Sedan drygt ett år har jag druckit ca 20-25 cl sprit varje kväll. Jag känner inget behov av att öka dosen utan nu dricker jag mest för att jag är rädd för vad som kan hända om jag slutar. Jag vill inte gå till läkare/mottagning. Vad tror ni om att trappa ner så att jag 3 kvällar i rad tar 20 cl och nästa 3 kvällar 19 cl, sen 3 kvällar med 18 cl och så vidare

Pellepennan

Välkommen hit! Bör ju inte ge några medicinska råd, så ta detta med en nypa salt. Jag tror nog du kan minska lite tuffare än så.... Men jag är övertygad att någon som har bättre koll snart skriver här i tråden. Kanske finns det någon läkare här som har problem med drickat, som kan vara behjälplig :-)

Fint att du hittat hit, du har nog kommit rätt!

konstnären

Är heller ingen läkare. Men jag håller med pellepennan, försök minska till 10 cl första
dagen. Har bara erfarenhet från mig själv, men kom i håg det då hade jag druckigt
dygnet runt nästan i månader, men jag fick kramper i hela kroppen när jag slutade
tvärt. Det blev fyra dygn på medecinavd. för avgiftning.
Jag vill inte skrämma upp dig jag bara talar om hur det var för mig. Det är aldrig
fel att söka proffs dom är vana vid det mesta.
Hoppas det går bra för dig
Konstnären

MonaMi

Tack för era vänliga kommentarer, Pellepennan och Konstnären.

Jag törs inte gå ner till 10 cl/dag så här i början utan jag har startat på 20 cl/dag och minskar 1 cl var 3:e dag

MonaMi

Jag har trappat ner något snabbare än enligt den tidigare planen;
ikväll ska jag ta 12 cl och därefter minska 1 cl varannan dag.
Jag känner mig lite piggare nu än under 20-25 cl-perioden.

konstnären

Jag tror det går bra för dig med nedtrappningen.
Önskar dig all lycka
Konstnären

MonaMi

sakta men säkert fortsätter jag att fasa ut alkoholen, ikväll
ska jag dricka 6 cl.

Förhoppningsvis når jag punkt zero om ca en vecka och det
känns både bra och lite skrämmande.

GOD JUL Forumet och lycka till alla ni som kämpar!

Abel

God jul MonaMi! Härligt att höra att din plan med nedtrappning funkar, det blir en perfekt start på det nya året! Kämpa på och lycka till!

MonaMi

Efter en långsam nedtrappning under december månad är jag nu redo:
Denna dag, 1/1 2014, ska bli min första nyktra dag.

Jag vet inte om jag kan/vill vara nykter för all framtid men just nu
känns det bra och jag tänker ta 1 dag i sänder.

Gott nytt år alla medmänniskor på forumet!

MonaMi

Idag är det min 4:e nyktra dag, jag mår riktigt bra och har hittills inte haft några abstinensbesvär, det kanske delvis beror på den långsamma nedtrappningen under december månad.
Varje dag kommer jag på något som är eller kommer att bli bättre i år än förra året.
Idag tänker jag på att jag brukar sova över hos min dotters familj 2-3 gånger per månad för att sedan följa barnbarnet till förskolan. Nästa gång det sker ska det bli skönt att slippa rulla in en utblandad Colaflaska i nattlinnet och sedan vakta väskan så att det nyfikna barnbarnet inte upptäcker den.

MonaMi

Nu är jag inne på dag 6 och allt känns bra.
Det är så skönt att nu kunna säga till sig själv:
"Jag har inte druckit någon alkohol på hela detta år"

Pellepennan

Låter som din strategi funkade bra fram till nyår och även sedan dess. Starkt jobbat och målmedvetet.
Hoppas det går lika bra framöver!

//PP

Mammy Blue

på ditt nya år! En bra idé att kunna klappa sej själv på axeln och utbrista hurra! för att man slipper dricka.

/MB

MonaMi

igår avbröt jag nykterheten genom att dricka 2 små glas vin.

Jag betraktar inte det som ett återfall, jag har tidigare skrivit att jag inte
vet om jag kan/vill vara nykter för all framtid.

Detta delforum heter ju "förändra sitt drickande" och det är det som jag har
gjort; förändrat från 20-25 cl sprit/dag till lite vin max 1 - 2 dagar/vecka.

Jag är nöjd med att ha kommit ur det riskabla dagliga spritdrickandet och hoppas nu att detta håller.

Pellepennan

Grattis till ditt uppnådda mål. Var ju en liten resa att komma ner till noll, men du lyckades och jag förstår du är nöjd
med det. Ja, du har ju förändrat ditt drickande, och jag vill önska lycka till och att även det "nya" konceptet fungerar!

//PP

Zapata

Tror det kan funka för dig om anledningen till att du vill dricka vin nån gång inte är att du söker berusningen. Själv har hag trappat ner med folköl. Dels för att mjuklanda. Varför må dåligt om det går att undvika. Men långsiktigt kan jag inte dricka alls. Vet att jag efter ett par nyktra veckor kommer att vara sugen på berusningen och då handlar det inte om lite folköl. Jag njuter inte av ett glas vin, jag vill åt berusningen. Har finsk påbrå och där lärde vi oss i min ungdom att dricka för berusningen och sedan låta bli. Jag är för programmerad av mina vanor.
Men roligt att läsa om din resa. Skall följa dig. Uppdatera gärna. Spännande att se hur det kommer att gå. Jag tror att alla måste söka sin egen väg, utan skam för den lösning som passar bäst. I mitt fall helnykterhet. I ditt fall kanske nåt glas vin ibland. Fungerar det, så kan nykterheten för dig bli lättare. Du kan tillåta dig ett glas vin nån gång och behöver inte på sikt sörja att du inte mer kan göra det. Vågar inte säga att jag inte kommer att försöka med det en dag. Bara inte nu. Jag har helt fel attityd till alkohol om jag dricker. Vill säga att jag i min nedtrappning haft helvita dagar, men även druckit nån folköl ibland. Detta för att ibland balansera med "lite lugnande", dels för att balansera kroppen. Låter konstigt det senare, men ett ex: Då jag drack var jag alltid lös i magen, nu kan jag bli tvärhård. Ja, kroppen reagerar på omställningen. Ett par lätt, eller folköl balanserar upp det. Men jag har inget starkare hemma och målet är i en riktning. Har tre mil till bolaget och det är bra. För såg jag alltid till att ha hemma för dagen. Styrkekram till dig MonaMi och alla andra.

Frågaråtenvän, det bästa är att starta en egen tråd i forumet, då får du mer respons. Just nu är du inne i någon annans.

Mags

Jag började må dåligt rätt omgående när jag klippte alkoholen. Men då hade jag kört på rätt ordentligt en 7-8 dagar i sträck å väldigt ofta 1-2 flaskor vin per kväll innan dess. Hade frossa å svettades om vartannat å svårt med sömnen. Drömmer knasigt och dricker jättemycket vatten. Nu på femte nyktra dagen å slutat svettats...