Varning för lång historia! Men behöver hjälp!
Jag vart kär i en man vi flyttade ihop jag kommer från en annan stad och ja jag tyckte framtiden var ljus. Jag visste att han hade haft både drog och alkoholproblem.

Men när han träffa mig så kasta han allt och slutade med allt. Jag tvingade aldrig honom till någonting utan jag sa bara positiva saker som händer om man väljer andra alternativ i livet och var en bra förebild.

Hans vänner som han hade höll på med sån problematik med, och han kände att han var tvungen o växa upp och välja vänner som inte hade dom inbjudningarna i livet.

Men de senaste året har han gömt sig i källaren kommer upp och äter typ. Jag har aldrig ställt några krav och jag har varit så lojal hela vägen. Hans drickande har eskalerat han dricker oftast starköl varje dag efter jobbet 2 till 4 st. Jag säger absolut ingenting. I somras hitta jag droger. De märktes då han inte sov nånting och var väldigt arg hela tiden.

Jag har varit stark hela tiden skött mitt och så tagit hand om allt i hemmet jobbat allt. Men de senaste gångerna vi bråkat om något säger han elaka saker som att jag är psykopat, de känns som han lever i ett kvinnofängelse, jag har kontrollbehov, jag är svartsjuk, jag har skrämt iväg alla hans vänner och uppepå de så ger han mig ingen närhet ingenting. Så jag ramla ihop helt jag vart deprimerad utslagen, jag har dom hemskaste tankarna man kan ha om sig själv.

Jag betalar för en dyr psykolog just nu. Jag mår fruktansvärt dåligt och tänker hur har jag kunnat hamna i detta... han säger att han är en vänlig person och de är normalt att bli arg.

Jag åkte hem till hans föräldrar och bröt ihop dör med. Dom visste om det för de har varit med tidigare. Har inte kraft nog att röra mig i någon riktning. Har precis fått mitt dröm jobb och vi bor här.

Du ger en tydlig bild av en relation med en man som har alkohol- och drogproblem som eskalerat senaste året. När ni inledde relationen valde han att göra en stor förändring i sitt liv, både vad gäller sitt umgänge och att han gjorde sig av med alkohol och droger. Du var kär och då var det omöjligt att förstå att det skulle kunna bli som det nu blivit.

Sedan något år tillbaka har hans drickande eskalerat, han har även tagit droger. Under denna tid har han blivit personlighetsförändrad. Han är elak mot dig och kallar dig psykopat, att det är ett kvinnofängelse mm. Under en lång tid har du kämpat på, tagit ansvar, arbetat, skött hemmet men känner nu att du fått nog. Du behöver stöd. Du har tagit kontakt med hans förändrar, går till en psykolog och nu skriver du här. Bra gjort. Tillslut kommer du hitta sätt att ta steg för steg mot att få det bättre.

Om du inte redan gjort det kan du också anmäla dig till en studie på anhörigstdet.se som innebär att du kan få tillgång till ett program.

Att skriva såhär på ett forum är många hjälpta av, ibland kan det ta lite tid innan man får svar och man kan behöva skriva flera gånger. Att se att man inte är själv, kanske få tips och läsa om hur andra har gjort i liknande situationer är för många hjälpsamt. Finns det något mer du tänker just nu skulle vara hjälpsamt för dig?

Fortsätt gärna skriv hur du tänker och hur det går för dig!

Varma hälsningar,
Rosette

Alkoholhjälpen & Anhörigstödet