På anhörigvecka på Rönneholms slott för 4 år sedan. Der var verkligen jättebra och vi var lika delar medberoende och beroende som gjorde den tillsammans. Det var bra för oss alla att höra den andra sidans känslor.
Jag lärde mig väldigt mycket genom det om mig själv och hur jag agerade plus hur jag skulle vända fokus till mig själv och förstå att det var bara mig själv jag kan förändra.
För min del kostade det inget eftersom det ingick i behandlingen som min man fick betald av jobbet. Jag gick kursen 6 månader efter han legat inne på behandling.
Måste berätta en insikt jag fick:
Vi pratade dag på kursen om hur man ljuger för att skydda sin beroende hela tiden.
På kvällen ringde en väninna mig, jag hade sagt på jobbet att jag hade semester 1 vecka, hon undrade vad jag gjort under dagen och snabbt och helt utan att tänka drog jag en lögn om allt som jag och dottern gjort under dagen......
Det var så lätt att ljuga, bara snabbt hitta på en lögn, så jag blev nästan rädd.
Då bad jag min väninna om ursäkt och så att jag ljugit. Sen berättade jag vart jag var. Det kändes skönt att vara ärlig för en gång skull.
Efter det har jag försökt hålla mig till det.

Vi hade olika ämnen varje dag som vi pratade om och gjorde övningar kring. Vi skrev målbilder och dagbok där man kunde se en utveckling hur man tänker redan under dessa dagar.
Det var värt varenda minut och kan du och har möjligheten ska du absolut göra det.

Kram från Azalea?

Ja det känns som en bra idé, jag kan inte få bort klumpen i magen, kanske känslan av att bli bortvald gör mest ont. Vill inte tillbaka, men jag behöver nog lära mig hantera att han finns så nära med mina vänner