För en tid sedan drog jag igång en tråd som handlade om att jag hade druckit, fått nog, och nu skulle jag minsann förändra mig för jag hade insett att det inte fungerar att försöka lära mig att dricka. Jag var så säker på mig själv, jag skulle klara, jag hade fått nog. Aldrig mer, nu jävlar liksom...

Det funkade ett tag. Sen började det igen. Några öl på en fredag, "vadå, jag måste ju...trött efter en veckas jobb, har ju dessutom tränat på fredagskvällen". Jamenvisst, superbra, varför inte? Det blev med tiden fler öl...från 4 öl till 5 till 6 till...avsvimning i soffan, illamående och orkeslös, och monumentalångest på söndagen. Jo, givetvis blev jag ju tvungen att fylla på lagret på lördagen. Varför inte, jag hade ju redan spolierat nykterheten på fredagen, jag kunde ju vara nykter nästa helg istället, börja om. Joråsåatt...

Ett halvår sen jag skrev så beslutsamt sitter jag här och tvingas låtsas "jobba hemma". Skickade ungarna till skolan och bara lade mig i soffan och lät ångesten dra igång. Den svarta karusellen snurrar nu i mitt huvud och jag har 3 alternativ: a) Supa bort skiten, b) Hitta på ett sätt att ta kål på mig själv, och, c) Genomlida dagen, för i morgon blir det bättre, sen bättre, och bättre...tills det är bra.
Givetvis genomlider jag det. Jag har gjort det så många gånger redan.

Till saken hör att jag nyss var på en resa, kom hem igår...fulladdad med alkohol, givetvis. Ett givet val, för jag kan ju hantera det så bra numera. Köpte några plattor öl till en vän, de ska han få hämta så jag inte behöver ha dem hemma. Köpte även några flaskor vin och en whiskey åt mig själv. Se där, jättebra, hur tänkte jag då...? Vinarna kommer att gå till försäljning om de inte åker ner i vasken som whiskyn gjorde. Japp, hällde faktiskt ut nästan en hel liter alldeles nyss (provsmakade givetvis på den igår eftersom jag inte...eh, var på topp.). Och däckade i soffan...satt och kollade på film. Det var ursäkten för att få dricka. Sanslöst att jag "gick på" den igen...suck.

Visst är det så att man så lätt glömmer vem och vad man är, det är ju därför jag hamnat här igen...men liksom, hur ska jag tänka framöver? Jag vill ju verkligen inte det här, och jag har alla (de flesta) insikterna, och jag har varit nykter i närmare ett år tidigare, och jag har gått på en återfallspreventionskurs (som var ungefär lika givande som kvarskatt...). Alla mina vänner är mer eller mindre fylltrattar, och alla vet om att de är det. Vi försöker stötta varandra, men ofta hamnar vi här. Ett par av dessa polare är dock inte riktigt på min nivå, de svettas ut lite grann dagen efter sen mår de bra. Säg nu inte "byt vänner" för det är verkligen riktiga vänner jag pratar om. Vi diskuterar ofta alkoholproblematik, men jag tror att de inte riktigt tar till sig allvaret även om de försöker. Och det är ju så, de kan ju inte veta om de inte är lika som jag i det här avseendet, om de inte har den här hemska ångesten.

Jag har identifierat alla risksituationer och vet vad jag behöver göra, men ändå råkar jag ut för det här gång på gång. Det är ju uppenbarligen någonting som jag missar på vägen...men vad? Kanske det att jag släpper garden lite och blir totalt överkörd direkt? Vad tror ni?

