I december 2014 rasade hela min värld samman. Då uppdagades mitt opioidmissbruk. I 2,5 år hade jag missbrukat väldigt starka receptbelagda värktabletter.
Jag la frivilligt in mig på avgiftning. De kommande dygnen blev de värsta jag någonsin har upplevt. Abstinens med vidriga smärtor, frossa, ymniga svettningar, kräkningar, diarréer och en gruvlig ångest,
Vad hade jag gjort med mitt liv? Min fd sambo hade jag lämnat, då drogerna trubbade av mina känslor och jag inte trodde att jag älskade honom längre. Men idag vet jag att det var ett av de största misstagen jag har gjort.
I samband med att mitt missbruk upptäcktes blev jag även av med jobbet. Ett jobb som gav mig en enorm tillfredsställelse. Ett jobb där övrig personal var som min andra familj, min trygghet.
Efter avgiftningen fick jag kontakt med en beroendeklinik. Jag blev otroligt väl bemött och fick en underbar terapeut och en bra läkare. Jag kunde börja bearbeta det som hade hänt och försöka förstå vilka bakomliggande orsaker som fanns till mitt missbruk. Stress, press, oro, prestationsångest och dåliga val.
Många problem som hade bubblat under ytan kom nu fram i dagsljuset. Drogfriheten innebar en stor ångest och många skamkänslor.
Det var då jag upptäckte att jag kunde självmedicinera med alkohol. Oron, ångesten och alla känslor kunde tryckas undan igen med vin, mycket vin.
Under mitt tablettberoende drack jag knappt alkohol då kombinationen är dödlig. Men nu var det fritt fram! Box efter box slank ner. Jag kunde slappna av och klara mig igenom vardagen.
När jag drack var saknaden efter tabletter inte lika stor. Jag var stolt över att ha kommit ur mitt missbruk och tyckte att lite vin är väl inte så farligt.
Jag kunde lätt dricka två boxar vin i veckan. Jag drack vin innan jag skulle på terapi, jag drack innan jag skulle träffa vänner, jag drack vin hela dagarna tills jag somnade. På morgnarna tog jag en återställare för att orka gå till systembolaget och köpa en ny box.
På beroendemottagningen visade mina blodprover på förhöjda levervärden. Jag tog då några nyktra dagar, men var snabbt tillbaka i vinet igen.
För tolv dagar sen vaknade jag upp på morgonen med en vidrig bakfylla efter ca fyra månaders vindrickande. Jag skakade som ett asplöv, hela bröstet bultade och ångesten var obeskrivlig. Vinet var slut. Då bestämde jag mig. Inte en dag till. Inte en enda dag till! De första tre dygnen stannade jag i lägenheten. Jag red ut abstinensen, härdade ut min ångest. Ingen sömn blev det och tankarna snurrade. Det var ju inte såhär drogfriheten skulle bli.
Idag har jag varit nykter i tolv dagar. De fysiska besvären är borta och ångesten är hanterbar. Jag vaknar visserligen med en stark oro, men den lägger sig under dagen.
Jag går fortfarande i terapi ca tre ggr/vecka på beroendemottagningen. Utan det stödet hade jag aldrig klarat att bryta mönstret. Kan varmt rekommendera att ta kontakt med en beroendemottagning om man har problem. De ser mig som en människa, inte en missbrukare.
Jag har en stark önskan att förbli nykter. Att läsa era inlägg här är en stor inspiration och hjälp. Tack!
Tolv nyktra dagar ska definitivt bli fler!!

Vilsen76

Måste bara få säga vad starkt och önska lycka till med nykterheten :)

Lillgrodan

Tack Vilsen76!
Jag hoppas att styrkan håller sig kvar!
Sitter just nu på ett tåg till min gamla hemstad och mina föräldrar. Suget att gå till bistron och köpa vin är extremt stort. Har inte åkt tåg nykter så länge jag kan minnas.. Rädslan att komma fram är också överhängande, då min mamma har alkoholproblem. Min lösning tidigare har alltid varit att själv bli full när mamma blir det. Måste klara mig den här helgen.
Sippar lugnt på min läsk och andas.

