Min man har problem, dom på min sida vet men jag har inte pratat med hans mamma el anhöriga. Jag gruvar mig för hon bor långt härifrån och vi känner varann inte så väl. Men hon vet ju historiken. Är så rädd att hon tar hans parti, men det är inte därför jag berättar, utan jag vill förstå

Du har funderingar kring vad det finns för stöd för anhöriga till vuxna barn med alkoholproblem. Det finns olika former av stöd, grupper som är anonyma kostnadsfria, ringa till Alkohollinjen 020-84 44 48 (kostnadsfritt och du kan vara anonym), skriva här på vårt forum och prata med andra eller anmäla dig till vår anhörigstudie som innebär att du kan få tillgång till en del information. www.anhorigstodet.se (klicka på anmälan).

Sedan finns alltid möjligheten att gå och prata med någon, via en mottagning så som beroendemottagningar kan ha stöd även för anhöriga, eller din vårdcentral för att på det viset få möjlighet att prata med en kurator eller terapeut.

Vad tänker du själv skulle vara hjälpsamt? Ibland är det att fokusera på ditt eget mående, göra roliga saker, prata med någon vän eller nära bekant man känenr sig trygg med som kan vara hjälpsamt.

Berätta gärna lite mer om din situation så kan vi försöka ge dig stöd här.

Varma hälsningar,

Rosette

Alkoholhjälpen & Anhörigstödet