18/9. Bestämde jag mig för Cold turkey.

Det är jag som är kapten på det här skeppet ok. Ingen jävel i mitt öra ska bestämma över mig. Ingen jävla substans ska få äran att styra mig ner i ett fördärv, denna korta stund jag har tilldelats på denna jord.

Nu är det äntligen över. Vilken befrielse! Jag tänker inte bli någon skruttig alkokärring, ett spridoftande vrak med darriga händer och suddig blick. Fan heller. Jag vägrar. Inte en droppe till! Nog med ursäkter. Det finns inga ursäkter.

19/9
På morgonen talade Kung Alkohol om för mig att han anser mig vara en smula dramatisk.

-Du har ju 2 inbokade fester denna månad, och en lång resa. Tänker du avboka dessa eller hur tänker du? Jag menar, du kommer ju omgående förlora dina vänner om du ska börja dricka Fanta på festerna, det blir direkt obehagligt för dom att ha en nykter jävel sittandes där.

-Du har ju inte direkt en uppsjö av vänner, var rädd om dom du har. Du kan gott dricka när det är fest, håll dig nykter i övrigt bara. Så! Problemet löst.

P.s -du vet väl att du har en flaska vin i skafferiet, hur har du tänkt med den?

Stumpan

Hur känns det nu? Jag har också bestämt mig för att sluta dricka. Jag dricker för mycket och triggas av samma saker som du. Inbokade saker i kalendern, så den här månaden går det ju inte... samtidigt har jag bestämt mig nu! Och jag hoppas att det kan hjälpa en att hålla sig på banan genom att skriva här inne. Släng vinet du har och säg att du måste köra när du ska på festerna så kan vi räkna vita dagar tillsammans här istället!

KL

Ursäkta om jag låter lite brysk nu men vad är det för vänner du har om de inte accepterar att du avstår från att dricka?! Knappast några äkta vänner! Förstår att alkohol är ett socialt smörjmedel men om jag hade vänner som "krävde" av mig att jag skulle dricka alkohol skulle jag be dem att dra. Eller är detta något du målar upp i huvudet som en ursäkt för att få dricka?

No pain no gain

Känns det som du och dina vänner,
är som pingviner på ett flak?
Det enda som ni har gemensamt,
är att ni dricker samma sak. /Bo Kasper

Ja, planen är att skriva dagligen för reflektion och för att tydliggöra jävelns röst i mitt öra som funnits med i många, många år.

Jag själv är 42 och dricker 3 glas (1/2 flaska vin) 4 gånger i veckan. Alltså 2 vinflarror i veckan. Stadigt och tvångsmässigt.

De gånger jag försökt kontrollera/minska mitt intag slutar med att jag helt sonika 'glömmer bort' min plan. Utan diskussion ens. Så på torsdagen behöver jag handla mat och också tydligen vin.

Hur ser ditt mönster ut?

No pain no gain

Trevligt med sällskap.

Jag har nog tyvärr, i bakhuvudet, bestämt mig för att inte förstöra "sommarens sista fester" med plågsam nykterhet. Plötsligt är schemat lite mer flexibelt och "nedtrappning" är väl ändå mer realistiskt i sanningen namn. (Säger Kung A)

Men vi vet ju vid detta lag att det inte finns någon "rätt tid" för att sluta. Det dyker upp nya tillställningar hela tiden.

Den här resan har jag sett fram emot i ett halvår. Bra ursäkt för att skjuta upp?

Stumpan

Jag är 36, har druckit i veckorna tidigare då jag genomgick en djup depression. Nu dricker jag ”endast” fredag och lördag, men det blir alltid minst en flaska vin. Jag ”glömmer” också min plan, eller snarare övertalar mig själv att det inte är så farligt. Ångesten kommer som ett brev på posten dagen efter så att säga. Mår så fruktansvärt dåligt av alkoholen så jag inser ju att det inte funkar så klart. Det svåra för mig är att det blir som något jag måste höra för att varva ner efter en jobbig vecka. Jag lever ensam och dricker ensam. Då jag har sällskap och dricker vin så håller jag mig alltid till att vara måttlig utan att ens tänka på det.

No pain no gain

Mycket intressant reflektion, tack!

Fabricerar jag mina vänners avståndstagande vid utebliven A-konsumtion som en anledning för att dricka.

Jag vet inte faktiskt. Jag hoppas det, då skulle problemet ligga hos mig vilket betyder att jag kan lösa det.

Kanske ordet vänner är ett för starkt ord. Bekanta passar nog bättre.

Vi träffas och äter middag med tillhörande drycker. Det är vad vi gör. Och fest ibland.

Dom mycket lätträknade gånger jag avstått från vinet har jag fått hårda påtryckningar och sura miner. Så är det.

Stumpan

Ja ursäkt att skjuta upp nykterheten kommer ju alltid automatiskt på nåt vis.. Men man lurar ju bara sig själv. Vet hur det varit för mig, ska bara gå på den här festen eller bara nåt annat. Och så tar man tillfället i alt att supa järnet, för jag ska ju sluta dricka sen... och så var den resan eller festen förstörd i alla fall för man var så full så man gjorde bort sig och så vidare. Och så ångesten som kommer dagen efter, även om man inte gjort nåt vansinnigt... det är nog en av anledningarna till att jag undviker alkohol i sociala sammanhang idag, men jag dricker ju ensam då i stället

No pain no gain

Jag använder också alkohol till avslappning.

Det enda som någonsin hjälpt är att jogga/cykla istället. Men nu verkar det som om det har gått för långt.

Jag dricker också ensam, har alltid gjort. Förr i tiden mycket fest men nu mer sällan.

Hoppas på en liknande resa.
(redigerad av admi då vi har det "reklamfritt här, hoppas det känns okej)

Stumpan

Hur har det gått för långt för dig? Du tror inte att det kan vara ytterligare ett sätt att undvika att ta tag i det att tänka så? Jag kör ju liknande ursäkter själv så att säga? mina ursäkter handlar om att jag är för fet för att våga visa mig på gymmet.. så lika bra att skita i det. Men har faktiskt bestämt mig för att göra ett seriöst försök i morgon. Och inte göra som jag brukar att gå all in och köra 2-timmarspass, max 20 min är mål 1

No pain no gain

Det har du ju helt rätt i. Att tänka att "det
har gått för långt" är säkert också en fabricering av Kung A. Det har jag verkligen inte reflekterat över. Vilket bra forum, tack.

Låt oss försöka vara så ärliga vi kan med våra ständiga ursäkter. Det känns som steg nr.1. Lägg upp allt på bordet.

Jag gick på sjukgymnastik med skadat knä. Hennes tips för att verkligen komma igång med träning är att som du skriver börja korta pass men även att bestämma att inte öka på tiden under X antal månader.

Du får alltså träna 20 min 3 ggr v. och inte öka på förrän om 2-3 månader.

Se mycket långsiktigt på det. Få in rutinen först.

Jag ska också, på kvällar efter jobbet som ett annat sätt att varva ner.

Vakna ångestfri på lördag morgon -vilken lycka.

Stumpan

Ja det känns på något sätt mycket enklare att vara ärlig här inne med. Ingen som känner en och alla är i samma båt!

Jag ska verkligen ge det ett ärligt försök att komma igång. Tror att det kan få mig att börja fokusera på att må bra igen om man känner att man gör något för sin egen skull.

Det som jag upplever om mig själv är att jag har ett flyktbeteende. Jag tycker att det är jobbigt att ta tag i saker så jag gör nåt annat. Det handlar inte bara om alkohol utan de flesta aspekterna i livet.

Vad bra att du också ska börja träna, då kan vi ju prata om det här inne med! Alltid trevligt att kunna fokusera på fler framgångar än att vi lyckas hålla oss vita!

Stumpan

Jag kom precis på en annan ursäkt jag brukar intala mig själv.. ”jag måste förbi systemet och handla vin för att jag ska ju laga x ikväll och i det ska det ju vara vin!” Så jävla dumt ? det är ju liksom ingen annan än jag som gjort matlistan ?

No pain no gain

Vinmarinerad leverbiff
4 dagar i veckan ,?.

Bara att jag ska laga mat brukar räcka som ursäkt -det är ju så man lagar mat, med ett glas vin i näven.

Jag funderar också på hur stor del socker har i detta.

Lyssna på Hälsorevolutionen om du inte redan har, det var bra.

Stumpan

Ja, man är ju så ”smart”? man har så genomtänkta strategier! Det är ju inte helt sällan man hör andra prata om ”matlagningsvin” som du säger heller, och alla bilder på sociala medier. Klart man blir påverkad! Sen är det ju inget som säger att dessa ”lyckade” människor inte har problem med alkoholen heller..

Ska lyssna på den! Jag tror ju att vi beroendemänniskor kan triggas av allt som ger en kicken. Socker inkluderat!

Stumpan

Bra att du inte gått på flaskan. Du fixar att låta den vara. Sitter och lyssnar på boken du tipsade om❤️ Bra att ha nåt att lyssna på för att skingra tankarna!

No pain no gain

Dom 2 första glasen rödvin till maten är så gott. Sen kanske ett till, efter maten. Efter det är jag rätt nöjd. Jag har inte problemet att jag inte kan sluta dricka, tvärtom blir jag bara törstig och får huvudvärk om jag dricker mer. Blir lite olycklig t.o.m

Men efter 5-6 dagar vit brukar det hända något magiskt, och det är att jag som sagt bara glömmer bort att jag har problem. Det sker helt automatiskt, likt en radiostyrd idiot trampar jag rakt in på bolaget trots att ärendet från början var att köpa morötter och spagetti på Ica.

Detta skrivande hoppas jag kommer hjälpa till angående just detta.

Nu är det 3:e dagen utan vin. Känns ok men i morgon ska jag på kurs vilket kommer höja stressnivån så det blir en utmaning att komma hem till godingen i skafferiet.

Angående godis och onyttigheter så kommer jag trycka i mig det som krävs för att fixa detta, fettvalkarna får bli nästa problem, ett problem i taget tror jag på.

Hur mår du och hur ser din dag ut?

Stumpan

Ett problem i taget är nog helt rätt!

Jag handlar också på bolaget radiostyrt! Och skulle jag förhandla med mig själv så kommer ju lilljävulen på nåt bra argument.

Jag mår okej idag, känner mig positiv för framtiden. Lilljävulen talar dock om för mig att så brukar du ju känna när du bestämt dig. Men du är dömd att förlora...

Ska föreläsa idag vilket känns kul, men dessa dagar brukar vara intensiva så visst kommer det att vara en stressig dag. Men tack vare dig så tog jag ju tag i att skaffa ett abonnemang på Storytel igår, ser redan fram mot att sjunka ner i soffan efter jobbet och lyssna vidare! Har haft boken på i natt då jag upplevde hennes röst som lugnande? längesedan jag sov så bra! Så den typen av avslappning kommer jag att fortsätta med!

No pain no gain

Härligt att höra :)

Boken är kanske lite upprepande men vissa saker behöver upprepas. Och jag tror verkligen på konceptet.

Det bästa vore om en kunde sova en kvart när en kommer hem så stressnivån sjönk undan.

Lycka till idag. En dag i taget.