Känner att jag måste få skriva av mig här. Och kanske få en del tips och råd av er...
Sitter här inne i lägenheten, solen skiner ute och jag har dragit för gardinerna. Det är så varmt i längenheten och jag vill bara ha mulet väder ute och regn. Är sjukanmäld sen igår. Vaknade än en gång upp bakis/full på en väns soffa. Efter en vanlig middag då man som normal skulle gått hem efter kaffet och desserten så slutar inte jag där. Vi drack tills det inte fanns mer kvar. Det är så mitt drickande ser ut. Jag är medveten om det och tänker alltid nu ska det inte bli så här men än en gång vaknar jag upp och förstår inte vad som hände. Jag vill inte mer, jag orkar inte mer. Jag fylls av självhat och ångest varje varje gång. Mitt liv blev inte som jag hade tänkt mig. Känner mig misslyckad. Efter ett samboförhållande på 5 år utomlands med bara fest fest fest så sitter jag här nu 36 år, bor i en hyres etta, har jobb men ingen direkt karriär, inga barn, och känner att jag absolut inte har någonting... Men det har jag ju jag har vänner, familj, jobb och jag är frisk. Träffade en kille för ett tag sen som jag blev väldigt intresserad av men till slut hörde han inte av sig mer, skrev att han tyckte jag hade alkoholproblem och vill inte träffa någon med det. Det tog hårt. Har hållt på så här sen jag började dricka i tonåren. Att ALLTID dricka för mycket. När jag väl börjat kan jag inte sluta. Har gått på antabus, pratat med KBT terapeut osv osv och nu känner jag att jag inte vill mer! Men det är en sorg. Att inte dricka vin, det hör ju till i alla sociala sammanhang. Jag tänker alltid att jag måste sätta en gräns men det går ju aldrig...

Hej kära du och välkommen i klubben! Tror att mer eller mindre samtliga på detta forum kan känna igen sig i din berättelse. Det blir alltid för mycket och man tänker att det var sista gången, att man ska begränsa sig osv. Men så blir det likadant igen och igen.

Själv försöker jag ta en dag i taget och tänker att jag inte ska dricka tillsvidare. Jag är inte redo och säga att det är för alltid, men "tillsvidare" känns acceptabelt. Sedan gäller det att se allt det positiva i att vara nykter. Allt bra som kommer ur det. :-)

En sak som hjälper mig är att tänka att man aldrig ångrar en nykter dag. Man kan ju ta igen det ;-) men det är svårt att ta igen en fylledag!

Fortsätt att skriva här - det hjälper! Kämpa på! Kram

Annasofia

Tack Muränan...

Tack för dina fina ord, det värmer.

Det känns skönt att veta att man inte är ensam därute. Nej det går inte att säga att man aldrig ska dricka mer men som du säger ta en dag i taget. Nu närmar sig midsommar och jag ska jobba dagen efter och har bestämt mig för att inte ta det första glaset. Fick tips av min terapeut att ringa en beroende öppenvård i stan, alltså inte aa och prata med dem. Hon sa det i sept jag har fortfarande inte ringt. Funderar på att göra det idag och fortsätta skriva här. Jag har skrapsår på knäna och ont i nästan sen jag ramlade i tisdags. ångesten äter upp mig för att jag har sjukskrivit mig. Men har nu frisktmält mig och har tre lediga dagar framför mig som jag ska försöka ta tag i. Men idag blir det fördragna gardiner och serier...

Kram

Kanske inte en så dum idé att ringa den där vården i alla fall? Eller kanske terapeuten igen? Du kanske är mottaglig för lite hjälp för första gången?

Själv har jag inte kontaktat någon, men har börjat undersöka möjligheterna att besöka aa-möte. Ska flytta nästa vecka till ny stad, så kanske, kanske vågar jag mig dit... Bara genom att läsa och skriva på det här forumet så lär man sig massor + att man får ögonöppnare hela tiden + härlig peppning. Problemet är detsamma, lite olika vägar dit, men ungefär samma väg ut...

Heja på med TV & godis! Kram till dig

SuzyQ

när man, trots att man tänker det, inte kan sluta i tid? Varför fortsätter man dricka tills man är stupfull och sen alltid må skit dan efter, det är så jävla jobbigt.
Jag ska försöka nu. Släppa det här skitet och få vakna pigg och glad dagen efter. Men svårt utan det där vinglaset till maten. Fan.

