det har jag sagt tusen gånger, men jag hoppas det är den sista för nu är jag verkligen nere på botten och krälar, har förlorat så mycket nu. Jag vill inte förlora mer. Jag hade nordens avtändning igår natt, jag frös som aldrig förr men ändå var sängen dyngsur av svett

KjellGW

Tack.
14 dagar sedan sista droppen intogs idag. Känns bra. Men jävlar vad tufft det är. Var nära att halka dit igår. Tänkte att "bara en öl" fixar jag väl. Men jag tänkte efter både en och tio gånger. Jag känner mig själv. Jag klarar inte av att bara dricka en öl. Inte än, jag hoppas jag en dag kan klara av att dricka måttligt i gott sällskap och kliva upp fräsch dagen efter och kunna tänka att fan vad roligt det var igår. Men än så länge är det lång väg tills dess.

LenaNyman

Strongt jobbat. Och så klokt resonerat här nu i ditt senaste inlägg.

Fin lördagkväll på dig!

DryMartini

Bra jobbat, KjellGW! 14 dagar är en bra bit på väg. Så småningom släpper det fysiska suget sitt grepp, sömnen blir bättre osv. Så, håll ut nu. Senare kan det komma en period, då man känner att det direkta suget efter alkohol har minskat och att man därför tror att man kan dricka igen. Varning på det, för det kan man vanligtvis inte. Lycka till nu och förstärk dina framgångar med att göra något mer positivt. Exempelvis börja träna regelbundet, ifall du inte har gjort det tidigare.

KjellGW

Att sömnen ska bli bättre det ser jag fram emot. Nu blir det inte mycket till sova.
Ska nog börja cykla mountainbike, skulle vara kul att få upp lite flås igen efter flera år av självmisshandel med alkohol.
Som det är nu gäller det att ta en dag i taget och se varje morgon när man vaknar utan bakfylla som en seger i tävlingen mot sitt egna psyke

LenaNyman

... är det bara att ta nya tag i morgon, Kjell. Det klarar du.

Förresten, angående din gt-fråga, har du hittat nån info än? Söker man på "s-gt" så får man fram lite olika sidor som handlar om leverprover, referensvärden och sånt.

KjellGW

Har inte sökt så mycket mer. Tänker lite att det blir som det blir med proverna. Att jag dricker nu gör inte saken bättre. klarade 19 dagar nykter men alkoholen har stor makt

LenaNyman

It is what it is, liksom. Jag vet inte hur du ställer dig till när man snubblar. Men jag ser det som att du har 19 nyktra dagar i ryggsäcken, 19 dagar du bevisligen klarat. Det är inte bara en dag eller två. Du har förmågan och den är kvar trots avsteget i kväll.

När jag höll uppe i höstas blev det 9 veckor. Det kändes som att jag fick skrapa ihop till dom och till slut stod jag inte ut längre. Nu är jag igång igen och av nån anledning känns det inte som att jag måste skrapa ihop till en ny nykter dag genom att falla på knä och sopa upp småsmulorna. Eller bättre uttryckt; det känns inte längre som att jag går och pantar burkar jag hittar på vägen för att få råd att köpa en ny bil. Det kostar inte på lika mycket längre.

KjellGW

Man mår ju så bra, man slappnar av, men kan sova, man slipper tänka på allt skit. All stress bara rinner av. Ingenting spelar någon roll. Det finns inga måsten. Allt är så skönt. Men jag vet mycket väl att det bara är för stunden. I morgon kommer allt tillbaka gånger 10. Jag vet det mycket väl,men ändå så känns det värt det, just nu... Ett återfall är inget. Det är inte kört för det. I morgon är jag nykter. Jag måste försöka få hyfsade värden på blodprovet annars är det kört för min del
9 veckor LenaNyman, det är strongt gjort. Jag är imponerad.
Vad fick dig att bryta det? För min del så känns det som att allt är så illa som det kan vara ändå så det spelar liksom ingen roll längre. Jag har varit djupt deprimerad väldigt länge och sökt tröst djupt ner i flaskan. Sen förlorade jag körkortet. Jag trodde alltid tidigare att en sådan grej skulle knäcka mig helt. Men ska jag vara ärlig så rycker jag bara på axlarna. Allt är ju skit ändå så det kan lika gärna bli lite värre, jag kan inte må sämre än vad jag gör ändå.. Ursäkta för mitt röriga inlägg

Vändningen

Det är fel läge att ge upp och klart som korvspad att körkortet spelar roll. Det vet både du och jag. Vi har en framtid att ta tag i och ett normalt liv att komma tillbaka till. Livet innan vi båda började dricka. Både du och jag behöver körkortet, nyktra och sköna helger, friheten, komma ut och träffa nya människor och gå in i en riktigt positiv framtid! Men du måste vilja, du måste få liv i kämparglöden. Kom igen nu!

Ett återfall är inget, men vad är din plan för att det inte ska hända igen? Vad gör du nästa gång exakt samma tanke kommer? Å vad gjorde att du gick över gränsen nu? Kan du ladda upp med motammunition? Dra ut med ett jävla fiskespö och ställ dig och blåfiska i en bäck när suget är som störst. Eller stoppa i en bettskena och gnag på. Lite som ett hundben ;) .... promenad, träning, något du kan äta eller vad som. Något som kan ge stimuli, fast som inte innebär etanol?

