Jag undrar om det finns nån som gjort det.

Bäst är att först sluta helt under en längre tid, och sedan försiktigt prova sig fram för att se om det funkar för dig.

Det ligger i ens förhållningssätt till alkoholen, och teori och praktik är inte samma sak.
Har man lätt för att dricka för mycket så är det de första glasen som avgör huruvida du ska fortsättningsvis bli omdömeslöst eller inte.
Och då spelar det ingen roll om det i tanken räknades som att det bara skulle bli två glas, problemet blev de första glasen som satte alla dina förhoppningar på kanten till stupet.

Att långsamt sedan testa sig fram efter en längre tids nykterhet kan göra att du hinner känna ditt egna förhållande till just alkoholen.

Vi är många som efter många års träget trevande tyvärr upptäckt att det enda sättet att få ett drägligt liv är att helt avsäga sig bekantskapen med alkoholen

Trist?, nja men man sköter ju sina egna spakar i alla fall.

Lycka Till!

/Berra

Villvaranykter

Det kanske går men min uppfattning är att det är väldigt svårt.
Har man väl kommit till stadiet att man gång på gång druckit för mycket och kommit fram till att det är dags för en förändring så tror jag det är svårt att gå tillbaks till en "normal" nivå; två glas vin och inget mer.
Jag har själv försökt skärpa mig och faktiskt klarat av det en tid. Problemet är att konsumtionen smyger på en och ökar gradvis. Det börjar bra med ett par glas vin till en middag då och då. Sedan "unnar" man sig några öl en onsdagkväll. Allt är frid & fröjd. Jag grejar det här! Sedan blir det några öl på måndagen och tisdagen och vips är man där; man vaknar en lördagnatt klockan 4 och har ingen aning om vad som hänt mer än att man har tuppat av i soffan och konstaterar att man hällt i sig motsvarande 10-12 öl kvällen innan.
Vad hände med de där två glasen vin?

Sköt om dig!

LillPer

Pixie,
Jag har forsokt men fixar det absolut inte. Det smyger sig pa som de andra nemner. Rett vad det er sa er man tillbaka pa ruta ett igen.
Min vandring uppfor har borjat pa nytt, Det finns inget som talar for att jag ska kunna vara mattlig.

Jag tror mig kunna klara att sluta nu, behover bara nagra dagar/veckor i bagaget forst for att kenna att jag er pa veg.
Har dock redan efter two dagar borjat bli orolig infor helgen. Men, som sagt....nu.

LP

Mammy Blue

på Berra. Om man klarar av att utan mentala problem vara nykter i tre månader så kan man börja laborera med mängderna. Så börja med det...

Tror förresten att AA skrivit just detta, vilket verkar vara ett rimligt sätt att kolla om man har alkoholproblem.
/MB

viktoria

Jag hörde ett intressant inslag på radio (P1 tror jag) i somras, om detta att ändra sina alkoholvanor utan att sluta dricka helt. Försöken hade visat goda resultat tydligen (vet dock inte hur långsiktiga prognosen såg ut, detta var tydligen relativt nytt) människor lyckades med hjälp bryta mönstret med dåliga alkoholvanor. Fanns ett ställe i Stockholm där man kunde söka hjälp med detta (alltså inte AA). Ska se om jag kan hitta länken till inslaget. Återkommer...

pixie44

Jag tackar för många svar. För mig blev det fel, unnade mig god mat och vin på vardagar och sen vart oftare och oftare. Har sagt till mig själv aldrig vardagar merJag har vart inne och kikat på Riddargatan i Stockholm, ska försöka hitta radio pågrammet. Ni som är här har ni gått på möten också, ex AA. Just nu är jag bara ledsen känner att jag inte har nån att prata med, är sjukskriven just nu och bara går hemma och funderar. Jag brakade för ett år sen då jag och min man hade en kris han svek mig och då blev det mer vin en vad det brukade tills jag gjorde en sak som jag ångrar. Så nu fattar jag måste ta ett ett beslut för min egen skull så att jag inte förstör mitt liv. En fråga har ni nån ni lever med som dricker normalt och ni inget och det funkar eller brukar det sluta med skiljsmässa, kanske en konstig fråga. Det blev kanske lite rörigt men jag har så mycket inom mig som snurrar.// Pixie

viktoria

God morgon Pixie, vad bra att du hittat hit då du känner dig ledsen och inte har någon att prata med. Här har du ju oss, vi har varit/är i samma sits (mer eller mindre) som du. Stanna här och skriv och läs, att sätta ord på sina tankar är förlösande.
Du, jag tänkte på en annan sak ang det här med möjligheten att gå från överkonsumtion/missbruk till normalkonsumtion. Kanske måste man ställa sig själv en viktig fråga - och svara ärligt. Varför dricker jag? Vad är det jag vill uppnå? I mitt fall hade det varit liten ide att försöka dricka två glas vin. Jag drack för att uppnå känslan av berusning, det var liksom anledningen, målet. En skön flykt-fylla helt enkelt. Alltså var enda alternativet att bli helt nykter, eftersom jag aldrig skulle känt mig tillfredställd, utan snarare mer sugen och irriterad efter endast ett glas vin. Kommer ihåg hur jag ibland ljög ihop anledning att avvika och "göra kväll" på bjudningar där jag tyckte det serverades "för lite" alkohol och ingen annan var berusad, för att gå hem och fortsätta dricka de mängderna jag behövde för att uppnå en rejäl fylla utan att någon såg.
Jag har inte besökt AA, för mig blev forumet det stöd jag behövde. Jag lyckades inte på en gång, utan hängde här och snubblade lite in och ut innan den till slut tog form, tillvaron helt utan alkohol. En dag i taget, dag läggs till dag osv. Kram Victoria

pixie44

Hej Viktoria

Jag tror att det är lite både ok. Jag älskar god mat och vin. Men nån stans har förlorat mig själv. Jag kunde förrut dricka ca 2 glas, men sen vart det mer och mer skönt att få somna efter som att jag har alltid i hela mitt liv sovit typ 5-6 timmar då blev det en jävla skön flykt. Att sova var skönt. Jag har helller aldrig varit bakis nånsin, eller kräkts, så jag kände alrig av nått dan efter tills det blev för mycket, då var det skuld känslor jag kände ifall jag inte kom ihåg eller hade sagt nått jag mins som inte är ok. För mig blev det helt tokigit då min man (svek) mig. Jag höll till baka känslorna på dan för att sen som jag tyckte "koppla" av med vin och sen som brev på posten när inte kunde hantera känslorna jag burit inom började dra upp allt som egentligen kanske inte är så stort om man inte har bra självkänsla, men det har ju ingen som dricker för mycket.Men nu måste jag skärpa mig vill ha ett annat liv. Jag hittade programmet: TACK Viktoria. Hur har ditt liv sett ut. // Pixie

Spes

Hej! Jag smyger runt på forumet ofta, har skrivit någon gång men inte ofta. Anledningen är att jag haft svårt att hitta till dag 1. Nu har jag dag 4. Även jag vill inte släppa greppet helt. Jag vill ha vin och god mat på helgerna. Har den här veckan börjat med 5:2 metoden vilket hjälpt mig i mitt beslut. Mår bättre än på länge, ingen abstinens och sover bra på nätterna. Hittills ingen papegoja men jag vet ju om alla fallgropar då jag har läst här i flera år. Mitt första stora mål är ingen alkohol söndag till torsdag men fungerar inte det blir det till att tänka om. Även jag är den typen som älskar rödvinsruset, blir aldrig bakis, gör aldrig bort mig vare vid sociala medier eller fester. Blir lullig, glad och somnar sedan. Kul kan det dock inte vara för familjen med en rusigt fru och mamma. Kul är det inte heller att livet rinner iväg då man befinner sig i en dimma och kroppen tar stryk. Nej, nu blir det till att testa nya rutiner i mitt liv och jag hoppas jag kan nå fram till en bra kombination, annars måste det bli totalstopp // Spes

pixie44

Hej Spes
Jag är också i början funderar på att ta 90 dagar så som många säjer att man ska göra. Lyssna på länken som Viktoria tipsade om. Skillnad mot dig har jag gjort otroligt korkade saker på fyllan, det vore bättre och va bakis en må som en prins. Då när vi både är i starten kan vi peppa varandra, funderat ett tag på 5:2 metoden jag med.//Ulrika

