Jag har ”bara” druckit i snart fyra år men jag kan ärligt talat inte komma ihåg hur mitt liv såg ut innan alkoholen kom in i mitt liv.
På något sätt klarade man vardag, fest och umgänge utan att behöva kryckan som gör en mer social och kreativ.
Hade jag tråkigt? Jag tror inte det.
Hade jag mindre ångest? Absolut!
Var jag mindre rädd för en fallerande hälsa? Återigen, självklart!
Men ändå är man i denna onda cirkel...
Om man lyckas somna så vaknar man med ångest och skuldkänslor.
Sen äter man, känner sig starkare och då är det på igen.

Du skriver att du inte kan komma ihåg den tid då du var nykter. Det är svårt att tänka sig in i hur det var att känna sig fri från tankar på alkohol, veta hur det var innan den tog den plats den har i dag. Intressant inlägg och det är säkert flera som kan känna igen sig i det. Fint att du reflekterar högt här i forumet. Att just fundera över detta låter som en del i att hitta motivation och sätt för dig att ta dig framåt, dit du vill.

Du ringar också tydligt in att du vill hitta andra sätt att hantera negativa känslor som ångest och rädsla, att alkoholen tagit en plats där en tid som du nu vill skjuta undan. Hitta andra nya sätt att ta hand om dig själv på.

Fortsätt gärna reflektera och fundera tillsammans med alla här på forumet, ibland tar det tid innan man får svar och ibland får man skriva flera gånger innan någon skriver. Du är igång!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

...som ploppar upp ibland. Så enkelt det var förr, innan alkoholen tog över helt. Att kunna gå på fest och ta ett par glas vin utan att sukta ihjäl sig efter ytterligare tre-fyra-fem-tio glas. Emellanåt känner jag en sådan sorg över att jag lät det gå så här långt. Men nu är vi där vi är. Det är bara vi själva som kan ta kommandot över vårt liv igen. Utan A, men i längden ett mycket bättre mående. Har du orkat ta tag i problemen ännu? Fortsätt gärna skriva, jag läser.

Flickansom

Jag minns mitt nyktra liv så väl!
Mitt "hemma-mamma"-liv, mina vänner, mina jobb.. Allt.
Även mitt totalt destruktiva förhållande och min låga självkänsla, mina ätstörningar och mina självdestruktiva vanor.
Jag avskydde alkohol på den tiden.
Efter en hård separation introducerades alkoholen sakta men säkert in i mitt liv.
Ångest under pappa-veckorna och ätstörningen/träningsmissbruket och stressen av att "hitta mig själv" gav mig anledningar att dricka vin oftare, och därefter öl.
Jag la märke till också att anorexian inte kröp upp hos mig när jag drack.. Och då såg jag alkoholen som något positivt.
Varför var jag så dum? -.-