Har man,barn,jobbar heltid o det mesta ser bra ut i andras ögon. Har dom senaste åren börjat dricka mer o mer som någon slags självmedicinering då livet ofta känts tungt o oftast somnar jag i soffan där man o barn oftast hittat mig.Mitt drickande har ofta givit mig konsekvenser på olika negativa sätt,blivit osams med släkt o vänner, barn o make som påpekat att jag än en gång druckit för mycket. m.m o dagen efter har jag alltid bett om ursäkt och intalat mig alltid att nästa gång ska jag stoppa i tid men icke sa nicke. Medicinerar för depression så kombon alkohol o medicin är ju som bäddad för att bli katastrof!! Blev osams med maken sist då jag var onykter,blev jätteledsen o tog bilen.Blev stoppad av polisen o kommer att dömas för grovt rattfylleri o nu är paniken total!!Har inte druckit dagligen men cirka 2 dagar/vecka men nu måste det bli stopp,törs aldrig mer bli onykter!!! Har någon liknande erfarenhet med rattonykterhet?är paniskt livrädd för att jag ska hamna i fängelset!

Shiraz

Tack och lov ingen erfarenhet av rattonykterhet men tror
jag läst om det i andra trådar här. Sök och läs här,
finns mycket att hämta och erfarenheter att dela!
Ta hand om dig!
Kram.

wap004

Tack för tipset,ska kolla om jag hittar någon tråd! Blev så glad att någon svarade då livet just nu bara är fyllt med skam,skuld o rädsla för framtiden!

inte hittar något om rattfylla och körkort så kommer du att möta många som är i samma livssituation i livet för övrigt. Det är många som hittat en nyckel till att förändra sitt liv genom att läsa och skriva här. Ibland kan det till synes värsta vara det bästa som hänt en... Ett uppvaknande och den tydliga knuff man kan behöva för att förändra sitt liv. Lycka till! / mt

m-m

Skam och skuld över hur livet sett ut är nog något vi alla har gemensamt! Försök att se detta som en start på ett nytt liv. Har du någon att prata med om det som hänt?
/m

Pellepennan

Hej och välkommen hit! Här inne finns det flera trådar som behandlar depression och alkohol. Har själv ingen erfarenhet av medicinering, men har väl som dom flesta känt nedstämdhet efter drickandet. I trådarna som behandlar temat blir det helt uppenbart - att alkohol bara förvärrar depressioner.

Gällande rattfyllan förstår jag din oro, men nu har det inträffat, och det visar ju bara på hur sluga vi blir när vi dricker. Det är säkert jobbigt men jag tror du kan se det som ett problem som inträffat på grund av alkoholen och som nu kommer att få en viss konsekvens. Och det positiva är att kör man inte mer på fyllan så är ju problemet inte återkommande.... Till skillnad från andra problem som fyllan orsakar. Dom är ju tyvärr återkommande som gräl med släkt och familj etc.

Om påföljden hittar du mycket på nätet, bara att googla. Men generellt tror jag att det blir kännbart. Beror på en massa saker som exempelvis om du tidigare straffats för det. Säkert dagsböter (ska uppfattas som svidande beroende på inkomst) lite pengar till brottsofferfond och eventuellt samhällstjänst. Fängelse tror jag det blir om körningen var att betrakta som trafikfarlig (krocka, i diket, köra mot rött etc.) Men jag är ju inte jurist, och det får väl bli som det blir. Har själv som tur är ingen erfarenhet av att åka dit, men tyvärr har jag kört påverkad.

Har lovat mig att det aldrig mer får ske, och hoppas att vi alla slipper möta berusade på vägarna. Tyvärr är det inte så...

Lycka till!

Ja det ser inte så bra ut med grov rattfylla har googlat lite och det KAN ge fängelse upp till 2 år. Men det finns undantag med fotboja och övervakning under pågående behandling m.m.
Men gjort är gjort och nu är det bara att fullfölja det straffansvaret du har, det ruggiga som ter sig som en självklarhet i nyktert tillstånd är som bortblåst under påverkan av alkoholen. Det skrämmer mig mest. Vad kommer sedan, dråp?
Du kan mitt i alltihopa känna en fördel av att du inte hann köra ihjäl någon i alla fall, vilket hade varit en oerhörd tragedi för både dig och de anhöriga till offret, det hade varit värre, mycket värre...
Förhoppningen med straffet är att förseelsen inte ska upprepas igen, och det låter ju som en självklarhet NU, men kan man garantera detta även på fyllan?
Passa på om det finns en möjlighet till behandling istället för frihetsberövandet.
Det tror jag har en bättre presumtiv åtgärd att lära sig ta bort problemskaparen istället för att se på resultaten av vad den skapade.
Du kommer att fixa det här, och efter allt detta när du har fått tagit om körkortet igen så kommer du troligen gått starkare ur det istället för att låta ångesten bryta ner dig som nu.

