Hej!

Min första tråd... Var medlem här för några år sedan men var väl inte genuint redo att ta steget till ett nyktert och sunt liv.

Jag är en kvinna på 35 år, en sån som de flesta ser som en "karriärskvinna", dvs utan barn och med god ekonomi på grund av yrkesvalet. Jag har oroat mig över mitt drickande under många års tid men har tyvärr levt i en bransch där alkoholen verkligen flödat och man därmed lätt kunnat dölja sitt begynnande missbruk. Från att ha varit en elitsatsande träningstjej i tonåren ersattes behovet av kickar med alkohol då jag insåg att det gav mig ett "snabbare" lugn och kraftigare eufori än träningen. Jag är väl den typen som inte har haft behov att dricka varje dag men när jag väl har öppnat flaskan eller boxen har jag aldrig vetat vad som stor på tur.

Under de fyra senaste åren levde jag i en destruktiv relation vilket gjorde att mitt redan okontrollerade drickande eskalerade till flera gånger i veckan samtidigt som jag jobbade häcken av mig. Det slutade med ett totalhaveri för min del varpå jag sa upp mig från mitt eftertraktade jobb samtidigt som jag bröt upp ur relationen. Maken påpekade ofta att jag drack för mycket och var även ofta väldigt orolig för att gå på fest med mig då han visste precis vilka galenskaper jag kunde hitta på i fyllan och villan....

Där och då var jag redan så kraschad att jag insåg att mitt liv måste få en rejäl vändning om jag överhuvudtaget skulle kunna se mig i spegeln igen och känna att jag gjort något bra med min tillvaro. För innerst inne tycker jag att jag förtjänar det då jag fått kämpa med mycket i mitt liv.

De senaste månaderna har jag minskat mitt drickande kraftigt och ersatt det med träning och bra mat. Men när jag har fått mina "återfall" har det resulterat i att jag mer eller mindre haft minnesluckor de senaste timmarna på kvällen varpå ångesten dagarna efter är så kraftig att jag knappt vågar mig ut ur huset. Nu har jag bestämt mig för att lägga av helt och inte tänka "men har ju skött mig så bra de senaste veckorna, ett litet glas skulle inte skada". ;)

Nykter sen 2 dagar och har aldrig klarat en vit månad innan, lika bra att vara ärlig när man har chansen att vara anonym. Men jag vet att om jag bara vill något brukar jag klara det, det handlar bara om att börja prioritera sig själv. Ser fram emot att uppdatera här lite då och då för min egen skull samtidigt som jag får en chans att följa er andra.

En god kväll önskar jag er!

Incognito_66

Och gratulerar till både din insikt och ditt beslut. Två dagar är en bra start.
Du verkar väldigt övertygad och beslutsam.

Lycka till!
/ Incognito

Vickan69

Vi är många här som verkar vara, eller ha varit högpresterande med stora krav på oss och i botten en låg självkänsla, tänker jag... Så bra att du vill vara helt vit. Tror att det är en mycket sund utmaning ;-). Har också börjat vara mer snäll mot mig själv och däri ingår att sluta med A.

Klara första tre jobbiga och sedan 7! Hejar på dig. Vi ses!

Avslutat konto

Hej Skyline!
Vill också säga att ditt beslut att försöka vara helt vit är klokt. När man har kommit dithän att man börjar fundera allvarligt över sitt drickande och dessutom tagit steget hit så har man nog kommit en liten bit på väg. För det flesta av oss är det antingen eller. Finns nog tyvärr ingen medelväg. Har också låtit bli alkohol i tre dagar nu. Än har det varit lätt men jag vet att det kommer bli jättetufft. Vi ska klappa oss på axeln för våra tre nyktra dagar. Vad bra vi är!
Kram

Skyline

Hej på er! :)

Ja, att ha kommit så här långt i tanken har aldrig riktigt slagit mig innan. Vilket egentligen är helt sjukt eftersom jag gör så mycket galna och pinsamma saker på fyllan. Tyvärr kommer jag från en familj där alkoholen alltid funnits nära tillhands så man särskiljer sig direkt så fort man inte har ett glas i handen. Tragiskt kan jag tycka ju äldre jag blir, att mina föräldrar inte värderar sina egna liv mer...

