Hej,

Första gången jag skriver men besökt sidan i flera år och beundrar Er alla som är aktiva.

Jag har letat, sökt och googlat ihjäl mig i 1,5 år om praktiska tips, alternativ konkret erfarenhet om första tiden utan alkohol.

Finns mycket psykologisk information om detta vilket bara innefattar AA, NA, KBT, olika mediciner i alla former, psykakuten, ersätta med annat missbruk som äta, spel, sex ect ect
MEN ingenstans hittar jag hur man fixar att sluta dricka alkohol och kommer ur den situationen som i alla fall jag försätts i när slutar dricka:

- Jag håller på att sova ihjäl mig! Fullt medveten om den nersatta sömnkvalitén alkoholen medför och man är trött därför och behöver mycket sömn första tiden. Enligt mig är den "utvilan" överskattad då jag blir tröttare och tröttare för varje gång jag vaknar och till sist så trött efter två veckors sömn (dygnet runt!) att jag inte ens känner min egen kropp.
Hur lång tid tar det tills tröttheten slutar ta över din kropp och hur hanterar man det?

- DESTRUKTIVITETEN! De få minuterna man är vaken finns ingen ork eller motivering att ens diska eller duscha, inget är lönt. Fullt påläst att så är det för alla första tiden bl a för bristen på endorfiner och nordadrenalinet din egen hjärna slutat producera. Mest anges sobril eller tyngre mediciner som hjälp. Har provat sobril utan någon effekt och tyngre saker vill jag inte trycka i mig för vill inte känna mig ännu mer "efterbliven" än jag redan gör.

Kan någon ge ett tidsperspektiv utifrån sin erfarenhet när första tidens helvete släpper och om någon har några bra tips hur man underlättar den tiden???

Man vill sluta dricka för få tillbaks sitt liv och när man sen ligger där trött så inte ens orkar äta och ingen livslust och just därför man druckit för bli avtrubbad nog att tycka det är lönt att diska åtminstone. Då känns det inte särskilt lönt och bättre fortsätta dricka för orkar man gå ur sängen åtminstone.

Försökt så gott jag kan läsa mig till hur kroppen, hjärnan, psyket och hälsan funkar, eller rättare sagt inte funkar efter missbruk och förstått mycket har med belöningssystemet, endorfin och adrenalinproduktionen att göra. Läste mig vidare till och lärde mig lite om aminosyror. Provade då med Tyrosin och Glutamin vilket funkade bra MEN man vill det ska verka fortare, helst dagen efter sista sänkaren för man slutar dricka för bli frisk och då vill man helst känna sig frisk nästa dag och inte efter flera veckors törnrosasömn och vara som ett zombie under halvårs tid.

Hoppas Ni förstår vad jag menar...

Har någon andra praktiska tips? (Förutom träning, hobbys ect för JUST den energin som krävs på lång sikt för tillfrisknande som inte finns inom hoppfullt räckhåll).

Om jag skulle beskriva allt bakomliggande mitt alkoholproblem skulle Ni få lida flera dygns läsning och därför ska jag försöka kortfattat ge nödvändigaste informationen:

-Har druckit dagligen från morgon till kväll ca 6 år.

-Får aldrig abstinens mer än dom psykiska.

-Har inga barn eller partner samt långtidssjukskriven sen 7 år p g a yrkesskada. Alltså inga "ansvar" till/för andra i min omgivning mer än två katter.

-Ingen ljusning på yrkesfronten p g a min yrkesskada. Inga partners så långt ögat för blivit asocial och noll umgänge, min mor gick bort för en tid sen, har 4 rättstvister (och inte orsaken till någon av dom!) som väntar = ALLTSÅ inte mycket att se fram emot utan mest bitter och därför svårt att se anledning till motivationen som inte finns.. (OBS! Detta är fakta och inget försök att beklaga mig eller självömkan).

