Fick för en månad klart för mig att min man är alkoholist. Det blev ett avslöjande som slog ner som en jättefot över mig. Nog visste jag att vi hade problem, och skåpsupandet förklarade en hel del av det senaste halvåret. Med facit så ser jag ju alla tecken.

Det började bra. Han sa sig ha insikt. gick på ett AA-möte och ska fortsätta. Vi har haft semester. Men den här veckan har jag börjat jobba och mannen är kvar i sommarstugan med barnen. Igår sms:ade tonåringen och sa att hon stuckit från stugan för att hon inte visste vad hon skulle ta sig till för hon tror pappa satt och drack öl. Hon är den enda av barnen som vet vad som hänt med pappa och tog alltså på sig ansvaret när jag var borta, vilket i sig känns fruktansvärt.
Min man menar att det ju bara var en lätt öl, en 2,2%vol, att han inte ens tänkt på att det var alkohol i den. Jag säger att isåfall är det alkoholisten i honom som ljuger för honom, för att han skulle få ta den där ölen. (Han lät inte full på telefonen.) Jag vet inte om han egentligen hade fler öl, eller starkare grejer.
Jag vet att återfall är vanliga. Och om han bara låter bli nu, så är återfallet i sig ingenting jag inte kan leva med. Men min tillit blev kört i bott när alkoholismen uppdagades. Jag vet att jag kanske ska vara glad att han haft inställningen att han gömt det, för att han liksom vetat att det var fel, och att han därför nu faktiskt tar problemet på allvar. Men hemlighetshållandet i sig sätter sår i vår relation. Alla gånger under vintern jag undrat vad som hänt, om han blivit deprimerad, eller vad som är fel på honom, ohc han sagt att det inget varit... En lättöl har tagit bort den tilliten igen, som han byggd de senaste 3 veckorna. Enlättöl so han aldrig druckit om jag varit i närheten.

När jag pratar med honom svarar han alla rätt på allt. Han vill vara nykter. Han vill inte att hans dotter ska behöva vakta honom. Han hade inte tänkt börja dricka, bara ta en lättöl. Men han kan förstå att även en lättöl är en trigger för mig och hans dotter. Och han kan se att lättölen kan ha varit ett sätt att flytta fram gränsen igen. Han säger helt rätt saker. Men för mig känns det bara som ord. Han har ljugit om sina alkoholvanor så länge. I flera år, även om det var först i vintras det eskalerade och blev ett problem.

Eller, så kanske det här lilla "mini" återfallet inte ska ge så stora efterverkningar? Kanske förstår han nu att det inte är så lätt som han trott. Och att han kan förbli nykter sedan? Jag vet inte. Eller så försöker han bara säga rätt saker, för att göra mig nöjd. Det vet ju alla, alkoholister ljuger, för sig själva och andra. Och jag är så trött redan. Och jag har bara kommit hit ännu. Ge mig 20 återfall, vart är jag då? Långa återfall?
Är så ledsen just nu och går bara omkring i ett alldeles för stort hus själv och gråter. De kommer hem imorgon. Jag vill inte bli en som vaktar. Jag vill inte att min dotter ska bli det heller. Och även om vi separerar så kommer min dotter ändå att bli en vaktare. För hennes pappa är alkoholist, och jag har inte ens orkat smälta det riktigt än känner jag.

Så vad säger ni, gör jag för stor sak av en lättöl som han inte menade något med? Är en lättöl ett återfall? Eller bara ett tillits-återfall?

Vändningen

Det här är nog tredje tråden jag läser idag, som handlar om i princip samma sak och jag kliar mig i huvudet ännu en gång. Det är så jädrans svårt det här med tillit och förtroende och hur det ska hanteras, för även det går att missbruka - åt båda håll.

