Har kämpigt med mitt psykiska mående och alkohol. Alkoholen har varit en skön och säker tillflyktsort. Att få sitta där i mörkret och dricka sig bort från all stress, ångest, ledsamheter och alla måsten har varit så skönt. Men konsekvenserna jag fick på köpet blev ett helvete. Jag är mamma och vill tro en bra mamma men INTE en mamma som dricker, som får mina barn att må dåligt. En sådan mamma är INTE jag. Ändå har jag druckit. Fy fan för mig alltså.

Min sambo(fortfarande trots att vi gjort slut) har varit väl insatt i hur jag dricker och att jag mått så dåligt av mitt drickande. Ändå köper han hem öl, ringer från jobbet och frågar om jag vill ha nått. Kan jag stå emot??? nej.

Gjorde slut efter 4 år tillsammans, han bor kvar då han inte hittar ngt lgh. Jag letar som en galning. Jag måste ha ut honom, han tar så mkt energi nu när jag vill och ska sluta dricka men han dricker ändå och ser alltid till att det finns sprit hemma. Jag äter antabus och klarar mig men det gör ju inte saken bättre. Känner inget stöd alls. Han är pappa till min minsta på 2 år. Mina stora flickor 14,16 vill ocskå att han ska flytta. Han är jättesnäll nu, ställer upp till 100 % med ALLT nästan som han manipulerar mig,,,till att få stanna. Det hade varit enklare om han var elak och bråkade. Dock tycker jag det är väldigt elakt att fråga om han ska köpa öl och ha alkohol hemma när han vet hur viktigt det är för mig att försöka sluta. Hur ser ni på detta?

Myra

Hej förstår dig så väl... är själv separerad med min minstas pappa (far till barnet i min mage) När jag flyttade mådde jag skit och han fanns inte här. De stora barnens pappa fanns o stöttade, åkte från jobb och allt... sedan började jag må bättre kände att jag blommade upp gick framåt. Trivdes med livet. Då hade han så svårt att ta det. Att jag fick uppmärksamhet av andra osv. Fick ett bakslag o i det dök han upp då liksom bröt han ihop men köpte hem åt mig i veckor!! Var helt nere i skiten.. kanske trodde han att han hjälpte mig pånågot sätt att slippa abstinens.. han visste att jag var "beroende" avhonom.. blev liksom inte stark mer utan mer ledsen o tillgänglig.. nu har jag börjat må bättre vi bor i sär väntar barn men när jag bryter ihop o är ledsen kan jag ifrågasätta honom hur någon som ska vara "frisk" stark o liksom klarar vardagen (tyvärr trots detta flera bakslag=() kan stå o se på o köpa hem... Jag tror inte han klarar mig som nykter och "ensam" då jag är en enormt stark person med en enorm vilja... Kan det vara så att han vill "veta vart" han har dig.. ?? Kramar o ta hand om dig

yogin

Kan en lösning vara att du skaffar ett annat boende själv? eller var det som du menade? Tror inte du kan "tvinga" din sambo att inte köpa öl osv. Kan du se det som en extra träning att bara för att det finns runt omkring dig så tackar du nej ändå? Vet att det är svårt, men du kan se det som en utmaning istället för något dåligt.