Lite klassiker.. starta på ny kula på nya året.
Jag vill verkligen komma ur alkoholträsket. Så trött på förstörda dagar, undran över vad jag sagt och gjort, att kroppen snart lägger av.
Igår blev det 2,5 flaska vin... Herregud.. Fattar inte hur jag kan dra i mig så mycket på en kväll. Skäms!!
Ska även sluta med rökandet som hör till glaset med vin.. 2 dåliga saker i en smäll.
Måttlighetsdrickande finns inte för mig. Dricker tills det är slut om jag så ska stupa på stället.
Nu vill jag verkligen sluta dricka.

Mic99

Jag hänger på. Känns lite som nu eller aldrig. I år ska jag vara nykter! Finns inga alternativ om jag vill leva vidare..och det vill jag.. Så om du vill så kämpar vi ihop. Vi kan fixa det. Eller hur?

Vad jag drack igår...? ja du...en snabbt överslag ger...å herregud...nu slutar jag räkna..men det var minst 80 cl omräknat i starksprit...helt sjukt!

Nu börjar vi om!

Vi grejar det! Vi måste!

Tove 2015

Nått mysko på sajten...
Hade skrivit ett inlägg men det kom upp felmeddelande..
Tydligen så hände nått för det blev en massa rubriker förutom texten då....

Tove 2015

Ja man blir ju mörkrädd när man börjar räkna på hur mycket man drack... än värre när jag tänker på hur mycket det blir på 1 år eller alla år som jag druckit...
Stort att du planerar ett helt nyktert 2015. Jag får nog ta en dag i taget känner jag. Min ambition är ju oxå en lång tid utan alkohol minst ett halvår.
Jag vet inte om jag kommer och fixa alkohol nått mer... suget är så starkt och har svårt att sluta när jag väl börjar.
Det har ju varit flera år nu med ett rejält drickande för ofta, flera kvällar i veckan, i perioder varje dag.
Nä nu är det verkligen stopp för alkohol.
Vi fixar ett bra och nyktert 2015 !

Mic99

Vi gör vårt bästa! Av erfarenhet så ska man aldrig vara för säker...och jag är som du..jag räknar också dagar...

MEN! Jag är så jävla trött på hur mycket alkoholen förstör.. så jag satsar på 2015 som mitt första helnyktra år.

Finns inga alternativ längre...(hur gärna min hjärna änförsöker intala mig att det visst finns...)

Vi är värda ett nyktert år!

Nu kör vi!

/Mic

MåBättre

Underbart att ni peppar varandra och ser positivt på 2015, det gör jag också! :)

En sak jag tänker på när jag läser era ambitioner och tänker på hur jag själv fungerar så tror jag det vore toppen för er att göra en plan för hur ni ska lyckas, detta främst för att ha "verktyg" de perioder då ambitionsnivån inte är lika hög som idag. Självklart är det helt upp till er själva och det är nog bara ni själva som vet vad ni behöver göra för att lyckas. Jag har tänkt tanken om nykterhet tusentals gånger men alltid fallit tillbaka i samma hjulspår, nu väljer jag att få hjälp att förändras och jag hoppas det ska fungera för mig.

All lycka till! :)

Tove 2015

Såg att jag nu vart medlem i 15 timmar och 15 minuter... Inte ens ett dygn...
Många tankar om beroendet, mitt eget tänkande och agerande under alla dessa år, flykt och tristess.
Inser mer att jag verkligen är alkoholberoendei allra högsta grad. Under 2014 eskalerade det verkligen.... om jag inte hoppar på det här tåget och tar mig ur det här är nog sannolikheten stor att jag fastnar totalt. Det är skrämmande insikter som jag tillåter mig att tänka och inte som tidigare viftat bort eller hellre begravt dom i vin.
Att det ska lyckas den här gången funderar jag på hur 17 ska jag bära mig åt.
Verktyg och strategier när suget sätter in, hantering av olika situationer där alkohol finns eller hart vart ett inslag.
Startade den där e- kursen.e-change som finns på startsidan igår. Hoppas att den ger ett bra stöd. Beställde även en bok igår efter läst alla tips i den tråden.
Jag känner mig lite vilsen och rädd jag har ju sagt hejdå till min falska polare alkohol men vem är jag nu utan och vem kommer jag och träffa???
Förmodligen någon trevligare för alkohol gör en bara ful och otrevlig inte som jag alltid tyckt glad och lättsam.
Forumet känns också som en bra hjälp där jag kan läsa om andras erfarenheter om beronde. Funderar på om jag kan behöva någon ytterligare hjälp som kanske kbt eller något annat. Medicinering känns inte alls som det primära behovet för mig just nu utan att mer att få till bra verktyg och insikt om förändring och inte ge upp så lätt som jag oftast gör när det krävs lite mer energi och en insats för att börja med något nytt. Lite som att ta tag i vikten.... det kommer alltid en ny måndag.

