Hej!

Trodde nog aldrig jag skulle sitta här. Jag har förstått länge att jag har ett osunt förhållande till alkohol, men det har aldrig "straffat" sig tillräckligt för att jag skall behöva förändra mig.

Jag är fortfarande relativt ung (30), har ett bra jobb, är duktig eller ser till att bli på i princip allt jag tar mig för, har skötsam ekonomi och har nyligen accepterat att jag lever med livstemat "perfektionism" så jag är något av ett kontrollfreak i vardagen. Jag har en underbar sambo som jag älskar över allt annat och det är mycket för hans skull jag vänder mig hit.

Jag dricker relativt sällan, men när det blir blir det rejält. Med sällan menar jag kanske en gång i månaden. Jag är inte ens en sån som tar ett glas vin till maten i vanliga fall, och väljer hellre fredagsgodis över fredagsöl. När jag var yngre kunde jag dricka kopiösa mängder för att vara en ganska liten tjej, och då avlöste festerna varandra betydligt oftare. På den tiden blev jag inte heller bakfull,vilket gjorde att jag kunde fortsätta i samma spår. Att vakna upp med minnesluckor då och då var liksom värt på den tiden.

Nu är saker förändrade. Jag har en person i mitt liv som älskar mig och litar på mig, och som jag vill allt gott i världen. Så ÄNDÅ gör jag såhär. Något skoj är på gång, en fest med kompisar jag inte sett på länge. Varenda gång tänker jag mig att "idag, idag skall jag verkligen ta det lugnt" Men så får jag den första iskalla drinken i handen... Tankarna "varannan vatten" eller "räkna hur mycket jag dricker" suddas ut så fort läpparna vidrör glaskanten. Eftersom det då inte är jätteofta jag är på fest vet jag inte om det räknas som alkoholism. Jag längtar ju aldrig efter alkohol i mitt dagliga liv.

Men spärrar släpper och någonstans tror jag ändå att det är min oro och stress som tar ut sin rätt när jag får alkohol i mig. Jag skäms och gråter när jag skriver detta. Jag är för f*n gammal nog att veta bättre! Min kille ska inte behöva oroa sig under natten eller ta hand om ett hjälplöst vrak som kommer hem de gånger jag varit ute. Är jag och kompisar ute på klubb tappar jag ibland bort folk och "glömmer" umgås med dem jag gick dit med, och det är ju inte heller roligt. Det har som sagt inte hänt något ännu men man läser ju om vad som händer andra. Är man redlös och ensam som tjej, som dessutom inte drar sig för att ta svarttaxi eller gå ensam den "korta men mörka" vägen hem så är det väl bara en tidsfråga.

Jag skulle kunna tänka mig ett alkoholfritt liv. Vet inte hur jag ska börja bara. Jag är så ledsen.

Mic99

Du skrev att du aldrig troddde du skulle sitta här...det trodde inte jag att jag skulle göra heller..

Man vill ju helt enkelt inte tro att man själv kan hamna där,men till sist så inser man att..Jodå det kan man visst. Hemsk känsla, jag vet..

Hursomhelst så finns det hopp för dig! Finns många exempel på människor som fixat att ta sig ur skiten på olika sätt. För det är ju så. Vi härinne är jo såklart väldigt olika som människor, men samtidigt är vi väldigt lika. Alla har vi insett vad som förstör våra liv. Vad det är vet du ju såklart..

Jag är dock inte helt olik dig, (förutom att jag är kille och dryga 10 år äldre). Jag kan med låta bli att dricka i perioder. Inga problem. Men när jag gör det..då släpper allt! Precis som för dig.. Jag har alltid trott att DENNA gången så går det. Men NEJ. Kanske går en gång av 10. Resten spårar det alltid ur..

Så mitt råd är ju såklart att du aldrig börjar dricka. För det blir aldrig lättare. Bara värre och värre.. Önskar att jag hade fattat det när jag var 30. Istället var det väl efter där någonstans det börjar snurra på värre...

Jag har äntligen fattat att det är sådan jag är...Alkohol är inget för mig. Jag fixar det helt enkelt inte. Visst är det lite sorgligt. Men samtidigt..det kunde vara värre eller hur?

Livet funkar utan alkohol. Jag kämpar själv just nu med att försöka få in det i min hjärna, så du får gärna hänga på..

Känner också igen det du skrev om perfektionism och att vara kontrollfreak. Precis sån är jag med. Säkert en anledning till att när vi släpper kontrollen..då gör vi det ordentligt. Som en ventil som plötsligt öppnar så kommer allt på en gång. Jag kämpar med det också..att kunna släppa kontrollen. ALLT måste ju inte vara perfekt hela tiden. "Good enough " räcker.

Så vi sitter lite i samma båt...

Skriv och läs här så mycket du kan. Rena terapin för mig..

Hoppas du mår lite bättre nu och kämpa på.

Vi fixar det här!

/Mic

PartyPia

Tack snälla Mic för ditt svar. Du har helt rätt, på något sätt känns det lite lite bättre nu, bara efter att du har skrivit till mig nu och jag inte är helt ensam.

Ja, och du gör en fullträff med "good enough", gäller verkligen mig med! Jag har alltid varit duktiga flickan, allt ska se bra ut samtidigt - betyg, arbetsprestation, hemmet, jag själv... Och mitt "ser bra ut" är en nivå över alla vanliga, har jag fått börja inse efter att jag nästan brände ut mig. Och sen är jag en grubblare som dessutom kan oroa och stressa upp mig och ligga sömnlös över saker, och detta passar VERKLIGEN inte ihop med bakfylla då ångestnivån av sig självt hade skjutit i taket. :/

Vännerna har inte reagerat på mig, eftersom jag hänger med lite olika kompisgäng så är det klart att man kan bli för full "då och då". Vad dom inte vet är ju att jag blir det VARJE gång, bara det att de inte sett mig emellan....

Jag vill gärna hänga på dig i livet-utan-alkohol! Jag känner att det finns en gräns för hur länge jag ska vara ett offer för alkoholen, helt vansinnigt. Och hur många gånger ska jag göra mig själv besviken när det inte fungerar med "jag tar bara ETT glas"???

Jag är en social och smart person i vanliga fall, så detta ska såklart gå. Får väl stå ut med frågor om jag är gravid hela tiden :P Jag fyllde i för att vara med i självterapin och studien från Karolinska Institutet de länkade till, och där skulle man fylla i sitt mål. Det har tagit mig hela dagen men tillsist klickade jag i "jag ska sluta dricka helt" fram till 12/7 2014. Måste börja någonstans.

Hoppas vi hörs snart igen, jag är verkligen jätteglad för ditt svar. Tack.

m-m

Nej, ingen av oss trodde väl att vi skulle hamna här... Men nu när man insett att det finns ett a-problem, som visserligen ser lite olika ut för oss, men genererar ungefär lika mycket ångest och skuldkänslor hos oss alla, så är det här ändå ett ganska ok ställe att hänga på då och då :-)
Bra mål du har satt upp, men ta en dag, eller kanske mer en fest, i taget. Det finns mycket bra alkoholfritt att välja på, och det funkar faktiskt, även om det känns tveksamt till en början. Jag har hållit uppe i snart sex månader nu, och det har gått över förväntan.
Lycka till,
/m