Mitt förra försök att sluta dricka alkohol gick inte så bra. Därför är jag här igen och börjar om på nytt. Jag känner ju att jag inte mår bra av att dricka vin varje dag. Varje morgon bestämmer jag mig för att nu får det vara slut och sedan ramlar jag dit på kvällen igen. Jag tänker att ett glas ska väl gå bra. Men det gör det ju inte. Därför inleder jag mitt nyktra liv i dag. Kanske går det bättre när jag får redovisa ärligt här hur det går.

Pellepennan

Instämmer med Adde, häng kvar! Lycka till med den första tiden. Är ganska lugnt här inne på forumet just nu. Har nog med helgerna att göra, men du kommer säkert att få en del utbyte av att läsa, och säkert en och annan uppmuntrande kommentar!

lilla Anna

Tack Adde!

Det känns bra att vara tillbaka här. Jag ser fram emot julen med barn och barnbarn. I år ska det bara bli julmust för mig. Jag brukar försöka att inte dricka alkohol när de små är med, så det är inte så dumt tror jag att börja mitt nyktra liv nu. God Jul!

lilla Anna

Andra dagen utan vin och jag känner mig så glad för mitt beslut. Jag har druckit ganska mycket vin varje kväll de senaste åren. Det håller ju inte! Tänk så mycket tid jag hade kunnat använda till bra saker istället för att ha ont i huvudet. Man blir slö och passiv av att vara bakis. Jag är trött på att inte orka som jag vill. Sedan har jag skyllt på förkylning mm. för att mörka. Jag tror inte att någon vet om hur mycket jag har druckit. Nej, jag tycker verkligen inte om mig själv längre. Julen blir kanske en prövning. Men jag har nått vägs ende nu.

I januari måste jag se till att jag har någon aktivitet på kvällen så att jag inte ramlar dit igen. Kanske någon form av motion. Min man dricker också ganska mycket. Det kommer nog att bli det svåraste. Han vill ju gärna ha sällskap med ett glas vin. Där får jag stå på mig. Jag får träna på att säga nej tack!

Nu är huset städat, granen på plats och den mesta maten inhandlad. Nu vore det ju läge att sitta ned, njuta och ta en liten glögg. Men icke! Det får bli en kopp te. Jag ska börja prova alla möjliga sorters te. Det får bli min ersättning för vin.

konstnären

Verkar som du har bestämt dig och det är ju jättebra.
Min man dricker oxså för mycket i perioder och just nu
är en sådan. Han inser själv att det gått för långt och
har planer att lägga ner efter nyår. Jag kan inte bestämma
åt honom. Men jag tycker inte det är kul nu ser man ju
verkligen hur man för ändras av alkohol. Vi har varit väldigt
aktiva ihop vad gäller alkohol. Men han blir aldrig elak, mer
sentimental men jag var likadan. Drygt 3 månader har jag varit
vit var helt enkelt tvungen då jag slog rejält i botten och
det var ingen rolig historia. Nu bekommer det mig inte så mycket
att se en vinbox. Är bara glad att vakna utan ångest. Har inte
varit lätt många ggr. när rösten har viskat att nu när du varit
såå duktig kan du unna dig ett glas eller två. Men jag går inte
på det just nu. Två glas skulle aldrig räcka för mig.
Jag känner en ny trygghet nu men jag ska aldrig bli kaxig.
Jag dricker mycket te oxså. Gott tycker jag.
Ha en skön kväll
Konstnären
I kväll ingen alkohol för mig

lilla Anna

Hej!
Vad härligt att du låtit bli att dricka i tre månader! Det är lång tid och inte så lätt. Men det blir kanske lättare efter några veckor. Jag har inte hållit uppe så länge på flera år, så jag vet inte. Men jag tänker komma ifrån det här beroendet nu. Jag får ta hand om mig själv, så får maken göra detsamma. Jag ska inte trugas att ta bara ett glas för då är det snart många fler.

I kväll ska jag se på TV. utan att somna innan Downton Abbey börjar.

Ha en bra kväll önskar lilla Anna

du verkar ha samma situation som jag. Min man har faktiskt dragit ner sin konsumtion betydligt. Jag har varit både arg och besviken nä han dricker för mycket men nu har jag kommit till nån sorts kompromiss. Jag accepterar att han drar i sej för mycket ibland. Han somnar tidigt och jag pysslar med mitt. Köpte en bekväm säng till gästrummet så nu går jag dit och lägger mej eftersom han snarkar när han druckit för mycket. Ibland går han dit. Visst är det trist, det medges, men jag kan inte sluta åt honom. Bara hoppas att mitt goda exempel ska få honom att se fördelarna. Jag slog också i botten och måste verkligen sluta, kan aldrig dricka igen det vet jag. Två glas räcker inte så ingen idé att ens tänka på det. Nån gång kan jag känna ett litet sug men det är okej. Det går om. Man får inte glömma var man kommer ifrån bara eller bli för kaxig som du säger. God vit jul önskar jag dej och er andra!

