Hej!
33 År gammal, 147 kilo tung, ett decenium in i så gått som varje dag 10 st 5.2 vol% aka 5 liter starköl. Jag genomlider dagligen extrem bakfylla och diarré. Men jag har hört fruktandes historier om hur det snabbaste sättet att dö i min situation ör att bara sluta dricka på riktigt. Så vad är sanningen? Efter hur många dagar kan jag sluta vara skräckslagen och hålla andan???.

Benguela

Grattis till ett bra val, att börja skriva här på forumet!
Jag har inte själv erfarenhet av den typen av avgiftning, men om du läser bland trådarna här, kommer du att hitta andra som har det.

Om det är svårt/riskfyllt för dig att sluta tvärt, kanske du kan börja med att dra ner? Jag föreställer mig att du skulle uppleva tydliga hälsovinster om du gjorde det. Hoppas att du får den hjälp du behöver!

Spontant kände jag att du befinner dig redan nu i livsfara...
Tänk att du bär omkring på ytterligare en person med din övervikt.
Hur mår ditt hjärta?
Har du sökt hjälp på vårdcentralen?

Där kan du få remisser till både beroendeklinik, dietist, kurator/ psykolog.
Men som Benguela skriver, börja med att minska intaget av alkohol.

Bra att du skriver och läser här?

Kramar ???

DetGårBättre

Väldigt individuellt hur man fixar att klippa alkohol rakt av. Men jag skulle alltid valt det säkra för det osäkra och trappat ner, i ditt fann antagligen med stesolid!

Och ett stort välkommen till forumet! Vad bra att du hittat hit och känner dig nyfiken på en förändring till bättre hälsa!

Du kommer säkert hitta massor av stöd av de andra medlemmarna här, men jag ville bara lägga in den här längden där du kan läsa om abstinens: https://alkoholhjalpen.se/akut

Känner du dig osäker så kan du alltid ringa sjukvårdsupplysningen. Vill du vara anonym kan du också ringa Alkohollinjen.

Hoppas du vill skriva och berätta mera om dig!

/Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet