Hejsan, ny här.. Sitter med en enorm ångest över att jag har gjort bort mig för min dotter igen, fy faaan va jag äcklas av mig själv! Hon är femton och har sett mig full alldeles för många gånger och hon är jättearg med all rätt! Jag är ju faktiskt en väldigt vettig kvinna, förstår inte varför jag är så dum! Men jag ser detta som ett första steg mot ett bättre liv, helt underbart att det finns såna här hemsidor och till er andra här: TACK FÖR ATT NI FINNS!

Pellepennan

Och välkommen hit! När jag läst här inne har jag i alla fall lärt mig en sak.
Allt kan ändras. Alla kan ändras. Är ju ganska fantastiskt egentligen, mitt i all soppa
som drickat kan försätta oss i, eller hur?!

Lycka till!

trädet 123

Tack Pellepennan o alla andra oxå förstås! Idag har jag tvingat mig själv att tänka på vin (jag drack för två dagar sen) o stanna kvar i suget o vänja mig vid tanken o att få mig själv att förstå att jag inte kan dricka som andra! Jag kan sällan eller aldrig bara dricka ett par glas vin, det går till en gräns sen fullkommligt öser jag i mig alkoholen o tappar kontrollen o jag får minnesluckor 99 gånger av 100, det är fruktansvärt att inte ha kontroll! Jag slutade röka för 1 o 1/2 år sen så då ska jag väl för f.n klara detta! Kram på dig o tack än en gång!

m-m

Välkommen Trädet! Ja, jag har använt mig av samma "mantra" som du, har jag klarat att sluta röka och inget sug kvar efter det, så måste det väl vara möjligt att sluta med alkohol också! Lycka till!
/m

Mammy Blue

Hur har du det? Bra tänkt av dej att inte försöka komma undan suget, utan faktiskt få ut spökena i ljuset så att de "spricker". En bra idé verkar också vara att försöka komma på var, när, hur och framför allt varför suget kommer och vad man i så fall kan göra åt det. För min egen del var det jobbigast att känna plånboken i fickan, så jag lämnade den hemma under en period, jag hade bara exakt så mycket kontanter med mej som jag behövde till det jag måste, lunch på jobbet till exempel. Måste då i sammanhanget nämna att jag och min sambo redan för många år sedan konstaterat att vi inte kan ha någon form av alkohol hemma för då dricks det upp.

God fortsättning!
/MB

trädet 123

Jag har det bra! Pratade precis med min särbo som jag besöker varannan helg att det blir ingen alkohol i helgen, han sa ok bara god mat o sex då alltså? Ja precis sa jag:) Ska prata lite mer med honom i helgen han vet en del men inte allt. Jag är en person som gärna kryper in i ett hörn o slickar mina sår själv för att prata om det senare när det inte gör så ont. Tänkte faktiskt skriva ett lite längre inlägg om mig själv idag. Jag har vad som kallas en missbrukarpersonlighet, har missbrukat pengar, sex, droger och alkohol sen jag va i sena tonåren. Fast jag har varit ifrån skiten i långa perioder, har varit gift, har två underbara barn (jag har dom o tacka för mycket utan att dom vet om det!) Och ska jag vara riktigt ärlig så har jag inte fattat vidden av mina problem förren rättså nyligen. I tidiga tjugoårsåldern blev det en del amfetamin och hasch sen höll jag uppe i många år o trodde att allt va historia. Jag va otrogen mot min man, skiljde mig (har aldrig varit trogen i något förhållande) träffade en kille som rökte lite maja och tog lite extasy, det gjorde jag med, jag gick in i väggen o var sjukskriven i 5 år. Tog dock ingenting när jag hade barnen. De tyngre drogerna var aldrig något för mig mer än när det va fest däremot gillade jag att röka hasch. Fick diagnosen Borderline när jag var 25 och det rätade ut en del frågetecken men jag har oxå haft glädje av min diagnos, jag är ju den jag är, måste liksom bara lära mig nån gång vad jag triggas av! Fick tillslut ett jobb o samtidigt träffade jag en man som slog mig o blåste mig på pengar MEN oj va jag har lärt mig!! Tillbaka till mitt missbruk: Slutade röka hasch i ett år, fick smaka några bloss efter ett år o PANG så va jag tillbaka! Det var första gången jag förstog att drogerna har betydligt större makt över mig än va jag trodde. Jag slutade igen efter ett tag o då va jag uppe i större konsumtion än va jag va när jag slutade första gången. Det som hände var att jag bara bytte drog, alkoholen gjorde sitt intåg på ett mer destruktivt sätt än innan, jag kom på rätt tidigt att jag drack i samma mönster som jag rökte. O nu har jag druckit på tok för mycket o på tok för ofta i ca två år o vill/måste lära mig att leva utan rus. Jag gillar mig själv nykter o är stolt över min historia, att jag klarade av att resa mig efter en lång sjukskrivning, men jag gillar INTE den jag är på väg o bli pga alkoholen! Förlåt om jag är otydlig o "hoppig" i min historia, hoppas att ni förstår kontentan iallafall. Åhh va jag är glad att jag har ER alla här, kram på er <3

