Trodde att jag hade allt under kontroll, att jag kunde dricka lagom.....
Dumt av mig, det kan jag ju inte....
Sabbade allt redan dag ett av semestern utomlands.
Idag tar jag steget mot ett liv utan vin.

höst trollet

Jag brukar göra så, att jag använder ett ordprogram på min dator, sedan kopierar jag in, om det är långt.
Annars undviker jag att använda förhandsvisningen, för den har trollat bort mina inlägg flera gånger..
Det går att redigera i efterhand..
Lycka till!/ trollis som tar en snabb titt!

ps. kul att se dig här igen!

jag känner precis som du. Tänk att det kan vara så här att man inte ens vill dricka. 19 veckor för mej. Inte för att jag egentligen räknar mina nyktra veckor men jag började med LCHF då och håller räkning på skoj för viktens skull. Just idag nådde jag -14 kg så det är inte konstigt att jag mår bra och har fått ett helt annat livsinnehåll.

Maria42

Välkommen hit, jag skriver och trycker på spara. Jag kanske haft tur för inga inlägg har försvunnit, annars kan man göra som trollis skrev.
Hoppas du lyckas bättre nu!

Va kul med en sådan rörelse här på forumet! Jag klickar på Skriv ny kommentar, skriver och klickar på Spara, hoppas du kommer igång, det ger så mycket att skriva här!

Gårdagskvällen gick mycket bra och jag är så glad över att vara jag!

Jag drack 0-öl och berättade som det var att jag provade att vara utan A under veckan i "huset vid havet" i somras och att det kändes så bra att jag har fortsatt med det.
Inga frågor utan alla var så upptagna med att dricka sitt medhavda vin.
De två väninnorna som jag brukar dricka i kapp med blev ganska onyktra och satt och hojtade om helt oviktiga saker.....
Jag lyssnade och förundrades över vilken skillnad det är på att vara nykter i sällskapet mot att vara onykter.
Var inte det minsta sugen på deras vin, glansiga ögon, sludder och korkade kommentarer.

Vaknade tidigt i morse och mannen och jag smög upp medan barnen sov, tände ljus och satt uppkrupna i varsitt soffhörn med kaffe och macka och PRATADE på riktigt!

DET är en lycklig stund för mig just nu.

Tack för att ni finns här och utan er peppning hade jag inte varit så stark i går!!

Kram

höst trollet

Jag VISSTE DET! Att du skulle klara det ;-D *bara leeeer*
Visst är det lite kul, att vara betraktaren..?
Jättekram! / trollis

vill.sluta

Du är fantastisk och har gjort helt rätt!
Vad roligt att du och gubben finne r varandra, vårda alla BRA! relationer.
Lycka till,, starten brukar vara tyngst
Nu är den avklarad, fortsätt glidflyg nu.
/A

Har varit trött och lite krasslig i halsen både igår och i dag. Somnade en stund i soffan igår eftermiddag. OCH det gör ingenting, jag behöver inte skämmas, låtsas att jag inte sovit eller bortförklara mig för jag var bara trött och inte bakis!!

Tillbringar dagen i soffan med stickningen och någon dålig film, underbart!

Tilde

Gör ju inget att känna sig lite småkrasslig när man hittat lugnet, eller hur?
Det utstrålar lugn o harmoni från ditt inlägg ska du veta.

Ha en fortsatt skön o slö dag...
önskar det andra trollet från barnböckerna värld ;)

På väg till jobbet i morse kom en så härlig känsla/tanke som jag tyvärr inte riktigt hann fånga.
Det var en tanke som uppstod i att jag och mannen pratade om hur och när och om jag skulle trilla dig igen eller vilja prova och att det blir mer "upphausat" desto längre tid jag varit nykter.

Då fladdrade tanken förbi att jag behöver faktiskt inte dricka mer, det är faktiskt inget man behöver göra någonsin. Det var en så härlig tanke, den kändes fysiskt i kroppen som en lugn och mjuk smekning av frihet!!

Vill stanna i den och tänka vidare, men ögonblicket var så kort och vardagens jobb-bekymmer kom ikapp. Ska försöka återvända dit för där vill jag vara.