-AA eller dyl är inget alternativ. Ringt beroendekliniken med då jag inte har några psykiska sjukdomar tog dom inte emot mig utan hänvisade till min vårdcentral vilket jag gjorde och första besöket var september 2009 och så bra gick det som Ni kanske förstår. Har träffat två psykologer och en KBT-terapeut för tjatat mig till det sen dess som tillförde mig noll och diagnostiserat mig för normal att behöva besöka dom..., jo en av psykologerna uttryckte det att jag behöver inte psykologisk hjälp utan krishanteringshjälp för har många grejor i mitt liv som suger min energi att hälsan påverkas.

Tar gärna del av Er erfarenhet att praktiskt klara språngbrädans första tid tillbaks till livet och livslusten!

för att du är trött det visar ju att kroppen vill ha lugn och ro för sitt reparationsarbete som ju är eftersatt efter en tids drickande. Du behöver det så njut och acceptera det ! Jag har svårt att själv sätta en gräns när det vände för mig men bortåt året i nykterhet var det utan tvekan. Och för min egen del så kändes det bara så skönt när kroppen fick styra och inte min vilja och att jag kunde acceptera det.

Jag har ju också ett bra stöd genom mina AA-möten och dessa var väldigt viktiga för mig i början för jag kunde alltid få svar på mina frågor från de som gått före mig. Idag går jag på möten för att inte glömma vem jag är och för att ge tillbaka det jag en gång fått.

Välkommen chipp3945 !

Pontus

Hejsan. Intressant tråd! Har själv googleat mm mm för mer svar men håller
med om att man hittar om alla andra missbruk men väldigt fattigt om
Just alkohol. Varför är de så tabu att prata öppet om det!? Varför finns
inte ett biggest loser för alkisar!? Problemet finns ju överallt! Alltid funnits
kommer alltid finnas! Varför ska man tryckas ner som dålig människa

av samhället. Finns nog inga enkla svar men ändå.

Träning mår jag bäst ave även om jag alltid känner att jag går in i
väggen med. Bra att diskutera dessa saker. Önskar jag kunde ge nått
Bra svar! Disciplin och att man bara själv kan göra förändringar!? Hoppas de finns mer

chipp3945

Tack Adde och Pontus för svaren!

Dessvärre är verkar inte många vara så intresserade av min undran mer än Pontus.

Funderar mest över det måste finnas några som kommit ur sitt alkoholmissbruk på egen hand utan AA ect? Därav min fråga...
Känns det inte så för inga svar eller engagemang nästan, eller har jag vänt mig till fel forum bara? (INTE otrevligt menat snarare min oerfarenhet som inte vet bättre).

Pontus!Jag är dålig på kopiera citat och länka till annat, men här har Du en del från Wikipedia kopierad angående Glutamin:

Glutamin är en icke-essentiell aminosyra som kroppen kan syntetisera själv och som därför inte behöver tillföras genom kosten. Endast vid extrem stress överstiger förbrukningen kroppens förmågan att syntetisera glutamin, till exempel vid allvarlig sjukdom (hård träning räknas inte som extrem stress).

Har idag läst till mig om något som heter Melatonin, har dock inte hunnit googla ytterligare om detta, men kommer göra så fort jag bara orkar.

Återigen tack Adde för din erfarenhet och Pontus för din respons :o).

chipp3945

Pontus!

Tyrosin som oxå är en aminosyra är att föredra föredra framför Glutamin som jag förstått det!

Återigen ett utdrag om Tyrosin från Wikipedia i o m jag inte kan länka...

Tyrosin är en ingrediens vid kroppens tillverkning av tyreoideahormoner som styr kroppens ämnesomsättning, samt dopamin, melanin och noradrenalin.

Kanske oväsentlig information för forumet, men men nu är det postat som inlägg.

Shiraz

Det finns nog tyvärr ingen själv-hjälps-handbok i konsten att sluta med alkohol.. eftersom det är så individuellt.