Dag 3 nu och ledig från jobbet i 3 veckor till... Men jag känner mig stark i psyket och framförallt vill jag se det här som en resa tillbaka till den sportiga tjejen jag en gång var. Skojar inte om jag säger att ca 15 kg smugit på sig under dessa år. Inte så vackert eller positivt för den redan låga självkänslan.... :-/

Men va fan -Nu kör vi! :)

Avslutat konto

Ja, fy visst är det trist när kilona smyger sig på. Låt oss hoppas att vi tappar några i frånvaron av alkoholen. En positiv bonus. En drivkraft så god som någon! Bara för att man har alkoholproblem så betyder ju inte det att man inte kan vara lite fåfäng ;)
Pepp pepp!

Incognito_66

Jo men vi har ju såklart druckit oss till ett gäng kilon. En starköl innehåller väl bortåt 300 kcal, ett kilo fett ca 9000 kcal. Så då ska det ju räcka med att avstå från 30 starköl så försvinner ett kilo. Lägger man till lite träning på det kommer våra extrakilon att sakta men säkert försvinna :-)).
Just nu är jag mest glad över att inte se ett grådaskigt monster med påsar under ögonen på måndagsmorgonen utan en hyfsat snygg karl ;-).

Kämpa på Skyline!
Idag skippar vi alkoholen tillsammans!

/Incognito

Nu ska jag vara riktigt negativ! Tänkte att nu när jag inte dricker, så kommer jag gå ner de där extra kilona. Samtidigt så tänkte jag att nu när jag inte dricker, så kan jag väl äta lite mer, plus/minus noll liksom. Ha ha ha... få ihop den ekvationen! Summan av alla laster är konstant! :-)

Akvariet

Välkommen hit. Som flera andra skrivit så har du tagit stora kliv i och med ditt beslut att vara vit och att skriva. Jag är inne på min 7:e dag efter många års funderande om att minska, eller sluta, eller bara dricka på fredagar/lördagar, eller bara när det är fest, eller bara på semestern. Min insikt är att i och med att jag bestämde mig för att inte dricka - punkt - så finns det ingen möjlighet till förhandling. Att dricka är inget alternativ, så är det bara. Just nu fungerar det klockrent för mig.

En upptäckt jag har gjort här är att affirmationer, som det ju finns många av här i forumet, är otroligt effektivt: "Jag ska inte dricka idag, oavsett vad som händer", "Inget första glas för mig idag" etc. Det finns många här och jag har tagit till mig ett par som jag använder aktivt när jag befinner mig i knepiga situationer. Tyckte det var lite fånigt förut, det verkade liksom lite dumt. Jag är ju en tänkande varelse, jag vet vad som gäller, behöver inte upprepa det för mig själv. Men det är ju ett kanonbra sätt att övertala sig själv när man vacklar, tycker jag

Jag har inget slut på min nykterhet, dvs det finns inget uttalat tid (3 månader, ett år) utan det är bara "tills vidare" som gäller (inte "för alltid"). Men jag vet att börjar jag dricka så kommer jag snabbt att vara där jag var för 8 dagar sedan, en person som inte kan sluta förrän förrådet är tomt eller när jag har slocknat. Och dit VILL jag inte.

Jag vill också gå ner i vikt, och bli smalare och snyggare, och visst tränar jag ibland (tycker det är fantastiskt med joggingturer tidigt på morgonen). MEN för mig själv har satt upp en tydligt prioriteringslista där inte dricka kommer absolut först, vilket innebär att jag tycker det är OK att äta våfflor, ligga i soffan en hel kväll, äta godis och kanske inte tappa kilon just nu. Nu är det nykterhet som gäller.

Oj, det det var visst mycket som ville ut nu :). En gång till: välkommen hit, och .....inget första glas för oss idag