Stigsdotter

och lämnar lite styrkekramar här nu när jag läst ikapp trådens för mig 69 nya inlägg :-O Känns härligt att läsa era funderingar - de kunde varit mina. Jag känner igen den där kittlande snabba tanken du, Sommmar 12, hade imorse också. Visst är det frihet! Det är dit vi strävar: vi kan dricka om vi vill, men vi vill inte!!

Kram i all hast, måste rusa!

MissH

Vad roligt att läsa om dina framsteg Sommar! Och den där känslan, den kommer du känna av flera gånger, oroa dig inte ;-)

Ha det fint!

Askan

Nu fick jag den där fladdrande känslan bara av att läsa om den.
Friheten, den berusande friheten, i att få bestämma själv och att man bestämmer att man inte vill mer, att det inte behöver bli fler gånger. Åh!

Grubblar så mycket över alkoholen och vad den gör med oss. Tänker tillbaks och undrar hur vi alla kunde låta min pappas fru dricka sig så sjuk att hon till sist gick bort. Min pappa fortsätter på samma sätt och ingen säger någonting. Har de senaste dagarna fastnat i dessa tankar. Hur kommer det sig att det blir en så viktig del av livet? Hur kommer det sig att man blir förälskad i det så att allt annat ter sig oviktigt? Jag tillbringade många år med att genomlida veckorna med bara ett mål i sikte: det första glaset vin på fredagskvällen. Sedan var ingenting viktigt mer.

MissH

Därför att det är så droger funkar :-) Så enkelt och så svårt. Alkoholproblem är såklart komplexa, kan nog bero på många faktorer. Själv trillade poletten ner när jag läste Sockerbomben, jag fattar vad både socker och alkohol gör med min hjärna. Jag är helt chanslös så fort jag påbörjar mitt intag av det ena eller andra. Jag fattar varför jag kan sitta och dricka glas efter glas medan andra somnar, varför det verkar helt omöjligt att sluta. Varför andra blir lugna medan jag blir speedad. Jag är överkänslig, min hjärna älskar kickar i alla dess former, och jag får bara vara vaksam. Kanske är det så för dig också?

Varför dom runtomkring inte gör något...vet inte, skitdumt. Man kan ju reagera, men då riskerar man att stöta sig och det vill man inte. Och så är det ju en massa skam inblandat... Akta dig för att klandra dig själv, det är inte du som kan göra någon nykter. Det jobbet får man göra själv. Och vill man inte går det inte. Lite grubbleri är nog bra, men var inte för hård mot dig själv. Du gör så gott du kan.

Maria42

Jag måste nog läsa den, känns som jag fastnat i godisfällan igen.
Minns att jag blev pigg när jag drack alkohol, kunde inte fatta varför andra blev så trötta.

Vaknade tidigt igen och älskar lugnet vid köksbordet, har tänt nästan tio ljus i olika lyktor och känner ett sådant lugn med kaffekoppen och forumet. Tänk att jag hittade hit och fick kontakt med alla er som hjälper mig, peppar mig och ibland tröstar mig. Tänk att jag har någonstans att göra av alla tankar och alla funderingar.

Drömmer så mycket nu och det blev ju inte bättre av att jag såg Svinalängorna innan jag gick och la mig.... Skönt då att vakna och veta att jag inte behöver vara rädd, varken för gårdagen eller morgondagen. Så länge jag fortsätter hålla mig från vinet så klarar jag mig, för då är jag JAG och inget annat.

höst trollet

Tittar in och ger dig en godmorgon-kram!
Ja, vi drömmer en del, många av oss.. Kanske är det hjärnans sätt att liksom "komma ifatt" och sortera..?

Så skönt att se att dina inlägg andas mer harmoni än på länge.. ;-D
/trollis/

Sinnesfrid

Jag håller med! Jonas löfte har varit en riktig "igångsättare" för mig! Är honom oändligt tacksam för att han bjuder så på sig själv. Avsnitten ligger på URplay fram till mars läste jag någonstans; jag ska se dem om och om igen!