Jag är mitt uppe i en separation med en man som dricker. Vi har förskolebarn och planerar växelvis boende. Sambon har sökt hjälp för sitt beroende men får återfall. När vi pratade om praktiska detaljer och barnens boende tog jag upp, att jag förväntar mig ett nyktert föräldraskap av oss bägge. D.v.s. Ingen dricka när barnen bor hos en. Han blev arg och undrade om jag trodde att den kommentaren skulle bota honom. Självklart gör den inte det. Jag ville bara vara tydlig med spelreglerna.
Jag är uppriktigt orolig för hur det ska gå. Hur kan jag vara ett stöd för barnen och samtidigt undvika att sätta dem i en lojalitetskonflikt? Hur mycket ska jag berätta för barnen om pappas sjukdom? Ska jag vänta tills de frågar om det? Jag vill att vi alla ska ha fungerande relationer. Kanske kommer han kunna skärpa sig på sina "barnveckor" kanske inte.
Finns det någon som har erfarenheter av liknande situationer och goda råd? Jag vet inte om detta är rätt forum men vet inte vart jag annars kan vända mig anonymt.