Vill sluta dricka. Har de senaste tre åren druckit allt mer och oftare. Säkert kopplat till stressen... Jag har egentligen alla verktyg för att hantera stress. Slutade med dem när jag som mest behövde dem. Nåväl åter till frågan.

I höstas fick jag samma kväll ett par epileptiska anfall.Fick diagnosen epilepsi och äter nu medicin mot det. Har inte fått några fler.

Efter semestern tog jag en vit period. Hade varit nykter i tre veckor och mådde bra. Det epileptiska borde inte berott på abstinens antar jag...

Jag fick rådet att det var ok att dricka med måtta 1-2 glas när det hände. I början drack jag inget, sen ett glas, sen två glas och under en semestervecka blev det öl till lunch, vin till maten och sen med vännen mer vin på balkongen.

Nu har jag druckit varje dag (tror jag) i 7-8 månader och oftast 1 flaska vin, ibland två glas och ibland mer än 1 flaska.

Jag har ibland varit bakfull när jag gått till jobbet men varit nykter varje eftermiddag.

Hur rädd behöver jag vara för abstinensbesvär?

Förra veckan började jag med målsättningen att dricka två glas vin per dag eller max tre glas undantagsvis. Efter tre glas i söndags blev det flera :-( I går var jag jättetrött och velade mellan att ta ett glas eller gå och sova. Rädd som jag är för abstinens tog jag ett glas och sen var det kört. Blev 3/4 flaska.

Nu har jag satt tio dagar innan jag ska sluta. Den veckan (26:e maj till 1:a juni) har jag bara ett möte inbokat och kan vila, ta det lugnt, köra mindfulness, simma, städa, gå långa promenader med hunden etc.

Men jag är fortfarande rädd för abstinens!!!

Jag vill därför trappa ner innan jag slutar men det är svårt att inte fortsätta dricka när jag väl tagit ett glas. Det har fungerat skapligt att skjuta upp det första glaset till efter 20.00 och dra ut på det andra till runt 21. Har en vän som vet hur det är. Hon har svårt att fatta tror jag. Alltså hur illa det är även om jag varit övertydlig. Hon tror inte att jag kommer att få abstinens. Hon jämför med sin bror som är periodare (tror jag) och som dricker sig nära medvetslös, häller i sig upp till två dunkar vin...

Som ni kanske förstår har jag inte sagt ngt till ngn av mina läkare. Känner mig som en idiot. Ingen av dem har ens frågat om mina alkoholvanor vilket är himla konstigt med tanke på hur väl känt det är att många av mina besvär kan vara kopplade till detta. Om jag inte klarat av att sluta innan mitt återbesök i juni tänkte jag erkänna för distriktläkaren. Är sjukskriven på 25% fn...

Nån som törs ge ett råd?

Ps!
Det epileptiska är utlöst av ett ärr i min hjärna efter en hjärnblödning. (Återhämtade mig nära nog 100% efter ett år). Det innebär att jag har en större sårbarhet för epileptiska anfall än andra....

Jag ser att det inlägg du svarat på är flera år sedan, fint att du reagerar och vill höra hur det går. Många gånger kan en liten fråga från någon utifrån vara väldigt hjälpsam. Just denna gång är det inte säkert att personen ens är kvar här på forumet. Förhoppningsvis med egen insikt och kunskap om abstinensens risker söker sig personer sig till hjälp när det blir som mest akut.

Omtänksamt av dig. Hoppas du hittar mycket här på forumet som blir hjälpsamt för dig!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet