Etma

Hej.
Min sambo har missbruk av tabletter.
Vi blev tsm för lite över 3 år sedan, har en liten dotter på 2,5.
Jag fick reda på det tidigt att han hade problem. Har levt länge med att tro och hoppas att han en dag skulle fatta och ta tag i problemet själv.
Efter mycket diskussion och planerande så slutade han i somras men i veckan hittade jag tabletter och nu har jag lämnat och bor hos mina föräldrar. När vi nu har varit ifrån varandra och ilskan lagt sig lite så kommer mina tankar in på saker som hänt och saker som jag har "gått med på".
Jag tänker ex på att jag visste att han inte hade körkort men ändå körde han med oss i bilen. Han har varit själv med dottern även om jag visste om tabletterna. Vi blev stoppade av polisen när han inte haft körkort och vi hade lilltjejen med i bilen (när hon var bebis).
Mycket allvarliga saker och fullständigt oansvarigt från min sida.
Detta är saker som dyker upp i tankar och känslomässigt gör mig svag. Dåligt samvete och rädd för att jag inte kan ge sambon rejäla krav för att jag var med på detta.
Jag vet inte heller ifall jag var med på dessa beslut. Jag var med och det hände, men tvivlar ifall det var han eller jag. Allt gick så fort vad gäller många beslut.
Jag känner mig nu stark över att ha lämnat (har fortfarande kontakt och en plan med fler anhöriga ska göras,) men eftersom jag har varit lika oansvarig så undrar jag egentligen ifall jag kan ställa krav på honom.
Jag är i stadiet där jag klandrar mig själv och fattar inte hur jag kunde gjort såhär.
Min största rädsla är att någon tar min dotter ifrån mig.
Finns det risk för att jag förlorar henne trots jag lämnat? Finns det skäl att klandra mig själv eller hur ska man tänka?

Klandra inte dig själv för att du haft svårt att säga ifrån. Det är väl rätt vanligt att man försöker normalisera grejer när man är mitt uppe i dem, och i efterhand förstår man inte hur man tänkte. Och körkort eller inte, om du litade på att han körde säkert var det kanske inte en så stor risk. Hur som, fokusera på hur du ska hitta stabilitet för dig och din dotter nu, det är nuet du kan styra över, gör det...