Spes

Jag törs inte tänka 90 dagar men borde nog göra det. Just nu tar jag en dag i taget. Även om jag inte gjort dumma saker på fyllan och blir bakis så har jag ändå ångest. Jag har ofta ont i levern, orkar inte göra något när jag kommer hem ifrån jobbet, försummar min familj och mår dåligt både fysiskt och psykiskt. Jag dricker för att orka med vardagen, det hjälpte i början men nu blir jag mest trött och orkar ändå mindre.
Jag både studerar och jobbar och har haft det lite trassligt privat och då har alkoholen varit en tröst. En sak vet jag dock och det är att i dag kommer jag inte att dricka. Pepp på dig och dina 90 dagar i alla fall. 5:2 metoden har fått mig motiverad. Den känns bra!

pixie44

HejJag tycker det känns så mycket lättare nu när jag får skriva av mig. Kanske dumt att tänka 90 dagar men som du en dag i taget är väl bra. När du kör 5:2 fastar du 2 dagar i stäck. Kör du låg kalori kost samtidigt.Jag har läst jätte mycket här på forumet och känner att det här passar nog mig bra, funderar också på att komma till Riddargatan 1, tänker höra med min kurator, mitt liv har också varit trassligt ända sen jag föddes.// Pixie

pixie44

Ätit gott men inge vin men va bra sugen. Rökte istället fast jag har slutat, men 6 dagar är en bra början. Har läst hela dan på forumet. Tänkte 90dagar förts men tar en dag i taget istället. Fisn det nån direkt chatt// pixi

pixie44

Jag har varit sur hela kvällen och ångest. Min man fick en släng av min ångest. Fan.Kommer inte kunna sova ta nog sov tablett brukar intre det men efter den här kväll . Jag gav han massage på slutet plåst på såret. Drack iinge vin iallafall. Sur ä ångest och godis och cigg fast jag slutat får mer ångest avdet. Den här dan ialla fall det går verkligen upp och ner.imorgon 1vecka.// Ulrika

pixie44

Nu har de gått en vecka, känns bra. Ni som har slutat är det jobbigt hela tiden eller blir det lättare och lättare. Är det nån som varit på Riddargatan 1. Jag har aldrig varit aktiv på någonn sida förrut är de första sidorna nyast?// pixie

Spes

Var stolt över din vecka. Jag har dag 5 i dag och det går nästan för lätt för mig. Trots lite tjafs hemma så har jag inte fått något sug, tvärtom, jag vill ta tag i mina problem nu och se på dem med klara ögon. Eftersom jag lagt på mig en vin och chips mage så hjälper dieten mig att vara motiverad. Jag ska fasta måndagar och sedan onsdag eller torsdag. Den här veckan fastade jag måndag och onsdag och det gick bra. På helgerna har jag rätt att unna mig godsaker, hur det blir med vinet i helgen har jag inte bestämt ännu. Men om det blir något så blir det kontrollerat. Hoppas inte jag ställde till det så att ditt mål inte längre är 90 dagar. Det är jag som är för vek för att ha sådant mål, du klarar det säkert bättre. // Spes

pixie44

Hur känns det. Jag tyckte att det vsr jobbigt igår. //pixie

pixie44

Du har inte ställt till det, men nu tänker jag god mat och 2 glas vin, själva grejen är stoppar jag där. Jag tsr en dsg i taget inget i dsg heller.jag röker äver helgen sen är det ochså stopp. Va fan jag har lyckats att gå ner 12 kilo är på perfekt vikt slutat röka. (Förutom nu).så vinet kan inte va värre bara man vill. ...
Är dina barn små.// Ulrika