Mammy Blue

att du kan en hel del om saker.

Du är väl ett typexempel på det som jag läste om bara för några dagar sedan, att man kan bli beroende av en drog, sluta med den, skutta vidare till nästa drog, fimpa den etc. Det handlade om dopamin tror jag, det jag läste om. Kroppens eget belöningsgodis. Jag läste den för att den handlade mycket om kolhydrater, min son är nämligen höggradigt beroende av kolhydrater.

För en del människor är kolhydrater lika beroendeframkallande som alkohol eller heroin, och om man har ett beroende är det inte ovanligt att man ersätter det med ett annat beroende, beroende på att kroppen måste göra om/ bygga om dopamin- receptorerna för att kunna hantera den högre mängd dopamin som behövs för att känna tillfredsställelse, det funkar ju likadant som mängden alkohol till exempel, man måste ju dricka gradvis mer och mer alkohol för att få samma fyllnadsgrad, det måste till mer och mer dopamin också för att få samma lyckokänsla.

Äsch, nu MÅSTE jag gå och lägga mej, jag gör tyvärr samma med forumet som jag gör med en bra bok - jag sträckläser tills boken tar slut - forumet tar aldrig slut... :-)

Ta hand om dej!
MB

trädet 123

Kolhydrater o socker är som riktiga droger för vissa, prova lchf det funkade för mig. Att sluta med kolhydrater och socker kan i vissa fall ge riktiga abstinentsbesvär, jobbigt när dom är barn o väldigt oförstående. Jag tror på information, sätt dig med din son o kolla runt på nätet så han förstår att en överkonsumtion inte är bra. Åh va jag hoppas att allt går vägen för er! Nu väntar en vit helg för många av oss hoppas jag, precis nu när jag skriver så slår suget till HÅRT, så jag får mer saliv i munnen av att bara tänka på vin, usch.. Vi skrivs vid i helgen, ha de gott alla fina goa kämpande människor..

trädet 123

Kommer hem till min särbo som jag besöker varannan helg o på diskbänken står en öppnad flaska vin!! Herregud jag har väl aldrig reagerat så starkt innan, jag fick liksom lite panik, hjärtklappning o tänkte att hur i hela friden ska jag fixa detta? Min kille vet ingenting, har tänkt flera gånger ikväll att va fan jag häller upp ett glas.. men det har jag inte gjort! Heja mig!:) Åh va jag är glad, hoppas att jag är lika stark imorgon, jag SKA va lika stark imorgon.. ha nu en bra helg o kämpa på..

Mammy Blue

Klarar du att lägga av utan att blanda in killen är det bra, men den nödutgången hade jag stängt om jag varit du. Nu är jag inte du, så jag kan bara säga som jag hade gjort. Jag hade talat om att jag har en vit period. Eller nåt...

Bra helg önskar jag dej också!
/MB

trädet 123

Du är så jävla bra! Fattar precis vad du menar med nödutgången.. NU.. när du skriver, jag pratade precis med honom att det är skönt att vakna utan att vara bakis o han sa att han inte druckit sen nyårsafton o då sa jag bra då fortsätter vi så. Tack du goa goa människa, nu ska vi snart ut o promenera först en enorm brunch! Ha de gott alla finisar:)

trädet 123

Jag har haft en vit helg! Vet inte när det hände sist.. Känns skitbra!