Steg nummer ett är ju att bestämma sig, ha en plan färdig innan är nog en god ide? Om du redan vet hur du reagerar,
som jag förstår av ditt inlägg är det den förlamande trött -och håglösheten som känns värst? Var dock glad att du inte
verkar få några fysiska abstinensbesvär *hua*

Kanske skulle du bestämma en dag D, någon vecka innan börja äta vitaminer av olika slag, men framförallt magnesium, B och D vitaminer (googla på brist av dessa)samt kanske 5-HTP? Städa och diska undan så hemmet är i gott skick.
Bunkra upp med vitaminer, vätska och frukt vid sängen och framförallt TILLÅT din kropp att sova (låter som lyx för mig för
jag kan absolut inte sova utan alkohol). Tänk att under den tiden du sover så får kroppen tid att reparera sig, strunta
i disk och tvätt och fokusera på dig själv istället :) Förbered dig på att du kommer vara håglös och acceptera det för vad det
är, en känsla din kropp ger dig och du kan faktiskt välja att följa den eller tänka om?

Melatonin behöver du nog inte om du sover konstant, det kan man ta för motsatsen men säljs inte receptfritt i sverige. Kolla
dock något som heter Suntheanine(tror jag det heter)?

Sätt som mål en promenad per dag, så du får lite dagsljus också!

Efter ett par veckor kommer säkerligen en vändning - fokusera på den, målet - frisk, stark och alkoholfri!!!
(Då tycker jag du ska ge dig ut och dejta lite)

Hoppas det inte bara blev svammel.. önskar dig all lycka till!!

Pontus

När jag nu senaste åren försökt mer på allvar sluta så har jag börjat träna och köpt kosttillskott i protein pulver men
aldrig tänkt mer på ämnen som kanske kan hjälpa till, verkligen intressant att läsa på wiki om aminosyror, att jag
inte tänkt på de:) Ja Tyrosin kanske kan vara nått för mig att pröva!!
Tryptofan är också ett utgångsämne vid kroppens tillverkning av serotonin och melatonin som har betydelse för sömn, avslappning och stämningsläge och även blodkärlssammandragande. Kan det vara nått eller är den kanske klassad som dopning:)?
nä kanske inte. Vet inte vad dom menar med sömn, kanske du bara blir tröttare! Jag är däremot väldigt stressad och sover dåligt om nätterna. Förstår att det måste vara tröttsamt att altid vara trött, jag är trött på att inte kunna men jag vet att jag är tyngt av oro och ångest så det går nog över bara jag kommer på banan. Men verkligen intressant att diskutera ämnen som kan påverka.

kan hålla med att små mål o nya vänner är nog bra även om du själv säkert tänkt redan på det chipp, en hund kanske?:)
nä men vet att inget blir nog lättare med tiden om man isolerar sig för mkt, ser det ofte med dom som blir arbetslösa lite för länge. Blir själv arbetslös på några veckor och måste verkligen hitta positiv energi och vara nykter för att våga hitta mig själv och nya vägar i livet. kanske låter som löjlig poesi men så är det.

chipp3945

Nu faller det sig så att man, i alla fall i mitt fall, väljer själv att isolera sig. Förmodligen av skam och bitterhet (vad vet jag) OCH att ta sig ur den isoleringen känns som en ironi även om man försöker sluta dricka.

Jag var spinninginstruktör och tränat i 12 år samt funderade på tävla i Miss Fitness innan drabbades av min yrkesskada som jag är sjukskriven för sen ca 5-6 år sedan. SÅ visst vet jag träning är bra för hälsan! Men tanken att sätta min fot på ett gym idag får mig att dö av ångest allmost, förmodligen för känner mig så misslyckad att inte pallar titta mig själv i spegeln på morgonen HUR ska jag då palla med att andra ser mig, som på ett gym t ex... Bättre att bli hemma med sin skam.

Så vänner har jag inga kvar och hur skaffar man det vid 40 års ålder? UTAN internet då asså? Svårt med referensen man är missbrukare och looser utan jobb. Är knappast någon dragningskraft!

Pontus! Trypofan är oxå ett bra alternativ, har jag läst mycket om men inte lätt att få tag på rent utan hittar du mest som ingrediens i t ex 5-HTP som Shiraz nämnde.
## redigerat bort rekommendation och länk till nätbutik /magnus##

Hund föreslogs, men har redan två katter vilket gör jag inte kan ligga och sova sönder mig med gott samvete.