AttVilja

Oj vad jag känner igen mig! Aldrig mer, nu får det räcka, det här var sista gången.... osv osv. Tomma ord och fraser som jag i lördags natt sluddrade fram, ännu en jävla gång! Jag vill verkligen inte dricka på det viset jag gör, men ändå fortsätter jag... Nu ska jag ha en vit månad! Har sagt det många gånger senaste året men aldrig lyckats.... Kanske blir det lättare om man kan ventilera sig här med andra som är i samma situation och som varken dömer eller rycker på axlarna åt ens problem...
Kan jag hjälpa och peppa någon annan gör jag gärna det, och jag behöver sannerligen pepp själv

Fjodor

Visst är det galet det man utsätter sig för? Det är helt otroligt. Viljan att kunna dricka som folk är så stark (i alla fall hos mig), jag vill verkligen klara av det, och jag har försökt så länge. Och nu har jag, återigen, insett att det inte går, att det inte kommer att gå. Det är krafter mot vilka jag är försvarslös. Jo, jag har faktiskt ett bra kort att spela ut: Nykterhet. Precis som man hört predikas, så länge man inte tar det första glaset. För efteråt är det ju kört...det är bara att vänta på baksmällan, ångesten, självföraktet, skammen. Bli den där lilla figuren som känner sig så värdelös, så totalt obefintlig. Och då är jag ändå en alkis som inte blir våldsam eller elak och har inte nån sån ångest att behöva handskas med...

Ja, det är bara att knyta näven på nytt. Jag är för alkoholiserad för att lära mig socialt drickande. Däremot hoppas jag att jag inte är för alkoholiserad för att kunna sluta. Att ta del av andras erfarenhet och pepp här på forumet ger otrolig styrka.
Kämpa på AttVilja, du kommer att fixa det. Jag också.

AttVilja

Ja, det är väl som du säger, att har man väl tagit första glaset så är det klippt. Fattar inte att man inte kommer ihåg, eller bara ignorerar de skam och ångestkänslor som följer på det... Jag blir som tur är inte heller elak eller våldsam, raka motsatsen faktiskt, jag ska vara "bästa vän" med alla huuu, usch vad jag skäms över det också! Jag påbörjade min vita månad idag. (För nånstans inbillar jag mig fortfarande att jag i framtiden ska kunna dricka "normalt") men samtidigt har jag ju inte ens klarat av en vit månad på de senaste åren så vi får väl se hur det går med den saken... Hursomhelst SKA jag vara spiknykter i en månad nu, sen kommer ju semestern och då får vi väl se hur det går. Sjukt att den ska vara så förknippad med alkohol! Tack för ditt svar och kämpa på!!

Fjodor

Tack! Det finns inget annat än att ta sig upp igen, och fortsätta. Vissa säger att man kan lära sig att dricka normalt, andra inte. Jag tror att det hänger på vad för slags personlighet man är. Jag är helt hopplös vad det än gäller, har jag det hemma så plöjer jag i mig det oavsett om det är öl, vin, godis eller cigaretter. Då kan det nog vara svårt att lära sig att lägga band på sig.
Jag blir förövrigt precis som du när jag dricker, dvs bästa vän med alla, vill att alla ska må bra, älskar heeela världen. Det är fruktansvärt vilken ångestskapare det är...
Nu har vi snart klarat denna dag, AttVilja!! =) Den jobbigaste av vidriga dagar. Jag ska tänka på den här dagen när jag sänker garden igen genom att fundera på att ta något att dricka, tänka på hur kasst jag faktiskt mådde. Vill jag tillbaka? Jamendåså...i så fall är det ju bara att korka upp igen och ta en direktbiljett till helvetet...vilken fest...=( Nej, jag ska inte tillbaka hit mer, det finns inte på någon karta alls. Livet är så mycket mer värt än att behöva hålla på så här.
Skriv gärna och berätta hur det går för dig.

Pellepennan

Hallo Fjodor och välkommen tillbaka! Läste något i din tråd när jag själv loggat in efter att ha varit utloggad i ett par år. Nu har jag bestämt mig att hänga kvar och jobba med mig själv och alkoholen. Det finns inget alternativ eftersom jag faktiskt har lust att vara med i matchen ett bra tag till. Funkar riktigt bra, och allt medans tiden går så återvänder intressen och livslusten. Har varit en tuff vinter, och som tur är har jag haft forumet och de vapendragare som finns här. Idag är jag glad att lagt till ett par månader sen sista fyllan. Vad mig anbelangar får det gärna ha varit den sista!

//PP

AttVilja

Jag ska aldrig tillbaka heller! Tänkte först ha en vit månad men nånstans inser jag ju att det nog behövs längre tid än så för att bryta en dålig vana. Kanske jag aldrig mer kommer kunna dricka, och egentligen, hur viktigt är det att dricka? Visst, trevligt att socialt kunna ta en öl eller ett glas vin men när man vet vad man riskerar är det inte värt det! Det blir ju aldrig bara ett glas... Vet ju, vis av erfarenhet hur lätt man glömmer eller ignorerar baksidorna med drickandet och vill "unna sig lite" efter en jobbig dag eller en jobbig vecka... Jag har till och med sökt professionell hjälp nu! Känns så himla bra, jag antar ju att det ligger något bakom det här självdestruktiva beteendet som behöver bearbetas på något sätt. Kämpa på!!

Fjodor

Tack Pellepennan!! Skitbra jobbat! Jag riktigt längtar efter att kunna säga som du, "ett par månader sen sista fyllan". Och verkligen känna att det var just den sista. Det är skönt med det här forumet, alla är inte gjorda för AA-möten, alla är inte redo att "outa" sig, därför funkar det här så jäkla bra. Fortsätt i samma stil.
AttVilja: Superbra att du sökt hjälp. Jag gjorde också det tidigare, och det var riktigt skönt att ha ett bollplank. Men det mesta jobbet är ju upp till en själv, tror jag. Jag har i alla fall märkt att ingen har en mirakelkur eller någon sanning, det är upp till mig själv att ta tag i saker och att sen inte glömma eller börja glida åt fel håll. Ja, visst fasen är det trist att inte kunna ta "en öl eller ett glas vin"...? Men det slutar ofta i katastrof. Kanske inte första gången, eller andra...så då belönar man sig genom att flytta fram gränsen, tar en öl till eller lite mer vin. Det är ju så kul med sällskapet...och stämningen...så det fortsätter...maskineriet kommer igång, överjaget har redan slocknat...BANG! Var är jag? Vad hände? Varför är min skjorta så smutsig och vad är det för blod i soffan? Varför ligger det krossat glas på golvet? Nej fan, jag är klar med skiten, det är verkligen inte värt det.
Fortsätt kämpa du också! Snart är det måndag igen, och vi vaknar pigga och fräscha efter den första vita helgen.

AttVilja

Tack för ditt stöd Fjodor! Jag har precis varit hos min psykolog och hon menade att "att försöka" sluta dricka alkohol innebär att man redan innan bestämt sig för att misslyckas. Enligt henne är det allt eller inget (som gäller för just mig iaf) och jag har inte sett det på det viset innan. Jag är väl inte alkoholist? Känner mig ledsen och sorgsen eftersom jag MÅSTE säga hej då till en vän (alkoholen) jag vet att det är en lurig jävla vän men är jag redo att ge upp den? Sjukt att jag ens ska behöva tvivla! Bara det gör ju mig till alkoholist! Nåväl, blir till att fundera och befästa att jag SKA sluta dricka. Eller faktiskt att jah HAR slutat dricka! (1 april 2014).
Usch det känns svårt och sorgligt och som ett nederlag att inte kunna dricka "normalt" men jag vill ju må bra!! Och det gör jag inte av alkohol annat än för stunden, sen blir det tiofalt värre dagen efter. Lite babbel från mig efter mitt första samtal... Keep up the good work!

