Nu har jag varit inne här på forumet och läst många av era historier, dom har berört mig så mycket och gett mig råd när jag inte vågat fråga någon annan.
Jag har aldrig skrivit något själv, men tänkte det var dags att dela något själv och inte bara sitta och läsa i hemlighet. Har aldrig berättat för någon om mina problem, så hoppas att detta blir ett steg i rätt riktning för mig.
Jag har druckit mycket de senaste 5åren.. Jag började med cannabis när jag var väldigt ung, och rökte dagligen. Tillslut flyttade jag till en ny ort, min sambos hemstad, för att börja om på nytt, då rökandet började ta över mitt liv.
Här kunde jag ju inte få tag på något...
Men det blev inte som jag tänkt, jag hittade en ersättare istället.. Mr.Alkohol.
Från att nästan aldrig druckit, eskalerade mitt drickande, och jag fastnade i skiten. Senaste året gick det utför totalt, jag har druckit stora mängder, varje dag.
Jag ljuger för min sambo, och ångesten över vad jag har sagt, gjort och hur mycket jag faktist druckit är en pina dagen efter. Ett av mina stora problem är att jag jobbar i restaurangbranschen, där alkohol är en del av vardagen. 3-4 öl efter varje arbetspass är inget konstigt alla dagar i veckan. Att komma bakis en tisdag rycker man på axlarna åt. Att ta en liten Stänkare för att orka jobba 4timmar till är vanligtvis inget konstigt. Några "städ öl" när köket har stängt är ju bara trevligt osv.. Nu har jag nog.. Inser att jag håller på att dricka ihjäl mig. Jag slutade på denna arbetsplats, Började läsa här på forumet. Och med er hjälp och med mycket egen vilja har jag idag varit nykter i 1v.
Jag var livrädd för abstinens osv, har ju druckit nästan varje dag i 1år och stora mängder, men.. Det har gått lättare än vad jag trodde! Ingen abstinens, sover lite konstigt och drömmer, men det är allt. Märkligt. Jag hoppas att det fortsätter så här..
Om 1 månad börjar jag på ett nytt arbete i samma bransch, och jag hoppas att jag blivit tillräckligt stark för att klara av att jobba runt alkohol igen..om inte sluta helt, så iallafall få slut på mitt storsupande hemma, det är hemma det går överstyr och jag tömmer nästan 2 flaskor wiskey i veckan.
Vet inte var jag vill komma med denna tråden mer än att jag vill tacka alla som skriver här, ni har hjälpt mig att vara stark denna vecka, och jag hoppas jag kan fortsätta vara det. Kram på er!

Pellepennan

Fint att du hittat hit! Även om du inte är "lastgammal" så verkar du ha haft missbruksproblem ett tag. Kan inte uttala mig om cannabis och hur man ska hantera ett eskalerande missbruk av det. När jag en gång (i trettioårsålder) skulle sluta röka tänkte jag ungefär såhär:

"Jag ska sluta röka och om jag dricker lite mer under den perioden är det inte så farligt"

Måste faktiskt skratta när jag tänker på hur märkligt jag resonerade. Beroendehjärnan är så kreativ så så att man baxnar. Hur dumt man än tänker kan man tycka att det är helt rimliga slutsatser man kommer fram till.

Hoppas att du tar en rejäl timeout när det kommer till alkohol ett tag nu. Ta en dag i sänder! Och byt för guds skull inte ut mot något annat knas :-)

Lycka till Calle!

//PP

Calle83

Hej pelle!
Ja, det är lustigt hur man tänker ibland..
Jag kommer aldrig att byta ut ett beroende mot ett annat igen. Vill inte ens ta sömnpiller nu.
Men jag är som sagt inte urgammal, och jag började mycket ung, just dessa 2 droger är ju dem som ses som relativt harmlösa av unga människor.
För 7-8år sedan hade jag inte skämts över att ha druckit en flaska själv, jag hade troligtvis vart stolt och tyckt det var hur ballt som hellst. Det känns märkligt nu när man tänker tillbax på hur det var, och hur det blev.
Jag hoppas att jag kan hålla mig undan spriten nu, och tänker fortsätta ta del av allt som skrivs här.
Ha det gott:)