Hej.

Har haft ett ökande problem till alkohol - analyserar att det började 2008 när min sambo gjorde slut efter vi bott 3 veckor i vår nya lägenhet. Började nog redan 2010 att försöka begränsa intaget och inte gå på alla aw som fanns - upptäckte att alla föreningar och dylikt hade sin egna aw, som jobbet, friskis och svettis, programmerareAw etc. Har i perioder hållt upp med alkohol, kanske max en månad. Sista halvåret har det blivit lite värre tycker jag då jag inte slutet dricka efter en AW på en vardag eller söndag och det slutat med sån sen nattklubb/svartklubb. Har ringat in det hela till att jag egentligen söker gemenskap och prata av mig (med vem som helst) och då har alkoholen blivit ett sätt. När jag dricker blir jag mer social och börjar prata med vem som helst. Annars ringer jag inte ens gamla kompisar, men efter ett par glas börjar ringa runt på hela telefonlistan.

Ja nu har jag tagit det lugnt sen i söndags då det blev för mycket - hade varit sjuk i förkylning i flera dagar och slutade helgen med att "fira" valet och det blev alldeles för många. Hade riktigt ångest i måndags och "stannade" hemma en dag till från jobbet.
Detta känns som droppen för mig.

Ikväll har jag ätit god japansk mat, kollat på en film och observerat mina känslor osv. Känner mig helt klart friare och lite mer myskänsla när jag inte är tvingad att gå ut och ta ett par öl, kanske i hoppet om att träffa nån - Ofta har jag också gått ut själv. Känner också ett behov av att till en början välja bort de ställen där jag normalt brukar dricka mina favoritöl, kanske istället ta hämtmat någon annanstans ifrån för att skapa nya vanor. Det känns som att alkoholismen finns i väggarna i vissa barer där jag bor och folket alla har samma problem, som man lätt dras in i. Funderar ibland också att flytta till ett bättre område, med mindre av denna typ av barer och uppgraderade pizzerior.

Letar efter aktiviteter att ersätta drickandet med på fredagar/lördagar som t.ex. någon yogakväll eller dylikt. Har ni fler tips här? där man kan umgås med folk som normalt sätt inte dricker. Yogafolket har jag märkt är bra här och det passar också med en livsstil som jag vill utveckla. Jag mår bra av att göra olika asanas =övningar,
tänka på vad jag äter och meditera.

Tänker att alkohol varit mycket förknippat just med att ett sätta att träffa tjejer, men det kan man ju göra helt nyktert på yogan. En annan grej som alkohol varit för mig är att slappna av och må bra efter en stressig dag och här funkar även att göra yoga - gör man det direkt efter jobbet, så efter passet är jag som en ny person.

Några tankar, känslor kring det jag skrivit?

yogin

Idag kände jag verkligen för att sätta mig i solen - 26 grader och dricka x antal öl. Var ledsen, stressad och upprörd efter jobbet.

Jag lyckades ändra mitt beteende - åkte hem tog en kalldusch - drack vatten med citron och ingefära och gjorde en djupandning/avslappning i en kvart - pust jag lyckades! suget och min desperation var över :) Tog en rejäl tupplur och sen en runda med min gitarr.

Nu är det 2,5 veckor som jag varit nykter imorgon :)

konstnären

Grattis till 2,5 veckor. Skitbra att du kunde styra om tankarna. Det var det värsta för mig i början.
Låter intressant det där med yoga, kunde vara något för mig. Måste man inte vara vig då. Fast lite vig är jag.
Själv jobbar jag meditation och det ger ett inre lugn, svårt ja, men det funkar ibland. Tankarna vill gärna sväva
iväg.
Ta en dag i taget det är det enda. Jag ser inte bakåt längre och inte framåt. Här och nu.
Lycka till
Konstnären

Hej Yogin!

Roligt att du klarat 2,5 veckor! Bra jobbat! Själv är jag inne på dag 11.