Pellepennan

Läste ditt inlägg AttVilja. Igår skrev Berra ett inlägg som jag tycker beskriver mycket bra situationen och brottningsmatchen dom flesta genomgår innan man kan/vill/fattar att det är tid att sluta. Jag tror verkligen att Berra har rätt! Antingen slutar men efter en analys och med viljestyrka. Den modellen tror jag är relativt sällsynt ;-)

Många kommer till sin botten då vi av olika anledningar förstått att det är över. Inom AA tror jag det kallas det att inse sin maktlöshet inför alkoholen. Är nog samma sak. Man måste helt enkelt komma dit att man ger upp. Lägger sig på rygg helt enkelt.

Satt förra helgen och pratade med en granne som har tydliga alkoholproblem, och det har både han och många ikring insett tror jag. Reser till stugan låser in sig och grovkrökar framför brasankaminen börjar torsdag eftermiddag och slutar på morgonkvisten på söndagen. Han nämnde att det "kunde bli lite mycket" men att det var ok eftersom han kände att han hade koll...HALLÅ

Ja ni fattar vad jag menar. Insikten hade han nog, men han vägrade envist att medge hur det ligger till. Han får nog helt enkelt "dricka klart"
som någon här inne skrev. Ju längre det går, desto jobbigare blir resan tillbaka. Men når man dit innan man kolar så finns det ju en väg tillbaka. Jag kör på med min resa och förmodligen går det uppåt :-) Det jag behöver göra för att det ska fortsätta är helt enkelt att inte hälla i mer sprit i systemet.

Det är liksom bar att inse att börjar jag igen, är jag i nollkommanix tillbaka där jag började. Jag har liksom ingen lust längre att göra om detta en gång till!

Den uppgiften har för mig inget slutdatum, och den tanken känns bättre allt eftersom tiden går.

//PP

AttVilja

Hej PellePenna! Tack för ditt inlägg! Läste Berras inlägg nu och visst är det så att man måste vara redo och mottaglig för hjälpen. Jag hoppas verkligen verkligen VERKLIGEN att jag är det! Jag hade ju nån förhoppning om att min psykolog, när jag berättat min historia, skulle säga att "jaja men du kommer ju kunna lära dig att dricka med måtta!" Istället var det "Du måste göra ett aktivt val innan du kan bli frisk och må bättre. Du måste sluta dricka alkohol över huvudtaget. Inga vita månader eller dra ner." Men jag VILL må bra! Jag ska må bra och jag inser att jag måste sluta dricka helt och hållet eftersom jag under så lång tid använt alkohol felaktigt. Det smärtar, men innerst inne vet jag det. Undrar vem som ska få äran att överta mina fina viner som jag sparat i flera år...! Skönt att inte behöva tänka på presenter på ett tag framöver! :) Ha en skön helg, njut av att inte vakna upp halvdöd imorgon bitti och önska livet ur dig själv! Det ska jag göra! Kram till er båda!!

konstnären

Jag kan oxså känna sorg ibland över att det är slutdruckigt för mig. Men det avtagit
mer och mer ju längre tiden. För mig är det så att jag måste leva nykter och nu känns
det inte som några stora uppoffringar. Gojan som jag kallar honom kan titta in på en snabb-
visit för att sedan flyga vidare. Jag tror som pellepennan skriver att på något vis måste
vi alla nå våran botten och då har vi två val fortsätta förgifta kroppen, eller kämpa sig
till baka till en normaltillvaro. Enkelt uttryckt jag var tvungen att lägga mig på rygg
inför A. Det är ingen lätt väg och många fallgropar har funnits men jag har lyckatshoppa
över dom 7 månader på torsdag. Tycker mycket bättre om mitt nya liv, och min då utslitna
kropp ser helt annorlunda ut idag. Jag är ingen misss universum, men mer än nöjd med mitt
utseende nu. Innan såg jag ut som en färdigjäst bulldeg.
Man måste kämpa för att nå ett mål, så jag kan bara säga kavla upp ärmarna och ta striden,
den är tuff men du kan vinna.
Konstnären