konstnären

God morgon
Ja våra situationer låter lika. Men jag måste oxså säga till hans försvar
att han oxså dragit ner rejält på drickandet. Har tyvärr inget extrarum så
jag får stå ut med snarkningarna men dom kan göra mig tokig.
Samma med mig jag kan aldrig heller dricka mer, då kör reptilhjärnan igång,
mer mer. Men nu tycker jag inte det är en så stor förlust det svåra har varit
att ändra sig på nästan allt. Håller fortfarande på med det. Tänka positivt
vara glad över småsaker, vara tacksam att jag sitter här idag och skriver på
forumet. Provat många ggr men tredje gången varje gång jag försökt har varit
en rejäl knuff ner i helvetet. Blir rädd bara jag tänker på det.
Just nu kom mannen upp efter en kväll med vin och vodka. Rödkantade ögon och
djupa suckar, man känner ju igen sig hur man själv var.
Går här och småler för mig själv, känner mig lite elak, man vet ju vilket helvete
det var att komma tillbaka.
Nej nu kör jag Berras stil, fina glas att hälla must i eller läsk till jul och nyår.
Önskar dig en bra dag
Konstnären

m-m

Hej Lilla Anna och välkommen tillbaka. Skönt med varje nykter dag som går så här i början, och att ersätta kvällsvinet med lite kvällste är inget dumt alternativ. Det har jag själv använt mig av, och är som sagt inte alls dumt! Svårt för dig att stå emot när mannen dricker sitt vin, men försök att hålla ut!
/m

lilla Anna

Då var julen över. Jag bröt mitt nykterhets löfte i fyra dagar eftersom jag inte ville förklara mig inför barnen varför jag inte ville ha vin till maten. De har inte insett hur mycket jag druckit tidigare. Men det blev inte så mycket, några glas vin till maten. Det gick faktiskt att vara måttlig! Det var en seger i sig. Nu är det inga kalas på ett tag och skönt är det. Dags att gå tillbaka till att vara helt utan alkohol. I dag börjar jag att räkna dagar igen.

lilla Anna

Nu har jag suttit och läst i forumet och känner igen mig i mångas historier. Så många kloka och smarta människor och ändå tar alkoholen över. Det är en mäktig fiende!

Mitt eget drickande har pågått i smyg i många år. Jag tror att det började med att jag kände mig väldigt ensam.Vi bodde inte i Sverige och min dåvarande man reste mycket i jobbet. Jag satt ensam hemma med barnen. Det var tungt många gånger och jag hade ingen som kunde avlasta mig litet. Jag kände mig som om jag satt fast i en gyllene bur. Vi hade det bra ekonomiskt, men vad hjälper det om man inte är lycklig. Alkoholen blev en form av tröst. Något att ta till på kvällen när barnen somnat. Det var så det började.
Nu har alkoholen blivit en vana som jag har svårt att ta mig ur. I dag är jag lycklig med en ny man här hemma. Det borde inte vara så svårt att lägga av vin drickandet. Som tur är tycker jag inte om starksprit. Nåväl, det är bara att bestämma sig! Tänk om det vore så lätt! På sista tiden har minnet börjat bli sämre och det skrämmer mig. När jag inte har druckit något på en vecka så är jag klar i knoppen igen. Det är väl en anledning att sluta.

Nu ska jag se fram emot ett nyktert nytt år och det önskar jag er alla också.

lilla Anna

Det är svårt att hålla nykterhetslöftet. Det gick bra i ett par veckor och sedan ramlade jag dit efter nyår igen. Jag kände mig deppig och vädret var dåligt. Annars brukar en promenad vara bra. Men det regnade och var grått. Alltså ett glas tröstevin. Det skulle jag nu inte ta men gjorde i alla fall. Ont i huvudet i morse och mådde inte bra alls. Det var inte bra! Nu har självförtroendet fått sig en törn. De sista åren har jag lagt på mig 15 kg. övervikt och tycker inte alls om mitt yttre. Dessutom har jag börjat få ledvärk och jag tror att det kan vara alkoholen som är en bov i dramat. Om kroppen är försurad så reagerar den bland annat med ledbesvär. Det borde väl vara en anledning om något att sluta med vin. Jag vet att egentligen borde jag gå över till vegetarisk kost också och flytta till ett varmare land. Men det tror jag inte att jag fixar. Varken vegetarisk kost eller ett varmare land. Det är ju här mina älskade barnbarn bor.