Shiraz. 1000 miljoner tack för tipsen! 5-HTP har jag hemma och provat, gör ingen nämnvärd verkan på min destruktivitet. DÄREMOT inverkar det mycket positivt på hur jag drömmer. När jag försöker sluta dricka störs min sömn ohyggligt av mardrömmar som gör jag vaknar varje kvart när som värst (läst ngnstans att mardrömmar är normalt efter en alkolholperiod..?). 5-HTP däremot får mig att drömma trevliga drömmar och inte vaknar i ett.
Magnesium, Kalcium, B-vitamin, Bikarbonat, Gurkmeja, Äppelcidervinäger, Tyrosin och Glutamin hör till mitt dagliga tillskott dom dagarna jag känner det lönt att försöka hjälpa kroppen.

TIPS till alla!
Har haft skyhöga levervärden + röntgad och antydan till Leversteatos (fettlever p g a alkohol). Läste mig till att Gurkmeja har fantastiskt läkande och hjälpande effekt mot detta. Det har det!
Jag drack Gurkmeja (den man köper i vanlig butik i kryddburk) utblandat i ljummet vatten 2-3 ggr om dagen och mina levervärden återgick till det normala trots skyhög alkoholkonsumtion dagligen (0.5 liter sprit/dag!)under hela tiden mellan provtagningarna.
OBS! Vill uppmärksamma Er på att Gurkmeja har en MYCKET färgande effekt på tänderna så viktigt man sköljer munnen noga med vatten efter och gärna borsta tänderna och skrapa tungan oxå.

Pontus

Ber om ursäkt Chipp, var inte meningen att låta som
en psykolog, klart ja förstår de är tungt att gå till gym.
Köpte mitt första årskort -13 och känslan att alla
glor på en är jobbigt, men man inbillar sig mer än
man tror, hjärnspöken är ett helvete, förmodligen
min värsta fiende, då ja alltid grubblar så jävla mkt.
Och om du varit på den nivå som du tränat så kan
jag förstå. Inte konstigt att många elit idrottare faller
i missbruk efter karriär!
Vänner som vänt dig ryggen är väl inget att ha!?
Finns andra ställen än gym att gå till! De angår inte
alla vad du gå/gått igenom.

Tack så jätte mkt för tipset om sidan:) gjorde en
beställning på en gång! Bra pris. Spännande att
Testa effekten.
Googla länge igår om Tryptofan, men verkligen
svårt att hitta nått. Enbart tryptofan. På amazon.com
hitta ja nått från staterna men måste forska mer.
Fanns nått från apoteket men svindyrt. Ska googla mer.
Ps 40 är ingen ålder!!

nicke-lilltroll

Jag har nyligen hittat en annan aminosyra (L-arginin) i ren form hos den föreslagna leverantören. När jag sökte på Tryptofan så kom 2 produkter fram och mina kvällströtta ögon tog fel! :( FÖRLÅT så jättemycket!! ## redigerat bort rekommendation och länk till nätbutik /magnus##

Plus en bloggsida som kanske kan va intressant...
http://metrobloggen.se/mayahel/hur_vi_hojer_serotoninnivan_pa_ett_natur…
Nu hoppas jag att allt blir rätt och att du hittar något som är användbart och jag önskar dig lycka till! både med eftersökningen och med ditt liv i nykterhet! :) Ps 40 är mitt i livet, halvtid och lite återhämtning för att ge järnet i 2:a halvlek....typ..

chipp3945

Tack återigen till både Pontus och nicke-lilltroll för era fina bemötanden!

Hoppas jag tillfört något för Er del och att Ni som alla förstått att jag är hyggligt påläst hur man kan hjälpa kroppen att återhämta sig till viss del rent fysiskt efter alkoholism/alkoholmissbruk.

Att jag skapade ett ämne och valde att skriva i detta forum jag följt länge , var för jag helt enkelt efterlyste tips, råd och sakliga erfarenheter hur man hanterar de psykiska abstinensen som mitt problem tycks vara. Detta har varit utan större bemötande om man inte vill ta till sig psykologsnacket många trådar handlar som konkreta aspekter i just min fråga son jag efterlyst för hantera psykiska asbinensen praktiskt utöver psykologsnacket.

Utan större respons lägger jag därför ner mitt engagemang med denna tråden och ämnet,med hopp att jag tillföra något för någon med min pålästa fakta.

