Hej! Här är min berättelse om mitt liv med alkoholen.
Jag är idag 25 år och bor i Stockholm. Helt ok liv egentligen. Om det inte hade varit för att jag super mig redlöst full en gång i veckan. Detta ger mig otrolig ångest. Det är inte så att jag gör jättekonstiga saker på fyllan. Utan det är dagen efter. Kroppen är helt orkeslös, jag ser ut som 7 svåra år och min hjärna bestämmer sig för att det är dags att må dåligt. Och det gör jag. Oftast 3-4 dagar efter en fylla. Mår dåligt både fysiskt och psykiskt. Stänger mig inne. Tappar lust för allt.

Min resa började redan som 12-åring. Jag söp hejdlöst varje helg fram till att jag var 18. Någonstans där blev fyllorna så pass hårda att jag bara orkade festa en dag i veckan, för att sen kurera mig och så har det fortsatt. Jag bygger upp mitt liv kring alkoholen. Planerar arbetspass efter fester och eventuella fyllor. Fixar mig ledig dagen efter fest och sjukanmäler mig sjuk om jag är för bakis för att jobba. Vilket jag alltid är dagen efter en fylla.
Idag är en sån dag.
Skulle möta upp en kompis på stan igår efter jobbet. Redan innan började tanken om att sjukskriva sig dagen efter slå in. Och så blev det. Här sitter jag. Bakis och hemma "sjuk" från jobbet. En öl blev 10 igår OCH efterfest hemma hos mig på det. Tyckte visst att det var bra att dricka en halv martiniflaska när jag kom hem. Som att 10 öl inte räckte innan.
Känner mig usel och dålig.

Och till nästa problem. Om jag nu inte ska dricka. VAD ska jag göra då? Det är ju det jag gör med mina vänner. Eller är dom vänner?
Om jag ska vara ärlig har jag bara ett ytterst fåtal jag kan umgås med utan att alkohol ska vara inblandat. Resten är suparkompisar. Typ.

Så om jag tex inte ska dricka nu i helgen. Vad gör jag då? Jag har ingen flick/pojkvän. Känner mig faktiskt rätt ensam!
Skulle vilja ha folk att bolla dessa tankar med. För jag är än så länge helt själv i mina tankar kring detta.

Tack!

till forumet Plationides !!

Om du läser runt här så ser du att du sannerligen inte är ensam !! Vi är mängder med människor som är eller har varit i din sits så häng på och följ de som gått före dig ! Läs lite på AA's hemsida och hos http://ypaa.info/ (hittar bara internationella just nu :-( )

Och ofta är det så att "vänner" man har som aktiv håller samma höga takt på krökandet som en själv. Det kommer du att märka om du håller upp ett tag, de som vill fortsätta kommer antigen att tjata eller undvika dig. Känn dig för hur du fungerar utan sprit i kroppen. Det positiva brukar komma rätt snabbt efter att man valt att sluta dricka.

Men häng kvar och skriv av dig vad du bär på och som stökar till livet för dig.

Plationides

Tack för svar!

Har varit inne på denna sidan av och till ända sen jag var 20. Alltså fem år snart. Och det har inte blivit bättre. Snarare tvärrt om.

Har märkt det där. Men vänner som försvinner när man har sina nyktra perioder. Men det positiva är ju att man får upp ögonen för andra...

Går du på aa-möten Adde? Eftersom att jag haft dom här problemen sen första fyllan när jag var 12 och nu är 25 börjar jag tänka att det kanske är dags... Kanske lättare att hålla sig nykter då? Det jag lärt mig är att jag måste ersätta alkoholen med något. Blir rastlös utan. Behöver nog också stöd av min omgivning tror jag. det där med möten... Kan ju göra så man håller lågan uppe? Inte glömmer bort efter tre nyktra veckor? (som är mitt rekord)

har ett hyfsat regelbundet mötesdeltagande på AA, idag kanske lite för sällan men jag är med i grupper på FB, skriver/läser här och har ett bra nät av AA-vänner jag kan prata med. Det finns AA's hemsida olika grupper på nätet som kan vara bra. Jag har inte själv använt just de men jag vet att nån här på forumet har nyttjat det.

Annars tycker jag att det mänskliga mötet ansikte mot ansikte med folk i samma sits som jag är att föredra, jag trivs bland folk som inte ljuger och inte har nån annan agenda än att vara nykter och njuta av livet.I början var jag på så många stora konvent som jag kunde och hade ekonomi till typ Gotlandskonventet, Landsmötet (ambulerande i olika städer, nästa år i Skellefteå ) och mitt favoritställe Gullbranna. Numera har jag Gullbranna som mitt absoluta favoritställe och är det heligt för mig.

Jag kan se att det är många yngre som kommer in numera, förut så kom 40-50 åringar men nu klarar ni yngre av samma resa på betydligt kortare tid. Tyvärr. Men bra att ni hittar AA.

Så knalla in på ett möte nära dig och skaffa lite kontakter, det kan vara din räddning !

Plationides

Har hittat en grupp här i stan jag tänkte jag skulle kunna gå på. Men som så många andra säkert också känt innan. Kommer jag passa in? Är det rätt för mig? VÅGAR jag ens gå dit?
Just ny blir jag jättenervös av bara tanken.

jag kommer ihåg min första gång i min hemstad :-))
Jag parkerade 2 kvarter bort, gick förbi med nonchalant min (försökte iaf !) några gånger och kollade så ingen jag kände såg mig innan jag försvann som en blixt genom dörren. Och se på tusan ! Jag var bland vänner med samma sjukdom som visste precis hur jag känner och sinnesron och värmen från andra gör mig så gott. Ett rum, ett ställe, där jag får tid enbart för min egen skull, onåbar från omvärlden och där jag kan lägga av mig mina spöken och glädjas åt andras framgångar.

Nervositeten försvinner bland goda kompisar ! Testa och känn in dig, ta en fika och snacka lite med folk i pausen eller efteråt. Du har allt att vinna !!

Plationides

Tack för peppen!
Jag har faktiskt fått kontakt med en som faktiskt redan går. Känns SÅ mycket enklare. Vi bollar lite tankar nu.
Och så går jag ju in här och ser vad ni skriver om.
Må detta gå min väg nu.