Mitt namn är Malin.
Jag har en pappa som är 60 år och dricker en hel del.
När han hade jobb så var han ''bara'' full varje helg. Men sen han blev arbetslös för några år sen så har det gått utför.
Jag är 22 år och bor fortfarande hemma hos min pappa.
Jag har alltid vetat att min pappa har varit en lite väl mycket öl-älskare men det blev allt värre med åren.
Nu har han varit full 16 dagar på rad.
Han har alltid kommit hem full när han har styckat eller slaktat kor/grisar men dom senaste 3 veckorna har han även kört bil så full att han nästan ramlar ut ur bilen och när han ska gå rakt så hamnar han 20 meter utanför den raka linjen han försöker att gå.
Alla hans 5 barn har påpekat och haft diskussioner med han om att han dricker för mycket och är full bland sina barnbarn som han inte sett på flera år, men till ingen nytta.
Vi har pratat lugnt och skrikit på han men till ingen nytta.
Jag har tagit bilnycklarna flera gånger och gömt dom men idag så han jag inte innan han åkte iväg.
Jag ringde till han och frågade vart han var och han sa att han var på ett ställe och provade att locka på älg.
Min lillebror som bor i huset bredvid och som är 20 år hade cyklat förbi det stället när han tränade med hundarna och där stod ingen bil.
Bara att han var och ropade på älg vet vem som helst att det var en lögn men det som gör mig orolig är att han kör på någon när han åker på grusvägarna eller skadar sig själv.

Hur ska jag få han att sluta med drickandet eller i alla fall få han att se vad han håller på med?
Jag har tagit nycklarna till bilen, pratat med han, hållit koll på han, försökt att få han att söka hjälp och även ringt polisen i hopp om att dom skulle ta han på bar gärning men till ingen nytta.
Polisen säger bara att det är något dom/jag inte kan bevisa att han är ute och kör när det gäller mindre grusvägar.
Jag är arbetslös och får inte mycket pengar och det går till mat till mig och han.
Jag får ingenting över så att jag kan skaffa mig eget boende och flytta hemifrån vilket jag skulle behöva då släkt och vänner även frågar om hur jag mår då min pappa har sagt att jag varit inlåst på mitt rum i 4 dagar när jag inte ens varit hemma på dagarna. Eller ryktena jag har fått höra av närstående släkt att jag snor pengar, inte hjälper till och att han ska kasta ut mig.
Det är bara jag som städar, diskar och lagar mat.
orkar snart inte längre då jag själv bryter ihop minst en gång i veckan men har inga möjligheter att flytta.
Han har till och med druckit så hårt att han skakar.

Snälla hjälp mig att sätta stopp för min far innan han super ihjäl sig eller skadar någon annan.

HelenaN

Välkommen till det här forumet där det finns många som kan hjälpa och stötta! Du tar ett väldigt stort ansvar för att försöka hjälpa din pappa. Det sorgliga är att det inte går att få någon annan att sluta om de själva inte vill och din pappa verkar inte ha kommit dit att han vill det. Jag tycker att du i första hand måste tänka på dig själv och få hjälp för din egen del så att du kan skaffa dig ett eget hem. Har du pratat med någon på socialförvaltningen om din situation? De har en skyldighet att hjälpa till i sådana svåra lägen som du är i.
Det finns också stödgrupper för anhöriga till missbrukare som du kan få stöd från. Vad som finns i din kommun ska de på socialförvaltningen också känna till.
Det kanske låter hårt, men jag tror att du bestämt måste markera för din pappa att du inte tänker fortsätta att ta hand om honom om han väljer att supa bort sitt liv.
Och det tror jag du gör bäst genom att flytta från honom.
Fortsätt och skriv. Här finns flera som också levt med missbrukande föräldrar.
Kram!

Segra

Hej Malin!!

Hinner inte skriva långt men blev väldigt berörd av din berättelse!

Allt det HelenaN skriver att du ska göra är det bästa du kan göra! Att sen ta steget att gå är ofta väldigt svårt. Men i och med att du börjat skriva här, så har du redan tagit det första och viktiga steget!!

Du kan omöjligt rädda din pappa, å hur svårt det än låter så är det bara dig själv du kan och måste rädda!
Stannar du kvar kommer du dras ner av det skjunkande skeppet!

Köp boken Djävulsdansen av Sanna Lundell och Ann Söderlund!! En superbra bok om medberoende och hur man tar sig ur det!

Fortsätt läs och skriv här! Även om svaren inte haglar in varje dag så är vi många som läser och tänker på dig och stöttar dig om du behöver, så snart vi kan!

Bamsestor styrkekraaaaam kommer från en som vet att tillsammans kan vi...

Segra