Nu får det bli ändring på mig! I morgon bitti börjar jag att räkna helvita dagar. Det måste gå bra!

sökerskan

Hej Lilla Anna!

Jag var rätt alkoholplufsig för några år sedan. En dag bestämde jag mig för att börja träna. Ja, helt plötsligt tog jag på mig träningsskor och fulkläder för att ge mig ut på en joggingrunda. Jag orkade springa max 100 meter. Ha, ha, ha! Vid den tiden rökte jag nämligen ett paket om dagen och drack rejält.

MEN jag gav inte upp. För varje dag orkade jag springa längre och längre och det hela utvecklades till raska långpromenader med jogginslag, för att sedan bli joggingrundor. Jag gav mig ut nästan varje dag, även många bakfylledagar. Använde det som ett slags straff mot mig själv. Det var nämligen någonstans där jag började inse att jag snart skulle dö om jag inte tog tag i mitt liv. Någonstans måste man ju börja och jag började med träningen. Lite märkligt kanske, men motion är nu mitt bästa botemedel på svåra dagar och jag skulle aldrig palla att hålla mig nykter om jag inte haft träningen.

Så för mig var det i alla fall så att jag omedvetet skapade en bättre förutsättning för mig själv att kunna sluta dricka. Träning eller ett annat nyfunnet intresse tror jag är jättebra för dig! Lycka till!

lilla Anna

Det har varit några jobbiga veckor och jag har inte hunnit skriva eller gå in på nätet. Men nu är jag tillbaka igen. Jag är litet trött och inte har jag kunnat låta bli att dricka vin heller. Det är väldigt trist att inte kunna stå för vad man har lovat sig själv. Vi har även mist vår älskade hund förra veckan. Det har blivit så tomt utan honom! Jag saknar honom så mycket. Han betydde så mycket för mig.

Nu får jag rycka upp mig och ta tag i mitt liv. Tack sökerskan för ditt tips om motion. Det tror jag är ett bra sätt för mig att komma igång med ett sundare liv. Konditionen är verkligen urusel och jag är för tjock. Jag får börja med att ta promenader i rask takt. Några hundra meter joggning skulle jag inte klara av. Nu gäller det att kunna säga nej tack till maken som säkert har varit och handlat vin i dag. Nej tack vännen jag vill inte ha något vin i kväll!

lilla Anna

Det har varit en tuff period den sista tiden med mycket jobb. Jag har inte orkat att ta tag i mig själv och min vinkonsumtion. Jag har inte druckit mer än förut, snarare mindre. Men det har varit varje dag och det är inte bra. Jag vill inte ha det så här! Jag har tänkt mycket de sista dagarna på varför jag dricker varje dag fast jag inte vill. Jag har någon här hemma som går till systemet och handlar så fort det börjar att ta slut. Maken lagar maten här hemma och varje dag står det ett glas vin vid min tallrik. I dag hade jag bestämt mig och tackade nej. Då känner jag mig otacksam och grinig. Det är ju helt sjukt! Han dricker ganska mycket som jag inte har velat se. Whisky flaskan tar fort slut. Men nu får det vara slut för min del. Jag vill leva ett mer aktivt och sunt liv.

Jag ska ta tillvara på mig själv. Det är min skyldighet mot mig och barnen. Den enda som jag kan ändra på är mig själv.

Weekend

Du kan väl föra på tal att de "kontinetala" dryckesvanorna har blivit lite mycket?
Finns nog ingen sund person som innerst inne anser att det är ok med 1-2 pavor vin per kväll.
Själv sa jag på det sättet och initierade en vit månad som numera är fortgående.
Hustrun höll med, hon var lullig varje kväll och jag var packad.
Numera så tar hon ett glas då och då utan att jag känner någon som helst ånger eller avund.

Imorgon vaknar jag nykter....det är jag jäkligt tacksam för.

Ha det - kämpa på!

Matrosen

Tack för att jag får vara med. Provar för femtioelfte gången att sluta med öl och vin,har legat i ordentligt dom sista fem åren,stort sätt 12 pilsner varje dag,lite festligare på helgen,någon liter vin plus ölen,helt sjukt.
Har bestämt mig hundra gånger nu var det den sista pilsnern darling,sen går det fram till kvällen,då är det kört igen med skammen i givakt på morgonen.
NU gjör jag ett (seriöst försök) håll i hatten, har nu haft tio vita dagar,fattar inget,visst helt klart svårt och grilla laga mat utan pilsnern,rekordet innan var tre dar för flera år sen.
Men jag vet inte,känns kanske som man är inne på rätt väg (nu sitter man och är halvkaksig åker man väll dit i kväll vid grillningen. Men jag ska ge allt för att vakna nykter och må kanon.
Lycka till med era projekt, tillsammans är vi starka.
Rapporterar hur det går.
Lycka till åt oss alla