Jag kvinna bor tillsammans med en alkoholist, sedan snart 6 år - sedan. Jag behöver komma eller prata med någon. Här är det kaous i mitt huvud. Jag bara gråter hela tiden. Snälla ta kontakt med mig här. Jag vet inte hur jag tar kontakt. . Jag behöver prata. Tack/ besviken

Besviken

Jag känner inte att jag vill hjälpa han längre.. inte hans Mamma heller. Hans pappa dog för 1 år sedan. Jag var där varje dag i 8 månader & hjälpte han/henne. När han hade avlidit, då var det jag som fick ta tag i hemtjänst, Färdtjänst, Banker, jurister, Begravningsentrapenör, Blommor, Kyrka, soloartist, Fotograf... Sedan efter allt kontakt med Advokat Bank & Jurist åter igen ett antal ggr. Bråk med hans Pappas Biologiska barn. Så Nej jag vill inte hjälpa längre. Jag mår illa när jag tänker på allt. Han och hans Mamma dricker båda, pissar och skiter ner sig båda, är elaka båda, trots allt man gjort under 5 år. Jag tycker bara att dom är skita och äckliga båda två. Vill igentligen inte ha med mågon av dom att göra längre. Det har tyvärr blivit ett stort Hat i från min sida. Men jag har tyvärr inget val. Jag ska berätta... Under dessa 5 åren har jag ensam tagit lån för mig och han. Han är hos kronofogden. Så han får inte ta lån, el hyra bostad el äga något. Jag får hjälp ev i februari att lägga om lånen. Men innan dess måste jag bevisa att jag klarar av att lösa lite av allt. Så nu har jag ljugit för han, sagt att vi har mer räkningar att betala in än vi brukar ha. Jag betalar räkningarna. Han swichar exakt på kronan som jag säger att jag behöver. Om han känner för det och om jag är snäll. Men iaf nu har jag löst 1 lån på 38.000, 1 lån på 7.000, 1 lån på 6.000 1 lån på 4000, På 3 månader. Självklart har jag inte lyckats med allt. Har 3 st kvar på sammanlagt 80.000kr. Vill igentligen betala in 1 lån till och halva det. Jag har sålt av saker ifrån hemmet. Men det räcker inte. Jag söker efter billigare hyra. Men just nu känner jag personligen att jag inte orkar längre. Men jag vet helker inte riktigt vad el hur jag ska bära mig åt. Jag får inga pengar av han mer än det för räkningar. Jag har inte en krona själv på en hel månad. Så här har det varit länge. Ni få tycka att jag är en elak, egoistisk, person som ljuger. Men jag måste ju tänka på min framtid och att jag ska kunna klara mig själv. Kram igen alla❤❤ va inte arg på mig.
.

Li-Lo

Alkoholhjälpen är bland annat detta forum, där du kan skriva och ta del av andras inlägg samt få information om saker som kan vara viktigt att veta när man vill förändra sina alkoholvanor eller är närstående till någon som dricker. Det är en mötesplats på nätet. Alkohollinjen är en nationell stödtelefon för de som vill förändra sin alkoholvanor eller för närstående.

Li-Lo
Alkoholhjälpen

Fortsätt läsa och ta del av andras berättelser.
Det var en stor hjälp för mig när jag levde med min fd man som drack för mycket under många år.
Tog mig också många år att först ens märka att han drack mer och mer och smusslade undan alkohol för mig.
Flyttade mina gränser hela tiden mer och mer.
För att sedan försöka lämna honom som jag en gång Älskat väldigt mycket och levt med i 28-år,men insåg tillslut att om jag inte gjorde det skulle jag och yngsta sonen som bodde hemma gå under.
Rasade i vikt orkade inte med mitt jobb.
Ville vara hemma och kontrollera hans drickande,orkade inte med någonting tillslut.
Idag 1,5år senare börjar jag känna igen mitt gamla jag.
Finns dagar när allt känns ensamt och jobbigt.
Saknar familje känslan,men honom och hans ego kommer jag aldrig mer att sakna.
Den tiden vi hade en gång kommer jag aldrig få tillbaka,vilket jag äntligen insåg och accepterade tillslut.
Är så glad att jag tog mig ur innan jag blev ännu mer nertryckt och förnedrad av hans ego beteende som han inte alls hade tidigare.
Det du måste fundera över är HUR vill du leva ditt liv i framtiden?
Hoppas du kommer fram till ett beslut så du kommer att må bra igen.

jonan

De borde ju se från kronofogden att du försöker. Du har varit jätte duktig som kunnat lösa så många lån.
Heja dig !!!!!

Besviken

Hej jonan det är inte hans skulder på kronofogden jag har löst. Dom bryr inte han sig om, därmed inte jag heller. Detta är våra gemensamma fast jag står på dom. Han kan ju i skälva verket strunta i dom om han vill. Då är ju det jag som åker på allt. Men vi har ju andvänt oss båda av alla lånen. Därför vill jag bli av så mycket som möjligt innan han sticker ifrån mig. För annars har jag inte råd att betala min hyra. Förstår du vad jag menar?

