Oftare och oftare blir jag så full att jag knappt vet vad jag heter. Varje gång tänker jag att jag bara ska ta några öl men så blir det aldrig.
Har väldigt mycket "grabbiga" kompisar och vi umgås nästan alltid kring alkohol. Även när vi egentligen tänkt göra annat.
Så fort man säger att man inte vill så blir man trackad rätt rejält.
Igår sa min sambo att hon inte vet om hon vill fortsätta vara tillsammans med mig pga alkoholen.
Detta måste få ett slut.
Hur ska man kunna stå emot alla vänner?

Som Villmåbra säger du måste göra det för dig själv. Om nu dina vänner är så elaka och pikar anser jag att det inte är vänskap på så hög nivå. Jag skulle visa min stolthet att inte dricka. Alkoholen är ju ett cancerframkallande nervgift så det borde vara onormalt att dricka och inte tvärt emot. Om du nu gör uppehåll kanske du hittar andra sysselsättningar än att just dricka. Vad väljer du? Att fortsätta dricka, må psykiskt dåligt av det och riskera din sambo och att hamna i ett djupare missbruk! Behålla din sambo, må bättre, ha ett liv du styr över? Valet är lätt men jag vet av egen erfsrenhet att göra det rätta valet är fan så mycket svårare. Lycka till.

Jag gjorde samma sak som du. Jag fick ultimatum av min fru och jag slutade tvärt. Jag går på as vilket är en bra sak att göra. Skäms inte för det, du träffar människor med samma bekymmer som dig. Lycka till och fundera på det.

Stingo

Välkommen.

Vet dina kompisar att du medicinerar, eller kan du berätta det för dem? I så fall har du ett bra argument att hålla mot kompisarna, säg bara att din medicin och sprit inte går bra ihop. Enligt det du skrev, så är det helt sant och förhoppningsvis får det kompisarna att tänka efter, före de försöker få dig att supa.

Hej och välkommen hit! Håller med om allt i samtliga föregående inlägg och behöver inte upprepa ;-) Men en annan sak. Det är ofta de som tjatar mest på en att man ska dricka, som också har problem eller begynnande problem med alkoholen. Om någon då slutar, så blir det obekvämt för dem också. Då kanske man behöver reflektera över sin egen konsumtion och det är obehagligt. Så länge "alla andra" dricker eller tom dricker mer, blir ens eget drickande legitimt. Fundera alltså på om du vill hjälpa polarna att slippa ta tag i sina problem, genom att själv hälla i dig för mycket.

Kan också tillägga att antidepp och alkohol INTE är en bra kombo. Been there, done that!

Lycka till och fortsätt gärna och skriv här. Det har hjälpt och hjälper många!

Nitram

Många bra åsikter och synpunkter det vill jag tacka för.
Och ni har ju egentligen helt rätt, om de inte accepterar mig ändå är de ju inga riktiga kompisar. Sen gäller det bara att jag vågar....

Eureka

Känner igen mig i det du skriver Nitram och vill själv ha hjälp inom området. Fortsätt gärna skriva om hur det går för dig och vilket beslut du väljer att ta. Mina vänner och min Sambo är väldigt stöttande och glada att jag faktiskt väljer att sluta dricka alkohol då dom kan se hur mycket jag skadar mig själv och dom runt omkring mig. Men jag vet också hur det känns att inte känna sig riktigt välkommen om man inte dricker. Det är en riktigt snedvriden bild man har om Alkohol.

Välkommen och tack för att du delar med dig