Annasofia

Muränan, jag tog modet till mig och ringde. Har tänkt på den sen september. Har varit rädd för att lyfta luren då jag inte vill tänka på att jag aldrig mer ska dricka vin... Men nu tänker jag en dag i taget. Det blir för stort att tänka på något annat sätt.. Jag vill ju inte göra bort mig mer.. Jag undviker att gå på personalfester och liknande för jag VET hur det slutar.. Så då väljer jag att inte gå dit istället för att gå dit och inte dricka för det vet jag att jag inte klarar, patetiskt.. Det måste väl vara jag som bestämmer. Iaf så skulle en terapeut ringa upp mig inom några dagar. Jag tycker du ska ringa dit om du nu ska flytta till en ny stad och allt. Ja tv och godis är bra. Jag behöver låsa in mig nu och tänka. Försöker att inte ha ångest för sjukskrivningen. utan måste bara tänka framåt.

SuzyQ precis varför gör man det när man vet hur det slutar...Det är helt sjukt. Jag har haft det så här sen tonåren. Min pappa är alkoholist och det är ju ärtligt samtidigt så är det ju jag själv som väljer att dricka så det kan jag ju inte skylla på. Jag har romantiserat vinet såå... God mat måste man ju ha ett glas vin till, är det sommar ja då måste man ju dricka rose. Jävligt romantiskt att vakna upp på en soffa kl 7 och inte veta var man är, sjuksriva sig, sen ta 4 sömntabletter under dagen så man bara kan sova bort all ångest!!

Kram till er

Grattis till modet att du ringde!! Kanonbra!! Jag ska också försöka kravla fram under stenen...

Romantisera är väl bara förnamnet. Klart man ska ha ett glas vin! Det finns ingen orsak/anledning som är för liten/stor för att inte "firas" med ett glas vin! Tja, om det vore ETT så vore det väl gott och väl. Men det blir ju aldrig ett... Det är bara att inse fakta - jag ska inte dricka.

Lycka till så länge! KRAM - tänker på dig

Annasofia

Tack och detsamma till dig lycka till varje timme du inte tar det där glas vinet. Har varit inne på din tråd och läst. Så fantastiskt att du klarade dig igenom konferensen utan att dricka! Det ska bli en bra sommar, vi ska vakna upp pigga och glada och inte ha bakis och ångest. Nej ett glas= dricka tills det inte finns något kvar längre... Vi får skriva här och peppa varandra.

Ha en skön kväll! KRAM

Annasofia

Efter en lång natt vaknar jag utvilad och ångesten har släppt. Nu är jag inte sjukskriven utan det är mina lediga dagar den här veckan. Vaknar upp med den skönaste känslan att jag äntligen har bestämt mig för att sluta med vinet. Har varit deppig för allt i mitt liv dessa dágar och inser att det beror på alkoholen. A ger mig ångest därför tål jag inte det och kan inte dricka. Jag är social och trevlig person utan och ska inte behöva det i mitt liv. Jag kommer heller aldrig träffa någon om jag ständig är aspackad när jag är ute. Det är en ond cirkel! Denna morgon känns härlig, vilket coolt beslut jag har tagit. Det är mitt liv och det är jag som bestämmer över det. Idag ska jag fixa i min lägenhet, städa och få det fint. Pepp pepp till alla er därute! Det är så skönt att ha denna sidan och få läsa om alla era historier och få skriva av sig själv. Skönt att veta att man inte är ensam.

Stor kram

Gitanni

Precis sådär känner jag idag. Har supit två dagar, däckat på soffan och visste inte om det var morgon, natt eller kväll när jag vaknade och trodde att jag låg i sängen. Steg upp och hällde ut resten av vinet, nu får det vara nog! Jag förstör mitt liv som jag håller på!! Har klarat att vara nykter förut men drack igen efter mer än ett halvårs total nykterhet. Det är nu ett år sedan. Återfall som kommer tätare och tätare och tillslut så är det fler dagar med drickande än utan.. Gick till läkare och fick Campral utskriven men jag dricker ändå.. MEN nu är det slut på det! Hittade detta forum och ska ta mig igenom en dag i taget, en timma i taget och en minut i taget om det så ska behövas.

