Är helt ny på denna sida.har suttit och läst flera inlägg ikväll!inser att jag är inte ensam ?Men jag är ensam (i själen)har bra självförtroende men saknar självkänsla. Är knappt 50 år ,har det mesta ,fin lägenhet,stuga ,reser mycket,många vänner.har dock ett avslutat långt förhållande (där det delvis är alkoholens fel)en dotter som har tagit avstånd.det är det mest jobbiga?jag har även ett jobb som tar mycket tid och som jag stortrivs med.men ÄNDÅ så dricker jag när jag är hemma,(jo jag är skötsam på bortaplan,oftast)tränar en hel del,men det har blivit mindre under hösten,har faktiskt valt att dricka en flaska vin istället.det har ju bara åsamkat mig fler kilon runt midjan(så då mår man kass på grund av det också).jag har även varit i kontakt med KBT behandling(fantastiskt bra)men jag kanske inte alltid var så ärlig mot mig själv,och givetvis inte mot KBT killen heller,har fått antabus vid ett tillfälle och det skall erkännas att då tänkte man att nu jäklar är det allvar,så då skärpte man sig ett tag(har aldrig mått så bra),men efter ett tag så testade man med några glas vin.men jag blev bara röd i ansiktet och mådde halvpyton..

Sammanfattningsvis så har jag själv kommit fram till att jag dricker för att bli lugn,då kan jag sova. det känns som att jag får någon slags ångest. Att det finns en skuldkänsla inom mig för att jag inte kunde hålla ihop familjen spelar naturligtvis också in.

jag vet att jag har alla verktyg och hjälpmedel för att komma ur detta destruktiva med vad drickandet innebär ,men jag behöver hjälp .

Weekend

forumet..!
Här finns åtskilliga som gör/har gjort din resa.
Men till syvende och sist är det du som måste vilja!
Ingen slutar kröka för att man surfar på internet.
Forumet är till stor hjälp. Känns jäkligt skönt att skriva av sig.
Sedan när du varit "fri" ett tag är det bra att läsa sina egna tankar. Man glömmer fort hur det kändes.
Kämpa på ! De första dagarna är jävligast. Det känns såååååå meningslöst när man inte får kröka. Tro det eller ej, det kommer en tid när tankarna kring alkohol inte står i första rummet!

Shiraz

Välkommen hit! Du har hamnat rätt.. och som ovanstående sa så är detta forum ett hjälpmedel/pepp/stöd i din resa mot nykterhet,
men den kan inte göra det åt dig, det måste du samla kraft och vilja till själv!
Tror de flesta här inne har 'allt' och ändå dricker.. så ja varför dricker du? Hittar du svaret på den frågan kan du också börja
din väg mot förändring.

Kram och lycka till!!

Gaston

Hej och tack Shiraz/weekend?för era fina ord!det värmer skall ni veta

Självklart så förstår jag att det är bara jag som kan förändra mig själv.Men som ni skriver"varför dricker jag?".jadu det kan man verkligen fråga sig?men för mig är det nog en blandning av saknaden av "att ha någon",ensamhet samt brist på självkänsla

men nu känns det bra att ha tagit tag i det,"skrivit av sig".men egentligen så har jag ju bara kommit till insikt?Det är det jag är mest glad för.Så min KBT och läkare är mailade och klara,så nu har jag äntligen bestämt mig,det är inte värt att leva under alkoholens våld

Gott nytt År på er alla

Mammy Blue

Bra att du tar tag i det, KBT och läkarhjälp är kanon! Om jag inte fattat fel är det någon hemkokt variant av KBT som hjälpt mej att sluta, det handlar ju mycket om hur och vad man tänker när man ska lägga av.

Med vänlig hälsning Mammy Blue

Skalbagge

Ledsen, tror att jag har gjort bort mig ( tappat ansiktet) för min vuxna son med flickvän) minnesluckor ., ser video snuttar från julafton ...där jag pratade engelska helt plötsligt. Nu väntar nyår.har aldrig känt sån ångest över mitt festande innan ( inte på länge iallafall .. Allt bara snurrar på! Hjälp ./ kvinna 48 år .

Skalbagge

Ledsen, tror att jag har gjort bort mig ( tappat ansiktet) för min vuxna son med flickvän) minnesluckor ., ser video snuttar från julafton ...där jag pratade engelska helt plötsligt. Nu väntar nyår.har aldrig känt sån ångest över mitt festande innan ( inte på länge iallafall .. Allt bara snurrar på! Hjälp ./ kvinna 48 år .

Skalbagge

Ska jag berätta för anhöriga att jag kommit till insikt? Tänkte kanske det är lättare att hålla ett löfte om dom vet! Eller ska dom bara få märka det... Ger jag dom skuld eller skamkänslor om jag pratar om det ( nu menar jag vuxet barn) min man vill nog inte prata om alkohol för då måste han ju se över sin konsumtion...