Funderar på det du skriver. Nu vill jag inte såra dig, men ändå vara ärlig. Jag tror faktiskt att du lättare kommer att träffa en trevlig tjej nu när du är nykter. Det är många gånger som man tror att man bli så social och trevlig av att dricka alkohol. Att man tror att man måste dricka för att bli intressant och våga prata med folk. Men faktum är att i många fall flyger den där sociala förmågan ut genom fönstret så snart man hällt upp första glaset vin... Hellre en trevlig, mjuk, nykter kille som lyssnar och använder intellektet, än en pladdermaja som röjer! ;-)

Lycka till och kämpa på!! Kram till dig

yogin

Hej

Ja det krävs för mig att jag funderar vad jag behöver i stunden - typ varför vill jag dricka nu - vad vill jag uppnå?

nej man behöver inte vara vig för yoga - men det är möjligt att man blir det senare när man övat mycket. Det som är skönt är att det är en hel filosofi, med rörelser som för mig att må bra och något annat att fokusera på och även som du säger meditation, men den tredje biten är också vad man ska äta, hur man ska tänka och ha för moral för att må bra - lite som en religion men något som jag valt själv :)

yogin

Tack Muränenen - nu får jag resetta för jag drack förra torsdagen, så 7 dagar igen. En AW på jobbet. Alla drack. Försökte blanda med alkoholfritt, men det blev först en öl, sen en snapps och vinet tog över mig. Slutade med ett par drinkar på en klubb själv. Lite bakslag och bakis förra helgen, och ångest. Nu har det gått en vecka igen. Hur skulle jag avröjt detta? Tackat nej till snapsen? Aldrig smakat på champagnen? Aldrig tagit vinet som jag gillar? Svårt att säga... det var ju trevligt också. Kanske var det min pirriga känsla och lite rastlöshet som gjorde att jag tog det första champagneglaset, ölen för "det är ju gott, och ska unna sig" snappsen för gemenskapens skull och trots att jag bara tog halva glaset, så fyllde någon upp den snart - en snapps, varför inte en till. Nej, vinet var min akilleshäl - det är ju så gott och sen är det svårt att sluta när det är så roligt. Och varför 2 drinkar efter det..vill inte gå hem. kanske lite ensamhet där i vinet också. Drinkarna för att nu är det så kul så lika bra att fortsätta.

men nej jag dricker inte för att träffa tjejer direkt - ofta är anledningen bara gemenskap....men jag vill ju ha en tjej också.

yogin

Idag hade jag sug igen...dagen innan midsommar lite frustration från jobbet - inte helt nöjd - inga bra midsommarplaner - tänkte nästan bara gå och sätta mig och dricka öl. Lyckades tänka? vad behöver jag nu - ok, gemenskap, något meningsfullt - Istället blev det kortspel och födelsedagsfika med familjen. Ingen alkohol och ingen bakfylla och ångest imorgon!

Känner igen mitt eget resonemang under din AW. Fungerar likadant. Det finns alltid en god anledning eller orsak till att dricka mer... Det är väl tyvärr det som är problemet för många av oss här. Vi kan inte sluta dricka när vi väl har börjat! Alltså måste man låta bli det där första glaset.

Lycka till nu och ha en fin midsommar!

yogin

Precis, det gäller att inte ta första glaset. Nykter midsommar med syster, svåger och barn-barn - inget utrymme för något annat än thé och juice! Faktiskt bra att komma in i barnens fantasi och inte var så mycket i sitt eget huvud -
Så stolt över att inte druckit något och sen var jag ute och joggade dan efter, gymmet idag :) Kanonbra mår jag! Förutom lite ensam och kärlekskrank.

yogin

Gud va skönt att vara nykter och sätta sig halv-tolv bakom ratten, kunna köra hem i lugn och ro från en "fest" - och kanske ta en chokladbit om man vill på en mack. Vilken frihet - inget sova-över-fast-man-inte-har-lust, eller hur-ska-jag-ta-mig-hem-tankar?