/Berra

Weekend

Bedömer polisen att du inte kunde framföra ditt fordon utan att framkalla fara ligger man sämre till och då går man på den övre straffskalan.

wap004

Du har helt rätt,uppvaknandet kom som en orkan,men för första gången i mitt liv vågar jag säga till släkt o närmsta vänkretsen att jag inte orkar vara stark längre o responsen blev helt annan än vad jag trott.Dom säger att det inte var konstigt att jag till slut gick helt ner till botten efter år av katastrofer i mitt liv o nu vågar jag äntligen vissa min svagheter!. Dom säger att jag varit stark för länge o det ligger det något i.Jag är så fruktansvärt orolig för vad straffet blir men, jag hoppas att rätten trots allt tar lite hänsyn till omständigheterna som föregick brottet.

wap004

Hej m-m! Har fått tag på en psykolog som jag ska få komma till om en vecka o det känns bra.Känns skönt att hitta det här forumet,ett ställe man vågar säga sanningar o prata om skammen o jag kommer att ta till mig alla råd jag får på vägen!Jag är som sagt livrädd för att få fängelse,den skammen kan jag inte bära känns det som.

wap004

Hej Pellepennan!Tack för välkomnandet! Ja,mitt liv är inte lätt just nu men jag känner att skammen o skulden lindras när man ser här på forumet att man inte är ensam utan det finns fler i samma sits!Jag har oxå lovat mig att aldrig mer köra bil berusad o jag hoppas att jag kan hålla det.tyvärr körde jag in i en refug innan polisen kom o det blev grovt fylleri,jag hoppas att dom kan ta lite hänsyn till omständigheterna omkring o att jag inte är straffad förut,men jag är livrädd för att bli dömd till fängelse.

wap004

Jag är så oerhört tacksam över att jag inte skadade någon o som du säger,hur tusan kan man helt tappa sina värderingar när man är onykter?? Det ska bara inte hända igen!!! Jag är livrädd för att få fängelse,den skammen skulle bli så tung att bära men jag hoppas dom kan ta lite hänsyn till omständigheterna o att jag aldrig har blivit straffad förut.Ju nu har jag svårt att se nån ljusning men jag ska göra allt för att bli hel igen!

wap004

Jag är så oerhört tacksam över att jag inte skadade någon o som du säger,hur tusan kan man helt tappa sina värderingar när man är onykter?? Det ska bara inte hända igen!!! Jag är livrädd för att få fängelse,den skammen skulle bli så tung att bära men jag hoppas dom kan ta lite hänsyn till omständigheterna o att jag aldrig har blivit straffad förut.Ju nu har jag svårt att se nån ljusning men jag ska göra allt för att bli hel igen!

wap004

Jag håller helt med dig,hur kan ens värderingar totalt fallera när man har alkohol i sig? Jag är så glad att jag inte skadade någon!Jag är livrädd för att få fängelse för den skammen skulle vara så oerhörd tung att bära!Jag hoppas att jag går starkare ur det här när allt är klart.

wap004

Hej Igen! Idag ska jag träffa en psykolog o imorgon ska jag på något som heter Sagmit.Skammen o skulden är så hemsk o just nu jobbar jag o sover,orkar inte träffa folk fast det har gått 1 månad sedan rattfyllan!Jag är så nervös för vad straffet blir o jag vill inte sitta i fängelse!! Drack inget dom 3 första veckorna efter rattfyllan men drack 2 folköl härom kvällen.Känner inget behov att dricka mera än så.är det någon som vet gången för rattfylleri? hur länge ska jag vänta på Rättegången m.m?

Spes

Jag kanske inte är rätt person att komma med följande kommentar men
kan inte låta bli ändå: Passa dig för folkölen.
Lycka till med samtalet!

är det nödvändigt att dricka folköl ?? Eller sprit överhuvudtaget ?

Det är ju alkoholen som gjort att du åkte fast för rattfylla och då är väl ide'n jättebra att överväga din livssituation ? Om du vill ha tillbaka ditt körkort efter straffet så får du gå på provtagning (som du får betala själv) och då är det ju inte så dumt om du lagt dig till med en nykter livsstil.

wap004

Träffade en äldre man som jag ska börja gå till

wap004

Hej Adde!Du har helt rätt.har så svår att helt släppa taget tyvärr!Inbillar mig att allt går bra om jag bara håller mig till folköl nån gång så går det bra,jag har ju trots allt inte druckit ofta bara för mycket...Men det kanske bara är självförsvar!!!