Jag tänker försöka klara en hel vecka utan alkohol. Har druckit varje vecka i ca fem år nu. Dricker var tredje till femte dag, minst 2 flaskor vin eller 12 öl vid varje tillfälle. Oftast mer. Efter tre dagar utan alkohol kommer suget som bara blir starkare och starkare. Hur lång tid tar det innan det vänder? Förstår att det är individuellt och att suget alltid kommer finnas, men någon gång måste det väl bli lite bättre? Kanske efter några veckor? Sökte hjälp på min vårdcentral men det enda jag fick var en utskällning och en orosanmälan till socialen. Nu vågar jag inte söka hjälp igen. Jag har flera kroniska sjukdomar som inte blir bättre av att jag dricker, samtidigt som det bara är när jag dricker som jag orkar göra vanliga saker som att städa, diska och tvätta.. Känner mig fångad i min kropp. Alkoholen hjälper för stunden men gör mig bara sjukare. Finns det något sätt att söka hjälp på utan att min man och mina barn blir indragna?

rlandin

Jag tycker att du ska försöka söka hjälp en gång till. Blir förbannad när jag läser hur vården har bemött dig. Så får det inte gå till!!

Anits

Försökte förklara för läkaren att jag aldrig blir "full" eller dricker när jag är själv med barnen. De har dessutom en pappa som aldrig dricker om jag gör det. Sen önskar jag självklart att jag som förälder aldrig druckit mer än ett par glas till maten vid enstaka tillfällen, men nu är det tyvärr inte så...

Hej Anits, välkommen till forumet. Du berättar att du tagit steg att söka hjälp men inte blivit bemött på det sätt du önskar, jättetråkigt att höra. Ibland kan man behöva söka på flera ställen tills man hittar det man söker. Det låter ju som du var inne på något som skulle kunna vara hjälpsamt, medicinsk hjälp inom vården eller stöd på något sätt.

Du har flera saker du ser som tydliga vinster med att ändra dina alkoholvanor och du fortsätter kämpa trots att du nu precis upplevt att du inte blev bra bemött, starkt. Hoppas forumet kan vara hjälpsamt på något sätt, hur andra gjort eller att skriva av dig. För att hitta annan hjälp kan du också söka under fliken "annan hjälp" eller ta kontakt med sjukvårdsrådgivningen 1177.

Rosette/Alkoholhjälpen