NU kämpar vi ihop och rider ut denna helg.

Tilde

Jag såg att du skrev vid något tillfälle att du har många närstående som stöttar dig. Det är bra, "använd" dem när det är tungt och annars också. Jag tror det är lättare att hålla sig undan alkoholen om man är bland människor som känner en väl.
De 19 dagarna är bra för dina prover! En svacka behöver inte betyda så mycket. Kämpa på, du har klarat flera dagar nykter,då kan det bli många fler.

Vändningen

Hör av dig. Synd vi inte kan PM'a här, men hör av dig. Vill veta hur det går för dig.

KjellGW

Har inte skrivit på ett tag nu. Vart nykter någon vecka här och där. Lagom så att mitt körkort blivit beviljat med alkolås.

KjellGW

Om någon orkar läsa , var ju en stund sedan jag skrev här. Över ett år sedan. Mycket har hänt i mitt liv på det här året. Tyvärr har jag inte slutat dricka. Har fått tillbaka mitt vanliga körkort efter ett år med alkolås , så den biten har jag skött. Lyckades ha godkända leverprover dom gångerna jag blev inkallad. Dricker fortfarande , nästan dagligen , mer eller mindre . För att lindra ångest och stress . Men jag aktar mig noga för att köra när jag inte ska. Den biten gör jag inte om igen . Jag har stått i bakgrunden och läst här då och då. Jag beundrar er som är så starka och tar tag i er själva. Jag vet inte hur jag ska bära mig åt, jag vill så gärna bli nykter.
Jag drar mig för att söka hjälp, jag vill inte bli en "registrerad alkoholist" och riskera att bli av med körkortet igen .
Jag inbillar mig att jag kan klara det själv.
Har en ny relation sedan ett halvår tillbaka med värdens underbaraste tjej, trodde ingen kunde vara så förstående och omtänksam som hon är, hon vet att jag inte hanterar alkoholen men hon vet inte hur ofta jag dricker och hur illa det är.
Jag smyger med det och lyckas tack vare att hon jobbar mycket nätter.
De gånger jag är ofrivilligt nykter är när hon är med mig, när hon inte jobbar. Jag kryper ur skinnet, vill bara ha sprit . Kan inte sova osv.
Händer att jag "bara ska ut i garaget" ska skruva på jänkaren heter det, men går ut och drar snabba klunkar ur gömda flaskor och döljer lukten med cigariller , för det tycker hon stinker så mycket att hon inte blir närgången.
Är bara rädd att jag kommer att supa bort det här också, för det kommer komma om jag inte slutar, frågan är bara hur man hittar gnistan innan man får ett ultimatum.

KjellGW

Vi vill så gärna ha barn. Det är snart dags , vi vill försöka. Vi har ett gemensamt boende och stabila, fasta jobb. Men jag vill inte sätta ett barn till världen med en alkis till far ,

Sundare

Du har allt att vinna....jag ville inte heller, vägrade nästan o blundade de gånger nån här på forumet föreslog mig det, att söka hjälp. Nej nej inte det, inte jag, aldrig! Nu är jag tacksam att jag tog det steget, kändes så skönt att släppa taget om att "jag måste klara det själv"....
Det finns olika instanser, större städer större möjligheter. Jag bor självi en byhåla men det fanns en väg att gå också här. För mig är sekretess, tystnadsplikt, anonymitet, begränsad journalföring el ingen alls avgörande punkter. Kolla om din kommun har Råd o stöd inriktat mot alkoholberoende. Det är en stödinsats inget bistånd o därför förs ingen dokumentation, har inte ens behövt uppge personnummer. Kolla Kjell, jag känner så igen mig i ditt smygande o kontrollen som inte alls finns.

Frid 114

Har du barn? Kan dom hjälpa dej i din tanke när du vill ha en anledning till att försöka avstå? Mitt barn hjälpte mej, hon är liten men börjar förstå saker o ting.. Sen tog jag även Antabus för jag litar inte på mej själv. Kanske det kan vara nåt? Jag sa till min läkare att jag ville ha det. Sa bara att jag lätt tar till alkohol när jag mår dåligt. Inga fler frågor på det.. Jag hoppas så för din skull att du hittar din anledning o att du orkar!

Kjell, jag tycker det är bra resonerat att inte skaffa barn innan du har tillfrisknat.
Det är att ta ansvar. Barn far väldigt illa av att vuxna har alkohol problem.

Jag har alkoholproblem men jag har aldrig druckit när jag har haft mina
barn hemma, jag har haft det som princip att aldrig köpa hem alkohol när
dom är hos mig. Däremot har jag druckit desto mer när dom har varit hos
sin pappa. Tror det är av den anledningen jag har utvecklat min alkoholism
i perioder.

Men det kan ju också vara en morot att bli frisk.
Byta ut alkoholdjävulen mot en gosig bebis.

Det är nått jag tänker på i min väg till att bli frisk
Jag kan bli mormor inom kort, dock en ung mormor.
Men jag vill inte att mina barnbarn ska ha en
alkoholiserad mormor. Nope, det finns inte.

Du skriver att du har världens underbaraste tjej.
Börja där och ta stöd av henne. Kanske våga berätta.....
Ofta får man ju oanat stöd när man väl vågar ta det klivet.