Ebba

Oj oj oj vad du kämpar och jobbar för att ordna upp det här med lånen, vilket arbete du har lagt ner på att reda ut det.

Jag tänker nu att det inte är konstigt att du känner det som att du varken vet ut eller in och att det känns som att du inte kan tänka.

Du beskriver att du förut var glad, skrattande och påhittig.
Det låter härligt och jag tror att du kan få tillbaka skrattet och glädjen i tillvaron igen.

För cirka ett år sedan var jag utmattad och deprimerad, jag kunde inte tänka klart.
Jag kunde inte sova och allt jag kände var stor oro inför framtiden.
Min kropp och knopp var totalt utmattade.

Kanske är det så för dig nu?
Du kanske är totalt utmattad av allt som har varit och är?

Det är inte konstigt tycket jag i sådant fall.
En sådan sak som att leva under ekonomisk press och inte ens kunna köpa kaffe är ENORMT tärande.
Så har jag också haft det.
Jag var arbetslös, ensamstående mamma med en f.d pojkvän som missbrukade och hotade mig till livet när han var påverkad.

Jag var så fruktansvärt rädd vissa nätter att jag inte vågade sova av rädsla för att han skulle komma och slå in dörren.
Det fanns fog för min rädsla och jag vågade tyvärr inte berätta för någon, jag tänkte att de skulle tycka att jag fick skylla mig själv och en massa annat.

Ja du Besviken, jag förstår dina tårar men jag vill också säga att jag beundrar dig som verkligen försöker förändra ditt liv och jag vet att livet kan förändras och bli ljusare igen.
Du kan få tillbaka ditt skratt och din glädje.
Det har jag fått så jag vet att det går.

Ge inte upp, fortsätta kämpa och försök hitta bra stöd.
Jag tycker att du har fått många bra tips här ovan.

Kram till dig!

Besviken

Hej igen Alla, jag känner mig så ledsen. Min dotter säger att hon aldrig träffat på någon som är så elak som han (min särbo) hur ska jag förklara för er? Hmm.. Han bli vansinnig bara för att jag ville titta på ett program på Tv efter att jag bakat i ett par timmar. Ett program som jag brukar titta på struntade jag i pga det kan jag se i repris. Men det andra trodde inte jag att det gick i repris. Han satt och tittade på det första. Sedan snabbt bytade han kanal och påstod då att han skulle se det. Jag sa då att jag kan väl få se det. Så efter tjat gap och skrik ifrån han, så ändrade han kanal. Men han gick ut i köket slängde saker så det gick sönder. Jag skulle i pausen ta ut sista plåten i ugnen. Men det fick jag inte för nu stod han där. Okej sa jag. Men jag måste för dom bränns annars. Men jag fick inte. Dom brändes. Så jag gick å satte mig och fortsatte kolla Tv. Då kom han efter en kvart, och sa att nu har vi tagit reda på om det går i repris och det gör det. Så du bara ljuger sa han. Jag frågade vilka är vi? Vem har du pratat med.? Tro det el ej.. Men gud han ringde sin Mamma. Jag tror jag snart går i sönder. Jag måste fråga er... är era likadana.? Hur väljer man och vara så psykande elak? Är jag knäpp? Det är kaos..

Besviken

Jag skulle ringa alonon, men när man äntligen kommer till skott är det ingen som svarar. Tfn svarare? dom har stängt. Jag ville bara veta om och när deras sista möten är i Göteborg innan Jul. För att jag förstår inte deras Lista. Jag skrev ett mail, så vi får hoppas dom hör av sig. Kraam alla.

Ebba

Vad bra att du mejlade al-anon.
Modigt och klokt tycker jag.
Jag tittade nu på deras hemsida och läste att det var bra att mejla frågor.
Jag hoppas att du får svar, det tror jag nog att du får.

Du undrar här ovan om du är knäpp.

Nej det är du absolut inte.
Du är fantastisk tycker jag!
Du kämpar och försöker förändra din tillvaro.
Jag önskar bara att du hittar och får bra stöd så att du slipper grubbla själv på allt.

Bra att du hittade hit till forumet.
Kram till dig.

Leverjag

Håller med Ebba!

Bra. Du hittar din styrka igen och be och ta hjälp så mycket du kan nu innan du står stadigt på dina fötter igen. Hoppas du får svar snart så du vet vilka grupper du kan gå på och vilket stöd som finns. Du är på väg nu, besviken. Fortsätt så. Ta hand om dig och finn vägen som leder dig att må bra igen!
Kramar

Jessie

Läser din och andras trådar och jag bli så ledsen över hur många vi är och hur dåligt vi mår.
En del av oss har orkat lämna , en del har fått en nykterist och en del är kvar men ändå är vi tillsammans här inne .
Även om jag inte skriver så mycket just nu är jag här nästan dagligen och jag bli fortfarande hjälpt här. Kämpa på besviken!
Bra att du tagit kontakt med al-anon. Jag har inte fått ur den tummen än men borde .
Känner att jag har mycket ilska emellanåt . Arg för att jag har låtit det gått så långt...
Jag försöker nu ta en dag i taget, försöker skapa mig och barnen en rutin här hemma och sen får tiden för vårt särboliv komma.

Besviken

Har fortfarande inte fått något svar ifrån Al-anon??

Så jättetrist Besviken att du inte fått svar från Al-anon... och Jessie sök dig till ett möte! Jag ska kolla möteslistan och se om jag kan hjälpa dig på nåt sätt. Var in och kollade på hemsidan / kontakt, försök med att ringa servicekontoret 08-643 13 93 (Dagtid måndag – onsdag) och fråga. De kanske vet något. Det är ju så att Al-anon fungerar i form av frivilligt arbete och de flesta är ju i en liknande situation som du... risken är stor att det börjar halta.
Just därför behöver vi vara många som hjälps åt. Fortsätt skriva här och stötta varandra, en bra sak med den här sidan är ju att den finns och fungerar, vi behöver inte ta ansvar för det praktiska när vi har fullt upp med att hålla näsan över ytan. Kram, kram / mt

Besviken

Hej alla & trevlig Lucia och 3 -dje advent.
Jag vet inte vad jag ska göra nu, dom på Al-anon svara varken i telefon el på Mail. Jag behöver råd... Som vanligt sov jag dåligt natten som va, också. Idag på Morgonen så väckte han mig i soffan, berättade att han fick ett samtal. Han hade i veckan skrivit ett Mail till USA till en klubb som startades där för X - antal år sedan. Det är en Mc- klubb som är enbart nyktra Alkoholister i. Dom i USA Mailade över hans intresse hit till Svergie. Varpå en ringde han idag, ville att han skulle komma dit på Måndag och träffa dom. Lördag var det Julbord, där allas medlemmars släktingar är välkommna. Julafton, Påskafton, Midsomnarafton Ja - Alla stor helger träffas dom på,, just för att det är då man tydligen tänker på drickat mest. Varje Lördag äter dom Middag och varje onsdag Morgon äter dom frukost tillsammans dom som har möjlighet. Nu vill han att jag ska stötta han i detta. Följa med på träffar och dyl. Jag sa vad jag ville han skulle fråga dom, på Måndag.... Om deras käringar är i samma sittuation som mig. Då menar jag. Att har dom varit med om detta med sina karar som jag är med dig. Alltså har dom levt ihop med sina karar, när dom var alkoholister? Och dom betedde sig som likadana svin som du i mot mig? Det vill jag att du frågar. Han sa att det kan jag göra. Om han gör det... Jag känner, att visst det är kanon och det är jätte bra att du tycker det är kul. Och att du blev glad sa jag. Du får ju åka hoj- sa jag då... Men spontant,, känner jag att jag inte vill vara där. Han kommer ju att Manipulera dom också, alltså visa sin falska sida. Men sammtidigt så vet jag inte. Jag har alla symtom till utttmattnings syndrom. Men han bryr sig inte om det. För jag är ju alltid sjuk säger han. Och utnyttjar det. Åh säger, att ja- jag vet ju redan att du inte vill följa med mig. För du är ju så sjuk och du vill väl inte stötta mig i detta. Så säger han. VAD GÖR JAG? VAD HADE NI GJORT? VAD SÄGER MAN? Snälla Hjälp mig.

Ebba

Ha lite tålamod med att få svar av Al-anon.
Precis som Mulletant skriver så drivs Al-anon av helt vanliga människor som du & jag, som själva har befunnit sig eller befinner sig i liknande situationer som anhöriga till människor med alkoholproblem.
Men det skadar ju inte att mejla igen om du känner för det.

Alkohollinjen har du redan fått tips om, tror du att det skulle kunna vara något?
Att ringa anonymt och prata med kunniga människor vars yrke är att ge råd och stöd till den som behöver och vill ha det.
Jag tror att det är jättebra! :)

Det låter ju bra att din särbo har tagit kontakt med ett mc-gäng som är nyktra alkoholister, då verkar han ju i alla fall förstå att han borde vara nykter...

Men om du inte vill följa med så ska du inte göra det, du måste ta hand om dig och på riktigt känna efter vad som får dig att må bra och vad som inte får dig att må bra.

Han är en vuxen människa.
Han ansvarar för sitt liv och för sitt mående.
Hans val är hans val.

Kram till dig.

Besviken

Hej Ebba, Jag fick svar ifrån Al-anon skulle varit där igår. Men jag hade inga pengar till busskort fick ej heller några utav han. Han tyckte jag skulle gå 3.5 mil. Så det blev inget. Tyvärr. Visst är det bra att han ska till den här klubben. Men dom ställde 3 krav på han. Första var att gå på AA 1 gång i veckan, andra var att gå 12 - stegsprogrammet, Tredje var att hitta en ( nu minns jag inte vad det hette) men det var iaf en person som Skulle finnas där vid hans sida och stötta han. I honom i detta. Inte jag utan ngn annan. Så imorgon blir det AA sa han. Vi får se hur det urartar sig. Jag känner bara att jag vill inte vara med han på denna resan. Det känns som om han redan har bränt sina skepp hos mig. Jag är arg, ledsen, besviken, upprörd, och så ini h-vete trött på att han hela tiden psykar mig.