Hej.
Jag är ny här.

Jag har äntligen bestämt mig för att förändra mina alkoholvanor. Jag vill helt enkelt inte ha det som jag har haft det.

Jag är 32 år gammal, har en fru och två barn. Jag bor i en villa och har ett bra jobb.

Och jag dricker för mycket.

Sedan jag var tonåring så har mycket kretsat runt alkohol, kompisar, fester, konserter, alkoholen gick som en röd tråd genom allt.
Nuförtiden så är det parmiddagar, renovera huset och titta på tv -allt med ett glas vin eller tre, fyra.

Nu känner jag att det är nog.

Jag vill inte vara orolig när jag kör till jobbet en onsdagsmorgon att jag inte skulle klara av ett alkotest om polisen stoppade mig.
Jag vill inte vara bakfull hela helgerna och vara en sur, trött pappa åt mina barn.
Jag vill inte smussla undan tomma baginboxlådor när dom är slut . (Jag byter diskret ut dom när dom börjar sina)
Jag vill återuppta mina hobbies som jag hade förut. Men det förutsätter att jag inte ligger som ett vrak på helgmorgnar.
Jag vill inte ta två snabba glas vin det första jag gör när jag kommer hem från jobbet en fredag för att kunna känna att det "är helg". (Som att jag inte drack vin på vardagar - märkligt resonemang)

Min renovering av vårat hus går långsammare och långsammare - eftersom jag dricker vin eller öl när jag snickrar/målar och pysslar så blir det problemkomplex skruven eller färgen tar slut - jag kan inte åka och köpa mer.

Jag har inte druckit sedan den 28 dec. På nyår så skålade jag i kaffe på tolvslaget.
Jag hängde med några kompisar på krogen när en av dom fyllde år -jag tog bilen och drack två alkoholfria öl.

Det funkade bra.

Jag vet inte varför jag skriver det här eller till vem, men det känns bra.

Pellepennan

Att du skriver och läser här inne. Så känner i alla fall jag själv, och vill passa på att önska dig välkommen in!

//PP

och jag hoppas att du i första hand skriver för din egen skull och i andra hand för att vi andra ska kunna lära oss av dina framsteg och även ev misstag. Ni som är nya är så viktiga för oss som varit med ett tag för ni påminner oss om hur det en gång startade även för oss.

Häng kvar och skriv av dig dina gömda troll !

Buzzz

Känner lite som dig. Jag vet inte riktigt varför och för vem jag skriver.
Men jag hoppas att det är som Adde säger, i första hand för mig själv och förhoppningsvis kan någon annan vaska fram något bra ur det.

Det jag vet är att det känns riktigt bra att göra det, när det gått för många dagar måste jag köra lite pekfingervals igen. :-)
Så, jag rekommenderar det starkt.

//Buzzz

Operation Nykter

Tack för dom varma orden!

Det känns skönt med uppmuntrande kommentarer.

Nu är klockan kvart över åtta och det är lördagkväll, och jag är spiknykter. Det vet jag inte när det hände senast.

Jag var på bolaget och köpte några alkoholfria öl. Riktigt goda faktiskt!

Det här kommer nog att gå bra.

Jag vet inte riktigt vad jag har bestämt mig för: att ha ett uppehåll från alkohol, att dra ner på drickandet eller att säga adjö till alkohol för gott.
Är det dumt att inte ha en klar målsättning?

Pellepennan

Tror att du kan vänta lite med att sätta dom. Att börja med en helnykter tid är en bra möjlighet att känna hur det är utan. Ger du dig tid kommer det nog växa fram vad du vill/behöver.
kanske kommer du fram till något som man behöver (exempelvis nykterhet) men helst inte vill.
Då kan det kanske vara vettigt att fortsätta hålla sig nykter ett tag till, för säkerhets skull :-)
Så, Tänker jag, trots att jag redan vet vad jag behöver för egen del....

Imorgon tänker jag inte dricka något.

/PP

Operation Nykter

Jag bubblar vidare här, i min anonyma dagbok.

Idag var det söndagsmiddag hos mina föräldrar, och i vanliga fall så skulle jag ha tackat ja till ett par glas rött vin.
Idag körde jag bil och drack julmust,det funkade ju det med!

Det där med att ta på sig rollen som chaufför kanske inte är så dumt, då har man ju en riktigt bra "spärr" mot att ta ett glas vin eller öl.

Operation Nykter

Idag blev jag stoppad av polisen i en rutinkontroll när jag körde bil.
Jävlar vilken skön känsla det var att med glädje kunna blåsa i apparaten utan att vara minsta orolig för att det där "glaset vin" ( i verkligheten tre-fyra) som du drack till middagen kvällen innan kommer att ge utslag.

Den kvinnliga polisen tittade lite konstigt på mig när jag blev JÄTTEGLAD när hon ville att jag skulle blåsa. :D

det befriande skrattet hade jag med 3 månader in i nykterheten när jag blev stoppad och fick blåsa ! Lycka !!
Jag kommer ihåg att jag sa till polisen att han kom försent med blåsen :-))

Weekend

hade jag idag :-( vinkades förbi och fick inte blåsa.
Konstigt...det har inte önskat de senaste tio åren

Weekend

hade jag idag :-( vinkades förbi och fick inte blåsa.
Konstigt...det har inte önskat de senaste tio åren