Lillgrodan

Tack Lena! Har läst din tråd och är väldigt imponerad av din styrka och självinsikt. Att våga tro på sig själv när det stormar som värst är det absolut viktigaste. Även om man trillar tillbaka så reser man sig igen.
Själv föll jag igår. Är hemma hos mamma och pappa och skulle berätta om mitt tidigare drogmissbruk. För att hitta styrka att prata om det tog jag två glas vin. Samtalet gick jättebra och jag har äntligen det stöd från mina föräldrar som jag har saknat i flera månader. När jag berättade om mina problem så erkände min mamma sina alkoholproblem. Så trots att jag drack vin så känns det ändå som en liten seger.
Idag ska vi på släktkalas och jag kör bil. Således ingen alkohol.
Nu kämpar vi på!

Lillgrodan

Tack aeromagnus för peppen!
Sitter på tåget från mina föräldrar tillbaka hem.
Jag erkänner att jag inte har skött mig i helgen. Jag har druckit vin både i fredags och igår.
Jag var nykter igår på släktkalaset. Men när jag hade kört hem så blev det flera glas vin. Mamma och pappa ville prata mer och fråga om mitt drogmissbruk, så för att fixa att prata om det så drack jag. Ångrar mig såklart. Men med det stödet jag äntligen har fått så hoppas och tror jag att det kommer lösa sig! Alkohol är en räv. Som lurar i buskarna och bara väntar på att hoppa på en. Men räven ska bort och jag ska börja om.
Den här helgen var den sista...

Lillgrodan

Har vaknat upp på min andra nyktra dag efter att i helgen ha brutit min nyktra svit på tolv dagar.
Hjärtklappningen, svettningarna och ångesten är påtagliga.
Har en fruktansvärd rastlöshet men orkar inte ta tag i något än.
Räknar timmarna tills jag senare idag ska på terapi. Mitt andningshål i tillvaron.
Längtar tills kvällen kommer då min oro lättas när mörkret lägger sig.
Men jag är rädd för att somna då jag vet att morgonen alltid kommer med nya oroskänslor.
Det svåraste är att härda ut. Och att inte ta det där glaset.

Lillgrodan

Tack LenaNyman för att du frågar! <3
Terapin går bra! Den är ytterst nödvändig för att komma till botten med mitt missbruk.
Känslan av att våga ta upp dom svåra och djupa frågorna är befriande. Tungt ända in i själen, men förlösande.
Jag har som så många andra länge dolt mitt missbruk, både när det gäller tabletter och alkohol.
Det var först efter månader av terapi som jag vågade vara ärlig, dels mot mig själv, men även mot de som står nära.
Som beroende så trodde jag att ingen visste eller förstod. Jag dolde ju det hela så väl.
Gömde vin i lägenheten, på toaletten och hade alltid en MER-flaska med vin i handväskan.
Jag var en fantastiskt rolig och social människa när jag var onykter! Människor trivdes i min närhet och självförtroendet var på topp.
Men allt var centrerat till alkoholen.
Jag minns en gång när jag var hemma hos en vän och kollade på film. Jag hade glömt min MER-flaska hemma och började bli
desperat efter mer vin. Helt sonika ställer jag mig upp på mina skakiga ben och drar en nödlögn att jag har glömt att ta min
medicin för sköldkörteln och måste hämta den direkt. Jag bor bara några hundra meter bort och skyndar hem för att halsa en halvliter vin
innan jag känner mig lugn igen och kan gå tillbaka.

Såhär i efterhand när jag har berättat för mina nära om mina problem så har i stort sett alla förstått att någonting inte stod rätt till.
Jag har uppträtt konstigt, varit överenergisk eller jättetrött, haft svårt att hålla tråden i ett enkelt samtal och har glömt bort saker som har sagts.
Jag har missat födelsedagar, ställt in möten med vänner och kommit med dåliga undanflykter för att få vara hemma och dricka.
Mina föräldrar har upplevt mig som ytlig och undvikande, vilket jag egentligen inte är. Har alltid tidigare haft lätt för att prata om mina problem och vara helt ärlig.
Men med missbruk kommer skamkänslorna och lögnerna. Jag var ett tag så intrasslad i alla lögner att jag inte visste till vem jag hade sagt vad.
Detta ledde såklart till ännu mer ångest, ännu mer isolering med alkoholen.

Nu är allt ute i det fria och jag har utan censur delat med mig om mina problem till dem jag vill ska veta.
Det har varit en förutsättning för att kunna gå vidare. Jag skäms inte längre. Jag är sjuk och behöver allt stöd jag kan få för att bli frisk.