Annasofia

Gitanni.... Vad bra att du hällde ut allt vinet! Jag har också gått på Campral men tyckte inte att det hjälpte tyvärr annars verkar det ju som en supermedicin. Ta 2-3 glas och sen räcker det... Nja tyvärr funkade inte det för mig iaf. Hoppas ni har en fin fredagskväll därute. har precis satt mig i soffan helt slut efter att ha köpt lite nya inredningssaker i hemmet och storstädat. Nu blir det serier och pizza innan jag slocknar. Och inte vin till pizzan utan citrondricka. Kämpa på i fredagsmyset.

Kram

Gitanni

Ja, medicinen verkade så bra och jag trodde verkligen att det skulle hjälpa men sen fick jag ett återfall och ett till och ett till och... men nu vågar jag inte sluta ta dem för tänk om det blir ännu värre då? Får se hur jag gör. Nu ska jag i alla fall hålla mig nykter och logga in här varje dag. Pizza var en av de saker som jag aldrig åt utan en flaska rött vin till. När jag slutade dricka första gången så klarade jag inte av att äta pizza för då satte suget igång. Så härligt med ett nystädat hem! :)

Annasofia

Gör så logga in här och skriv varje dag, det ska jag mged göra. Vi måste peppa varandra. Man romantiserar det som vanligt. Pizza och rött vin, givet ju... Som i Italien... Gott utan, godare. Vi är tre tjejer som ska på utflykt imorgon till Köpenhamn. Blir tufft, funderar på att inte följa med men samtitigt vill jag träffa mina vänner...

Annasofia

Tack för det! Tänker på det du skrev Muränan som var så himla bra... Varför är det så svårt att tänka att man aldrig ska ta ett glas vin. Jag kan ju dricka massor av glas vin, alkoholfritt men det är inte så lockande...Hmm undra varför precis som du skrev det kan ju inte vara vinet man längtar efter då utan alkoholen. Och en sak som jag med säkerhet vet är ju att jag aldrig vill bli full mer det är inte ens svårt att tänka sig.. Och att man aldrig ångrar en nykter dag. Jag är ledig imorgon med och vill inte spendera den dagen med att ligga i sängen och ta sömntablett efter sömntablett för ångesten.. Jag tar timme i taget, en dag i taget. Idag tänker jag vara nykter. Bara mysa runt med vännerna se folk och äta något gott. Ha en skön nykter lördag!

Kram

Annasofia

Godkväll vänner,
Hemma från en trevlig dag i Köpenhamn. Bor ju bara en stund därifrån så dagsutflykt räcker. Käkade lunch det blev goda wraps på mitt favvoställe i Christianshavn. Färskpressad apelsingjuice. Vännerna tog öl, det gillar inte jag. Strosade runt i parker och på stan. Det blev några öl och cider för tjejerna men inget för mig. Vatten och cola light. Hade inga problem idag. Idag ja. Men kan inte tänka längre fram. Aldrig aldrig mer. Tjejerna pratade om drinkkväll. Det vet hur jag blir efter mitt drickande. Jag berättar inget för dem. Har sagt det för många gånger förr. De vet att jag helt tappar kontrollen. Ett glas är lika med drick tills allt tar slut eller jag däckar. VILL INTE det mer. En dag i taget. Nu sett sista delen av säsong 2 orange is the new black. Katten är vid sidan av mig. Hunden är hos mamma. Ingen man, men det beror ju på hur jag varit ute... Oattraktivt är det. Ingen man som vill ha det. Hur har er lördagskväll gått?

KRAM och godnatt

Annasofia

Jag läser runt här i trådarna och fastnar på en som tillbringat natten i en fyllecell. Det har jag med gjort. Från att ha varit med mitt ex på ett av de flashigaste ställen i stan och druckit champagne till att vakna upp i en mardröm och tro att man är inlåst i en källare och kommer att bli mördad och bara kan banka på dörren och kissa i hörnet. Det är fan det vidrigaste jag varit med om i mitt liv. Detta var 3 år sen. Och ändå slutade jag inte dricka. Jag förtränger upplevelen men när jag läser om det nä fy fan. Då KAN MAN inte kontrollera sitt drickande inte då inte nu, aldrig.