Tove 2015

som fri går mot sitt slut.
I vanliga fall så hade jag snart suttit med ett glas vin och en cigg. Om jag lyckas att inte dricka varje dag så är det efer 2-3 dagar som jag sitter där igen och häller i mig.
Jag har haft svårt att inte ta något på veckorna. Söndagar brukar va sista dagen på veckan för att sedan max stå ut tills onsdag för att få dricka igen. Tankarna har kretsat mycket runt att jag inte ska ta något och hur jag fått kämpat för och inte ta något. En kväll kan ha varit en jäkla kamp och te eller kaffe i mängder hjälper inte.
2 kvällar utan vin har varit en jättekamp. Trist att jag inte kunnat lägga den tiden och energin på andra vettigare saker.
Känns lite bedrövande och läsa det jag skrivit om kampen. Nej så här vill jag inte att mitt liv ska vara igen.
Skönt och ha detta forumet och skriva i och läsa det hjälper mycket och får tankarna på annat håll, åt detvrätta hållet.

Eir

Tredje dagen för mig med. Tar 24 timmar i taget men målet är hela januari. Är inte på det klara än om jag är kapabel att måttlighetsdricka...
Har haft ett riskbeteende vad gäller alkohol och vill inte falla över kanten, därför uppehåll nu innan det går käpprätt åt helvete.

Vi klarar oss utan vin, eller hur!
Tar en alkoholfri öl ikväll istället!!

Tove 2015

ja det är det som gäller LNA 69 ibland kanske timmar eller minuter.
Har gått bra hittills, för bra kanske. Har kämpat med sug efter rödvin ikväll. Har inget hemma som frestar och jag kan ta av.
Tror det är min klassiker, efter 2-3 dagar när jag börjar må hyfsat bra i kroppen igen så kommer suget efter mer. Så tröttsamt när jag känner att kroppen äntligen fått ro ifrån alkoholen vaknar suget efter påfyllning.
Känner oron och rastlöshet men antar att det är mitt belöningscentra som skriker efter stimulans. Har tuggat några nikotintuggummin istället för ciggen så de kanske har retat upp det. Bara lite tid till så kommer det att ge sig. På dagtid har jag inget sug eller tänk men tror att mina eftermiddagar/kvällar kan bli kruxet eftersom då har vanan varit att dricka.
Hjälper mycket och gå in och läsa här och det har jag lagt mycket tid på de här dagarna, minst ett par timmar varje dag.
Satte som mål på eChange att jag ska inte dricka något innan 1/7. Fixar inte något måttlighetsdrickande då jag försökt få till det så länge. Jag måste bryta vanan och svälta ner suget.
1/7 har blivit mitt mantra som jag upprepar för mig själv som en påminnelse.

Tove 2015

Käkat frukost och pillat i mig lite vitaminer. Blev en kopp kaffe och nikotintuggummi på det.
Kvällarna är ännu mitt aber med att suget dyker upp, finns inget hemma och gröna affären kommer jag inte att spendera tid och pengar på längre. Gäller och hitta andra bra saker och göra när rastlösheten kommer. Lite svårt med motivationen bara, är så lätt att tankarna flyger iväg.
Nä nu får jag ta mig i kragen och göra något innan den här dagen ilar förbi.
Ha en bra dag!

nya_mia

Jag är nykter sen november bara och har också slösat bort oerhört mycket tid till att nästan vara handlingsförlamad de dagar jag inte druckit utan väntat till en viss dag. Så ska det INTE vara. Livet är så mycket mer än så.:) KBT behandling är bra. Jag tog där bl.a upp min rastlöshet, stress, sömnproblem och verkligen zoomat in såna situationer som stjälper mig.

Tove 2015

låter ju bra att kbt har hjälpt dig.
Stärker ännu mer min tanke till att ta tag i det. Nu är ju alla helger över så då är väl de flesta mottagningar öppna igen.
Går du till nån privat eller via landstinget? Har sett att privata kan variera mellan 800-1500:- för 45 minuter., lite häftigt kostnadsmässigt fast å andra sidan..... alla onödiga pengar jag lagt på alkohol..
Ikväll har det funkat bättre med suget... knappt märkbart då jag har sysselsatt mig med annat. Gott och kunna hoppa in i bilen och slippa tänka.. Nej det går inte eller. Vågar jag köra ännu?

anonym11208

Du låter som mig. Älskar vin och cigg till det! Jag har också bestämt mig! Det går inte längre, huvudet kretsar kring alkhol, systembolaget osv. Jag vaknar trött, seg och lättirriterad. Nu är det ändring!

Andan

Jag är inne på min 5 e nyktra dag och en kväll som denna känns det lite jobbigt när min man sitter och dricker whiskey trots att han vet vad jag går igenom.... Stöttning hade ju varit bra att ha! Jag tycker att du gör ett kanon bra jobb som verkligen vill sluta och tänker till ordentligt i din situation. Jag kämpar oxå som en tok mot längtan efter att ta ett glas vi n men jag inser att jag inte kan ta ett glas utan det slutar alltid med fylla. Jag vill önska dig och mig själv lycka till med våra nya liv utan alkoholens biverkningar!

nya_mia

Jag bad om en remiss från vanlig vårdcentral till närpsykiatrisk mottagning, främst för hjälp mot stress och sömnproblem. Tyvärr fick jag vänta några månader, så det är bra att så fort som möjligt be om remissen. Sen när jag väl fick plats där fick jag jättebra planering av vad jag behöver. T.ex KBT och sjukgymnast som jobbar i samma team. Betalar 100 kr för varje 1-timmes besök. Privat är tokdyrt, men det går snabbare.