Idag är fjärde dagen utan alkohol. Så sakteliga lägger sig abstinensbesvären och oron.
Det enda som vittnar om att jag nyligen slutat dricka är hjärtklappningen.
Det dunkar hårt och envist i bröstet. Men jag känner att jag lever och är nykter!

Glad Valborg till er alla härliga kämpar!

"Du stärks inte av framgångar, utan av motgångar"

LenaNyman

Jag blir - och jag vet inte varför - så här märkligt stolt över dig. Över dina insiktsfulla rader, det du åstadkommit, över ... ja, dig, helt enkelt.

/L

FataMorgana

Hej Lillgrodan! Jag tänkte jag skulle svara dig ang dom relaxappar jag använt och använder. De bästa jag hittat är engelska och det finns många varianter av dom. Andrew Johnson och Glenn Harrold är de jag fastnat för. Båda har en fantastisk röst och Andrew som är skotte har en ljuvlig dialekt (dock fullt begriplig) Inte dyra heller. Bara att ladda hem och plugga in. Dom har hjälpt mig mycket och jag lyssnade förut varje kväll/ natt. Allt för att lugna ner mitt rastlösa sinne som jag tror är roten till de mesta och som ställer till det för mig. Hoppas du tycker om dom. Hoppas du hade en fin Valborg :). / FM

Lillgrodan

Tack FM för tipsen!
Ska ladda ner och börja lyssna ikväll.
Just rastlösheten och den ständiga "klådan" i benen är ett av mina stora problem.
Jag har svårt att leva i nuet, i detta ögonblick. Tittar ständigt bakåt och framåt. Men livet händer ju just nu!

Sitter på flygplatsen och ska återigen hem till mina föräldrar.
Jag tittar på alla människor och funderar på vilka som har liknande problem som jag. Kostymnissen med portfölj, den stressade småbarnsmamman eller kanske det strävsamma gråhåriga paret? Är det någon av dem som längtar lika mycket som jag efter ett glas vin?
Ser två unga män som läppjar på varsin öl. Avundsjukan känns ända ner i magen. Kan inte undgå att tänka på känslan när några klunkar av ölen sprider ett varmt välbehag i hela kroppen..

Jag dricker min Festis apelsin och vet att jag är stark nog att vara nykter även idag.

FataMorgana

Ska bli kul att höra vad du tyckte :). 21 dagar sa någon är vad som krävs för att köra upp ett nytt spår i skallen. Alltså förändra tänket eller få en ny vana vMindfulness- medvetenhet, här och nu. Det är vad vi behöver :) /Rastlösa FM.

Mörker

Vill inte tvinga dig till något men jag hoppas att du hör av dig! Jag tror iaf att man kan ha nytta av ha någon i samma situation att diskutera med!
Kram!

Lillgrodan

Helgen spenderades hos mina föräldrar. Andra helgen i rad jag åkte dit.
Första helgen berättade jag om mitt missbruk och fick mycket stöd. Men det framkom då att mina föräldrar inte heller mådde bra. I vilken utsträckning förstod jag inte förrän nu i helgen.
Jag hade bestämt mig för en nykter helg. Mest för min egen skull, men även för att försöka inspirera mina föräldrar. Det gick åt helvete!!
Redan på fredagen började mamma och pappa smygsupa i boxen. Till maten drack alla vatten, men hela tiden mellan måltiderna tömdes vinet sakta men säkert.
Lördag morgon började likadant. När jag satt och åt frukost var både mamma och pappa inne med huvudena i kylen flera gånger.
På dagen skulle jag och mamma göra lite utflykter. Hon bad mig att köra med undanflykten "att du som kör bil så sällan kan behöva öva". Sagt och gjort.
På söndagen skulle min pappa jobba hela dagen. Han frågade om jag kunde skjutsa honom, då han har skadat foten och har svårt att gå. Självklart fattade jag att han inte vågade köra själv pga alkoholen.
Det värsta kom vid lunch när pappa ringde och sa att han ville äta hemma och inte på jobbet. När jag hämtade honom skakade han som ett asplöv och var så uppenbart abstinent!
Så fort vi kom hem slukade han ett stort glas vin och tog flera till innan jag skjutsade tillbaka honom till jobbet.
I bilen på väg hem grät jag. Hur kunde jag ha varit så blind!? Förmodligen har mitt eget missbruk överskuggat deras.
Söndagen förflöt på samma vis. Mamma och pappa var fulla redan vid lunch.
På kvällen räknade jag ihop att dom två tillsammans hade druckit fyra boxar på tre dagar.
Efter att dom hade gått och lagt sig på söndagkvällen tog min reptilhjärna över. Jag var så ledsen och uppgiven. Hela helgen hade jag genom att inte säga ifrån bidragit till deras missbruk. Jag hade till och med underlättat det genom att skjutsa dom i bilen hit och dit.
Tre glas vin drack jag. Jag fick äntligen lugna ner min stressade kropp och bli av med lite av ångesten.
Men effekten är kortvarig och redan när jag la mig för att sova kom ångesten.
Håller jag på att bli som mina föräldrar?
På måndag morgon fick jag ta en taxi till flyget för att både mamma och pappa redan hade druckit..
Där och då bestämde jag mig (igen) att även om jag hade tagit ett återfall så ska jag kämpa vidare och ALDRIG ALDRIG bli som dom!!
Jag är både beroende och medberoende. Men mina problem måste lösas först innan jag kan hjälpa mina föräldrar.
Kram på er alla! Nu är det dax för terapi.