Mammy Blue

Jag kan bara berätta hur jag själv gjorde, sedan får du klura ut själv hur du vill göra.

Jag kom på förra sommaren på allvar att jag låg risigt till - jag var inte nykter en enda dag under semestern, märkte att huvudet tog stryk, det blev segt i kolan om man säger. Försökte valhänt ta mej ur det elände som tagit mej tjugofem år att bygga upp, men kom på att det inte var så lätt.

Efter några månader googlade jag mej hit till Alkoholhjälpen. Skrev och läste, läste och grubblade. Gick kräftgång, två steg fram, ett bak, tre fram, fem bak...

Efter sambons födelsedag i december hade vi mängder med öl, vin och sprit hemma. Full som ett ägg med världens ångest bestämde jag mej. Jag lade ut en status på facebook där jag talade om precis som det var - jag är alkoholist. Fem minuter senare hade jag femton kommentarer och ett telefonsamtal från en kompis...

Har fått ett fantastiskt stöd!

I mitt fall har jag en sambo som har gjort mej sällskap i utförsbacken, min hastighet ökade de sista två åren, han har en bit kvar till sin botten, men han har ställt upp så gott han kan - han köper t.ex inte hem mer än han tänkt dricka samma kväll, och han sitter ute hos sina älskade trummor och dricker.

Det blev lite mycket, men kontentan är nog att man inte har så mycket att förlora på att vara öppen med sin sjukdom mer än möjligheten att kunna fortsätta dricka då...
Kram!/MB

Skalbagge

Tack snälla för ditt svar,Mammy Blue. Hmm ..gå. Ut på Facebook? Nej, men igår pratade jag med en vän på jobbet. Berättade att jag var rädd . Förminskade inte ner problemet som de flesta jag pratar med gör. Hon lyssnade och förstod ,fast hon är en av dom som jag har riktigt trevlga vin kvällar med (resturang besök, champage i jacuzzin, tar gärna några glas vin före och efter en personalfest, shopping luncher där vi dricker en halv flaska cava var redan vid lunch) jag berättade om min rädsla för att förstöra min relation med min son och hans flickvän. Jag skämdes så över mitt tillstånd på julafton . Ringde sonen .. Han var generad, men förstående ... Sa attt dom hade pratat om mig och utryckte oro. Trodde att jag var olycklig på nåt vis! Det är jag inte. Har bara byggt upp ett märkligt sätt att manifestera lycka. Drack inget igår . Hade ångest hela dagen . Idag ska jag resa till London, en resa där det ingår tillgång till frittvin i lounger på så väl flygplatser som på hotellet. Och jag undrar om jag kan dricka lagom fram till nyår och sen börja mitt nya liv...haha ni Hör ju?!

Gaston

Hej på er alla där ute

nu är jag helt snurrig efter att suttit i princip hela dagen och läst på forumet. I mina ögon är ni många hjältar där ute,ni ger mig en sådan enorm styrka att förändra mitt liv.tack för att ni finns

Mammy Blue

Skalbagge och jag lånade din tråd lite när du tittade åt ett annat håll, hihi!

Javisst, all samlad visdom som finns här sedan några års skrivande och lidande,medgångar och motgångar, vilken enorm skattkista att ösa ur! De flesta hjul är redan uppfunna, så vi behöver inte göra det igen. Har hittat ritningar på flera olika håll till hjulet normaldrickande, men de flesta verkar bli fyrkantiga av någon anledning...

Nej nu får jag nog sova, jag blir så fånig när jag är trött! :-)

/MB

Gaston

Ville bara tala om att det har gått hur bra som helst att vara nykter denna första vecka ,jag bestämde mig att vid nyårsklockorna så är det julmust som gäller,sedan får det helt enkelt vara bra med alkohol. jag skrev ju innan i ett inlägg om att jag har hjälp av KBT,den hjälpen är ovärderlig,.jag har även återupptagit min träning!bara det inspirerar!nu är man helt plötsligt väldigt pigg!speciellt på morgonen.

har även berättat för 2 st nära vänner,fått en helt otrolig stöttning

Men visst har jag tänkt tanken att (bara ett litet glas rött) men nä,det är inte värt det

Kanske går lättare för mig än för många andra,inte vet jag. men jag kämpar på för varje ny dag,och jag vet att imorgon så skall jag inte dricka heller.

Jag följer forumet och blir så inspirerad ,så kämpa på allihopa där ute.

m-m

Så skönt att första veckan gått bra och att du kommit igång med träning. Bra också att du hittat någon att berätta för! Skönt att ha första veckan avklarad :-)

Mammy Blue

Gaston, ja, jag tror att KBT kan vara bra, tror att mina hemgjorda filosofiska anti- alkoholbetraktelser liknar KBT trots att jag aldrig "använt" det själv. Till stor del är väl KBT ett sätt att granska sina egna tankar och därifrån välja ut de tankar som för en själv framåt? Du får gärna utveckla det, jag är genuint nyfiken!
Med vänlig hälsning
/MB