Det jag tror är viktigt för en anhörig är att få insikt och förstå hur alkoholism fungerar. Det är en sak att undanhålla sitt missbruk när man är mitt uppe i det. Det är absolut förståeligt att det känns som ett stort svek och en stor lögn hela det och jag tänker inte försvara det - men det hör till sjukdomsbilden i sig. Man blir expert på två saker; det ena att dölja/förneka att man har problem, det andra att intala sig själv att allt är bra, att man fixar att dricka en kväll till, att det inte är några problem.

Här kommer kruxet - det är två saker man är expert på när man mitt uppe i alkoholmissbruket eller beroendet.

Det är inte säkert att man tar med sig samma sak om man går in i en rehabilitering. Som nära anhörig är det dock svårt att veta hur man ska förhålla sig till det hela. En enda lättöl skulle jag inte kalla ett återfall och det krävs ett antal lättöl för att ge någon slags effekt, så man får hinka på bra där. Vill man få sippa på en öl, så som nykterist skulle jag i sådana fall rekommendera alkoholfri öl för att vara lite mer på den säkra sidan, men inte ens de är helt alkoholfria. A-fria drycker kan ha upp till 0,5% alkohol i sig (och det dricker både nykterister och gravida osv). Även där kan det dock vara sisådär att dricka stora mängder, men då krävs det ännu större mängder för att ge någon effekt av alkoholintaget.

Samtidigt som du säger så ger det signaler och vibbar. Hur hade det varit om han druckit en alkoholfri öl med 0,5%? Är det ölen i sig och att se det beteendet som är det du hakar upp dig på eller volymprocenten?

Jag kan på ett sätt tycka att ja, straffa och sätt hårt mot hårt mot en person som verkligen får ett återfall eller går över gränsen, men att i det här fallet kanske, kanske kan ha varit lite för hårt. Det är så svårt att säga om det han säger är sant eller ej, men att ni i huvud taget pratar om det som vuxna tycker jag är helt fantastiskt! Det finns andra trådar här på forumet där man ser att den dialogen saknas. Bra där!

Jag tycker du gjorde en markering nu och det vilar ett stort ansvar på honom. Han förstod det. Viktigt är dock att inte bara straffa, utan stötta också. Om du och din dotter får negativa vibbar av att bara se honom med en öl, ens om det är en alkoholfri öl (så hade jag det själv inför min mor), så borde han givetvis försöka hitta andra alternativ. Samtidigt för oss som har sjukdomen så kan det vara ett sätt att just klara av att bli nykter också, och det är att få ändå kunna känna att man "unnar sig något gott att dricka", men inte dricker för berusning.

Va lyhörd, men straffa och döm inte på förhand är väl kanske min enda rekommendation, gå på magkänsla och sätt in piska där det behövs, men glöm inte moroten.

till forum SomeonesFool! Så bra att du hittat hit. Om din man ska bli och vara nykter ska han inte dricka lättöl! Om han ljuger eller inte vet varken du eller jag, kanske inte ens han själv, dvs han kanske ljuger och förnekar också inför sig själv. Jag vet inte om eller hur mycket du läst här i olika trådar - det är oerhört lärorikt. På medberoendesidan känner du igen den skumpiga resan mellan önskan, hopp och förtvivlan,. I missbrukarnas trådar har åtminstone jag fått insikt och förståelse för vilken kamp det är att avstå från att dricka. Det har gett mig djup respekt för dem som väljer att ta den kampen.
Det är varken du eller dina barn som ska ta/ha ansvaret för hans nykterhet - det ansvaret måste vara hans eget. Så bra att han går på AA-möten. Har du varit till Al-Anon? Det skulle jag rekommendera.
Fortsätt att läsa och skriva här, det har hjälpt många! Kram / mt

Vändningen

Håller med men ändå inte mulletant; i sådana fall ska man inte heller dricka alkoholfri öl (som kan ha 0,5% volymprocent) om man ska hårddra det hela.
Och ska man vara ännu hårdare så kan man då säga att både alkoholister och gravida mammor "missbrukat" då man intagit alkohol i form av alkoholfria drycker.

