Hej alla,

Mitt första inlägg här, det har tagit mig drygt 6mån att bygga upp modet och våga. Jag har problem med mitt drickande och efter gårdagen så inser jag tyvärr att något måste göras.
Kvällen inleds med att jag kommer hem från jobbet och möts av min sambo som står i köket och lagar trevlig middag. Samtidigt som hon står i köket så lägger jag märke till att hon har ett halvt glas vitt vin som hon dricker varpå jag öppnar kylen och ser en "bag in box". Blir glad och varm inombords och häller genast upp ett glas åt mig själv. För att sammanfatta kvällen kort så slutade den mindre trevligt med att jag drack upp lådan vin för att sedan gå loss på en flaska sprit vi hade fått vid senaste bjudningen. Resultatet? Jo jag har fått ring mitt jobb och säga att jag är sjuk, avboka alla inbokade möten under dagen etc.. Jag sitter i köket och mår riktigt jäkla dåligt, både fysiskt och psykiskt. Ångesten är så pass stark att jag nästan kan ta på den. Hittade lugnande här hemma och tog en tablett, ingen effekt. Min sambo är också besviken och orolig för mig.

När jag dricker så är det rena lotto, 50/50 att kvällen slutar väl el i fullständig katastrof! Jag blir ofta mindre trevlig när jag går över en viss promillegräns och känsloutbrott är väldigt vanligt. Detta leder i sin tur till fruktansvärd bakisångest. En dålig kväll kan innebära allt från att man hamnar i slagsmål, vaknar upp i fyllecell hos Polisen, burdus och otrevlig, tar dåliga beslut etc.. Jag slutar helt enkelt inte att dricka och kan sällan hålla det till en måttlig nivå. Den här underbara känslan man får när man börja känna av de första glasen vin och man blir liksom varm inombords gör att jag vill fortsätta, det "roliga" får ju inte ta slut.. Dessutom är jag vanligtvis en väldigt kontrollerad människa och alkoholen får mig att slappna av, mina axlar blir inte lika tunga och jag mår bra - en stund!

En vän till mig har också problem med sitt drickande och fick till slut utskrivet Antabus av sin läkare. Fungerade bra och han lyckades hålla sig från alkohol. Men så fort han slutade ta Antabus så återgick han till gamla vanor och idag dricker han på precis samma sätt som innan. Vet inte hur jag ska gå till väga, behöver bryta mitt mönster och hålla mina demoner inom mig som annars har en tendens att ta sig ut i samband med alkohol.

Vilsen..

mod60

jag känner så väl igen mig i det du skriver. Ångesten är hemsk och skam/skuldkänslorna vidriga dagen efter. Hela tiden egentligen.

Så bra att du hittat hit och börjat inse att du dricker för mycket. Jag har varit nykter i 39 dagar och jag är så glad för varje dag. Det bästa jag gjort var att logga in här och läsa och låta mig inspireras av allas historier. Jag är också ganska kontrollerad och det är väl bra att du ser det men alkoholen är ju ingen lösning på sikt. Det finns många andra bra sätt att slappna av på, träna t.ex.
Ta en nykter dag i tag, eller en timme en minut om det behövs. Du kommer att må så mycket bättre snabbt. Ditt självförtroende växer och din glädje. Kämpa på, vi är många som delar tankarna här och får kraft att stå emot a-jävulen. För jag ser det just nu som en j...la kamp som jag ska vinna :)
//mod60

dr jekyll and …

Tack mod60, känns bra att man faktiskt delar sina problem med många andra. Vet inte hur jag ska ta mig vidare, hur gör man på middagar där det serveras alkohol? Skäms över mina problem och vet inte hur jag ska förklara för andra :(

mod60

Du har absolut ingen anledning att skämmas över din situation. Vi är många här som har i, princip, exakt samma problem. Bra att du är här. Här får man mycket bra stöd och handfasta tips.

Jag har varit nykter 41 dagar och det går riktigt bra. Skammen och skuldkänslorna försvinner sakta men säkert i takt med att man är nykter. Man kan börjar respektera sig själv mer. Det är underbart. Tänk på allt du har att vinna. Läs och skriv här ofta det tror jag är bra och ökar motivationen. Var stark. Viljan är allt.

Ja vad ska man säga till folk?? . Det beror ju på vem det är. Folk du känner väl kan du väl vara ärlig mot och säga att just nu vill du inte dricka för du vill vara nykter en period.( det räcker oftast.) Till andra kan du väl bara säga att du ska upp tidigt och måste köra. Kanske ett möte eller match ja vad som helst egentligen. håller tummarna för att din helg går bra :)
//mod60

Oroligkompis

Hej alla! Mitt ex går till den lokala krogen och drycker nästan varje dag. Han är mycket ensam och har på något sett hittat en gemenskap där. Han brukar köpa alkohol hem och drycker när han inte går ut. Han har alltid druckit mycket men efter våran separation ha det spårat ur. Det ruinerar honom även ekonomisk. Nu är det så att: 1. Han säger att han vet att han har problem med alkohol och att han vill sluta.
2. Han mår mycket dålig över sin situation och har ljugit för mig ang hur ofta/mycket han dricker.
3. Han vill försöka sluta själv och gillar inte 'terapi'. Jag håller inte med där.
Han har försökt sluta flera gånger och inte lyckats. Om han vill nu sluta (han säger det), vad är han rädd för ska hända om han söker hjälp? Kan man sluta själv? Hur stor är sannolikheten tror ni?
Det kommer att finnas ett stort tomrum av ensamhet och tristess om han slutar utan att ha ett alternativ. Han är en fantastisk person som nu mår dåligt och är fattig pga alkoholen.
Jag känner mig så ledsen och maktlös. Han är så snäll och känslig och fin på alla sätt. Han förtjänar ett gott liv!
Vad kan JAG göra som bästa vän?

Älterskan

Ensamheten måste brytas för din kompis, annars kommer hen att fortsätta i sina gamla vanor
Hör ofta av dig, gå ut på bio, promenad etc
Gör dig påmind och tala om när du ska ringa
Ruta in dagen för hen och skapa rutiner

Uppmuntra och kom igen efter ett återfall och älta inte
Kan du ge mig råd, jag som gjort bort mig på en bjudning mot slutet av den och ramlat och fått hjälpas ut ur bilen
Är så ångestladdad och tänker bara på detta
Tacksam för råd

AL

Är jobbig att ta in men det har vi gjort vi som skriver här. Alkoholens sköna bedövande ångor varar i två glas sedan övergår den till maniskt drickande för att till slut hamna i hemsk ångest och självförakt.
Fokus för dej borde vara ditt mående och din sambos tillit. Sen vad andra tycker på middagar är sekundärt. Du fick två bra förslag på svar och de räcker gott och väl. Bäst att inte trassla in sig i bortförklaringar. Att vilja vara nykter den här veckan pga jobbfokus är inte konstigt. Det visar på mental styrka tycker jag.
Glädjeruset över en vindunk i kylen känner jag absolut igen. Jag har varit i samma dike. All lycka till påbörjad nykterhet.

Hur mycket talar du med din sambo om detta? Kanske hon kan hoppa över vinet ett tag för din skull? Iallafall inte ställa in en hel bib i kylen...
Men jag håller med föregående inlägg, att läsa här på forumet om de positiva effekter som uppstår när en håller sig nykter sporrar en att försöka själv!
Gör ett försök, du har allt att vinna???