Hej,

Jag känner mig helt maktlös och vet inte vart jag ska vända mig så jag provar här. Min man har en vän som har problem med alkohol men även kanske missbruksproblem med ångestdämpande mediciner. Han har haft problem vad jag vet om i 6 år men säkert längre. Han har provat behandlingshem och även ätit antabus och har haft perioder av nykterhet. Vi har bott i samma ort de 4 senaste åren och de perioder han hamnade i sina svackor så har han bott oss hos då min man är den enda kompisen han har haft kvar. Nu har vi flyttat till annan ort och även han till en ny där vi inte känner någon som känner honom. Han har nu hört av sig och berättat att han har börjat dricka igen. Det känns som ett rop på hjälp att han berättat det här för min man men vad kan vi göra? Det är väldigt långt mellan våra bostadsorter och vi kan inte bara åka och hämta honom. Hur kan vi hjälpa honom? Han känns mottaglig för hjälp men min man vill inte vara "jobbig" mot honom och jag ser att det här är en jobbig situation för min man också och att han snart inte orkar stötta. Jag har orken att hjälpa men jag vet inte hur eller vad jag ska göra. Har ni några råd eller tips till mig så tar jag tacksamt emot.

Li-Lo

Vilken tuff situation du befinner dig i och så omtänksam du är.

Ser att du inte fått något svar än samtidigt gissar jag att du kanske tittat runt lite i andra trådar och förhoppningsvis fått något indirekt tips. Det kan ta lte tid innan en tråd får fart. Berätta gärna mer om hur du tänker och vad du eventuellt väljer att göra. För personen och för dig.

Varma hälsningar Li-Lo
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet