Mamma M

Psykolog och läkare har diagnostiserat högt alkoholintag men gör inget mer än de vanliga mötena med psykologen .Två ggr per månad. Jag är mamma och har bett om mer åtgärder. Sonen har antidepressiva som ska även hjälpa vid add och har fått sömnmedel utskrivet eftersom han inte sover på natten utan dagtid. Han självmedicinerar med alkohol och snabbmat. Vad kan jag kräva av vården och det sociala?
Finns det bra rehab att tillgå, något ställe där man bor under en tid? Någon som har bra erfarenheter?
T

Då är han ansvarig själv. Rehab skulle vara en önskan. Som för den som hamnar i utmattning. Livsstilsförändringar är oftast upp till individen. Däremot så kan jag tipsa om att träffa en sjukgymnast/fysioterapeut. Många kan erbjuda övningar inom avslappning och erbjuder motiverande samtal. Rutiner är bra och det vore optimalt att han får sova på natten istället för dagen. En bra bok till inspiration om livsstil är Hälsobalansen av Dr Rangan Chatterjee.

Jag träffade en psykiater vid ett tillfälle som hade kunskap kring alkoholmissbruk och bipolaritet, typ 2. Har egen erfarenhet. Och betalade egen rehab iform av yoga och mindfulness. Vården ger oftast piller.
Men det finns som sagt sjukgymnaster, FaR fysisk aktivitet på recept och den som har diagnoser och skulle må bra av förändring behöver vilja förändra själv.
Hoppas viljan finns där. Och stöd från dig så han kan guidas i en bra riktning. Kämpa på att hitta rätt behandlare!

Mamma M

Tack till Självomhändertagande , du skriver bra saker, Tack!