Önskar Er alla väl med hopp att jag själv når lika väl som Er!

Pontus

Tack så mkt Chipp för tips, snabb leverans från prozis:) redan tredje tyrosin kur i dag. Känns bra. Hoppas andra vaknar till och vill följa denna intressanta tråd med erfarenheter som ger nått mer!
Nicke-lilltroll eBay hade en del tryptofan att välja mellan :) iaf de som fraktas hit. Har någon beställt från eBay den typ av produkt? Tänkte om de blir nå mer typ tull?! Kostnader

Pellepennan

Förstår att du tycker intresset för frågorna du ställer är ganska svalt. Jag har läst dina inlägg, frågor och följt er dialog.
Forumet har en stor bandbredd. Allt från någon ung person som ibland dricker ett par folköl mitt i veckan, till dom som kommit längre i sitt missbruk.

Jag anser att alla ska ha utrymme att skriva om det som är sina privata tankar. Anledningen till att man inte ger sig in i en tråd
kan vara många

- man har ingen kunskap
- man har inget mer att tillföra en ett glatt tillrop, och lite stöd
- man har inte samma upplevelse av symptom, och/eller hur man vill hantera dessa
- man tror sig kunna lösa problemen med andra medel, typ psykologsnack..
- man kanske anser att råd och beslut i medicinerings frågor mot tungt alkoholmissbruk ska skötas av alkoholläkare/psykiater

Vi är olika och det är ok så. För mig personligen är/var mitt missbruksbeteende både fysiskt och psykiskt. Det värsta fysiska är nog över nu. Det som nu finns kvar är nog ett "psykiskt tillfrisknande". Jag tror - för min egen del - att jag kan lyckas med hjälp av forumet, eventuell psykologhjälp, eller varför inte ett par AA möten, eller så.

Om du tror att dina problem, och vägen ur dom är att få hjälp med någon substans, tror jag att du har bättre kunskap att hämta hos professionella, än på ett forum för medicinska noviser. Att sedan få träffa "rätt" alkoholläkare är kanske inte så lätt. Kanske har Magnus här några tips att ge?

Kanske jag har fel, men det var bara menat i all välmening.

Lycka till!

Jag har kikat lite på det ni skriver om olika preparat som man kan beställa på nätet. Spontant tycker jag inte att det är att rekommendera att försöka medicinera sig själv med denna typ av preparat, Det kan finnas en osäkerhet kring om beställda preparat verkligen innehåller det som anges. Det finns ingen som tar ansvar för detta eller för eventuella biverkningar, som med läkemedel.

Vårt generella råd när det gäller olika abstinensbesvär är att kontakta sjukvården. De kan ge rätt typ av hjälp så att man slipper lida i onödan och de kan också hjälpa till att utesluta att problemen beror på andra medicinska problem. Jag kan inte säga så mycket om de besvär med trötthet som du beskriver, men ska försöka ta reda på mer.

Vi kan inte tillåta rekommendationer av nätbutiker på ett offentligt finansierat forum som detta och jag kommer därför att redigera bort dessa. Jag hoppas att ni kan ha förståelse för detta.

/magnus

Nu har jag kollat med några erfarna läkarkollegor här på mottagningen. Det ökade sömnbehov och den destruktiva passiviteten som du beskriver känner de inte helt igen från andras erfarenhet. Visst kan en del sova mer, även om motsatsen är vanligare. Sömnstörningar i form av svårt att sova brukar förbättras efter någon vecka, men det är ofta ett kroniskt problem hos dem som har druckit mycket under flera år. Även passivitet och dämpat psykiskt tillstånd brukar repas påtagligt efter någon eller ett par veckor, även om en fullständig återhämtning kan ta upp till ett halvår. De flesta märker mer energi och initiativförmåga snabbt. Så din reaktion är inte vanlig. En fundering som de får är om du kan ha en underliggande depression som har dolts av din tidigare alkoholkonsumtion. Man kan också fundera om det finns någon bakomliggande kroppslig sjukdom som t ex blodbrist, sköldkörtelhormonbrist eller diabetes som kan förklara tröttheten.

/magnus