LenaNyman

Jag vill inte att du ska hälsa på dina föräldrar på ett tag.
Jag tycker det verkar destruktivt just nu.
Jag vill att du ska lyckas hitta tillbaka till ro.
Jag blir helt frustrerad när jag läser ditt inlägg.

Bamsekram till dig!

Lillgrodan

Jag lovar dig LenaNyman och mig själv såklart, att det inte blir några resor till föräldrarna på bra länge!!
Det är destruktivt så det bara skriker om det.
Jag är allergisk mot alkoholfyllda miljöer och tänker inte utsätta mig för den frestelsen och det fördärvet.

Hade ikväll en av mina närmaste vänner på besök.
Hon berättade att hon har sökt psykologhjälp pga allt hon har gått igenom i och med mitt missbruk. MITT missbruk. Jag har nog inte förstått allt hon har behövt stå ut med och hur mycket av sig själv hon har offrat för min skull.
Hur har jag egentligen behandlat dom som står mig nära? Hur mycket skada har jag åsamkat genom att själviskt hänge mig åt drogerna? Tanken är otäck och skrämmande. En väckarklocka som ringer alldeles för sent.
Ikväll grät jag. För första gången på månader vågade jag släppa efter för alla känslor och låta sorgen skölja över mig. Kvar fanns inte en tomhet, utan en klarsynthet.
Nykterheten är inte lika skrämmande längre.
Det är i den jag vill leva och låta mina relationer utvecklas på lika villkor.

Mörker

Att läsa om din helg hos dina föräldrar. Drack dom sådär mycket när du var liten också?
Har även jag börjat märka att mina krämigares alkoholkonsumtion inte kan anses normal. Mamma håller de väl okey men pappa. Hälsade på dom en helg för några veckor sedan. Under dagarna dricker dom inte men på kvällen. När pappa kom hem fredag efter jobbet sänkte han två öl och två whiskey på ca 30 min. Sen vin till maten och några whiskey till efter. Samma visa på lördagen. Att dricka så snabbt kan inte anses normalt. Dom drack dock aldrig när jag var liten utan detta är något som börjar utvecklas på senare år.

Vill bara ge dig en stor kram och trösta. Vet att de kanske låter konstigt att någon som har problem ska försöka stötta någon annan i samma sits men jag har alltid tänkt mer på andra än mig själv. Vill att andra ska må bra medans jag själv sakta tar död på mig. Det känns ofta som att jag inte är värd att må bra

Tänker mycket på dig iaf ska du veta! Tycker även de låter som ett sunt beslut att inte hälsa på dina föräldrar på ett tag. Du kanske kan berätta de för dom så dom får sig en tankeställare?

KRAM

Mörker

Ursäkta. Såg att de blev lite mkt stavfel, bla krämigares som såklart ska vara föräldrar. Skriver på telefonen så blir lite fel med autocorrecten ibland. Men du förstår kanske ändå :)

Mörker

Tänker på dig. Själv har jag druckit igår och idag. Men hade bestämt mig innan för att göra de. Ska börja ta medicine på måndag så ville säga förväl till min bästa vän A. Totalt fel tänkande ja jag vet men nu blev de så. Vet att ångesten kommer vara stor imorgon och ser inte fram emot de..

Hoppas din helg är bättre än förra iaf!
Kram