hönan och ägget", dvs medecinerar vi mot ångest? eller har vi ångest pga av alkoholen? Tycker du själv antyder här att du har problem med alkoholen. Det första vi bör göra i det läget är att rannsaka oss själva och våga erkänna att vi är alkoholproblematiker, sluta att tro att vi "medecinerar", när vi i själva verket är på väg in i ett ångestskapande beroende. Nästa steg är naturligtvis att avstå alkohol, kanske mha vårdkontakt, och att skriva/läsa här.

Håller på dig, lycka till ?

Thelonelyone

Tack Berra 58 ?
En så bra fråga.. och så klart slutade jag med medicinen för att jag inte skulle kombinera alkohol och medicin. Jag ville kunna fortsätta dricka. Det var då viktigare för mig än att fortsätta med medicinen.

Men också att påpeka, jag var ett barn med stark oro och ängslan, ångesten kom också vid ung ålder. Jag har haft oro, ängslan och ångest innan jag ens började dricka alkohol. (Försvarstal?)

Sedan på detta dricka är ju som du skriver att det blir ett ångestskapande beroende, fastän det är ångesten man vill bort från. Eller ja, hantera bättre.

Det känns som du skulle behöva en vårdkontakt som Berra säger.

Du fick ångest medicin utskriven av någon och du borde gå tillbaka dit och lägga upp en plan för vilken hjälp du behöver.
Kan du vara ärlig och berätta om dina alkoholproblem?
Då ökar ju dina möjligheter att få rätt hjälp mot beroendet av både Alko och Benzo.
Håller tummarna för dig??
Har du börjat skriva här så är du på rätt väg???

Thelonelyone

Hej och Tack FinaLisa,
Jag har en terapeut jag jobbar med när det kommer till ångesten.
Vi har pratat om alkohol och hur det påverkar mitt liv.
Jag känner att vi har en öppen kommunikation, terapeuten och jag, så jag skulle nog våga berätta för hen.