Så lätt är det såklart inte. Dricker en gravid kvinna eller en med alkoholproblematik en enda lättöl så nja, det är faktiskt ingen ko på isen. Den lilla alkoholmängden ter sig enligt forskning varken skadligt för foster eller en alkoholist. En alkoholiskt med ett invant drickande känner oftast inte heller av den lilla mängd alkohol det är i en lättöl eller en alkoholfri öl med upp till 0,5%. Däremot kan beteendet i sig vara farligt, att man håller kvar vid ett visst mönster osv. Det kan också vara så att väldigt liten alkoholmängd faktiskt också stimulerar en alkoholists belöningssystem. Det är dock högst individuellt. Ser bara på så många här på forumet som lyckas extremt bra med att hålla sig nyktra genom att dricka alkoholfritt (som kan ha upp till 0,5% alkohol i sig) och man får inte förringa det faktum att två tomma vinflaskor med a.fritt vin är bättre än två tomma med urdrucket vanligt vin.

etanoldrift

Vi är alla individer Vändningen. En del klarar att dricka, ska vi kalla det "alkoholliknande" drycker utan att få sug. För en del är allt som påminner om alkohol, en trigger, som gör att de lätt trillar dit igen.
Kan tänka mig att det är ungefär som när en fd, rökare ska försöka bli "feströkare".. Jag har sett en del som klarar det. De röker när de är på fest, men sedan klarar de av att låta bli.. Men för det stora flertalet, slutar det med att de snart är tillbaks i sina gamla vanor igen..
Nu skriver du om de sk. "noll-ölen", men oftast handlar det för normalalkoholisten om drycker med en alkoholhalt runt 2 - 3,5%, som köps i vanliga livsmedelsaffärer..
Nej, jag skulle nog inte skälla på min gubbe, om han drack några enstaka alkoholfria öl, men jag vet att det troligen skulle trigga hans öl och vinsystem att vilja ha den riktiga sorten.. Om han nu kunde erkänna att han har problem.. (hans problem är att han tycker att vanlig lättöl(2,2%) är "alkoholfri"..och han dricker inte bara ett par stycken, utan finns det inget annat så blir det 10 - 15 stycken på en dag)
Och visst testar alkoholisten gränser.. Jag tycker att det är viktigt att påpeka att man "ser" den där lättölen och vad den kan leda till, om alkoholisten säger sig vara medveten om sin problematik och verkligen vill ta tag i problemet.. Att efter bara 3 veckors nykterhet (som säkert är en evighet för alkoholisten) börja prova om man kan dricka lättöl, tyder ju trots allt på att det finns en inre önskan om ett fortsatt drickande.. Om man då verkligen VILL sluta, så är det kanske bra att man får hjälp med gränsdragningen från början?
Så inte alkoholisten senare kan hävda, att lättöl var ju okej för en månad sedan.. när intagit kanske smugit upp till 10 stycken ("bara för att det är varmt") .. Sedan slinker du ju gärna med en och annan 3,5:a också..
Och visst är det bättre med 2 flaskor lågalkoholvin, än vanligt vin. Men har man druckit 2 sådana under en dag, så tyder det trots allt på att man inte vill släppa sina gamla alkoholvanor.. Vilket jag tror att det är viktigt att bli medveten om..

Jag tror de flesta som lyckas ersätter drickadet helt mot något annat, en hobby eller liknande. Finns forskning som stöder att alkisar ska kunna dricka normalt igen. Tyvärr ägnar vi Sverige oss väldigt lite om alkoholforskning. Vi ligger ca 30 år efter ex amerikanarna kring detta. Jag tror på avhållsamhet. Finns bättre törstsläckare en arm sommardag än lättöl.

SomeonesFool

Tack för alla svar. Ursäkta att jag inte svarade snabbare, det förtjänade ni egentligen. För det betyder en massa att få svar och förståelse. Jag håller med om att man inte blir full på en lättöl, men nu var tanken att han inte skulle dricka någon alkohol alls.
Dagarna har gått vidare, och vad jag kan se håller han sig nykter och vi kan prata. Håller alla tummar jag har, för oss, för er. Kram.