Rosatulpan

Hej jag är helt ny här så vet inte om detta hamnar på rätt ställe.

Men skulle vilja fråga er om grovrattfylla. Googlar ihjäl mig snart och det fyller mig endast med mer stress. Ni som varit i samma situation får gärna svara. Min sambo har åkt dit för grovrattfylla, 1,28. Han har aldrig blivit dömd förut men jag vet att han kört onykter tidigare. Så detta kan ju på ett sätt vara ett uppvaknande för honom, dock har det orsakat mig enorm stress. Jag kan inte sova eller fungera normalt för jag inser hur grovt straffen han kommer få kommer påverka mig och vår familj under en väldigt lång tid nu. Vi har ännu inte fått någon information om vad som väntar oss och att inte veta göra att man inte kan bearbeta detta alls. Kan någon snälla berätta lite hur det gick för er i liknande situation ang påföljd och arbete osv. Mvh

Han krockade med bilen och smet ifrån platsen så hindoatrull fick söka upp honom.
Han hade då 2,0 i promille och fick nyktra till på polisstationen.
Han blev sen dömd till 3 månader med fotboja och indraget körkort under 2 år.
Han fick under de 2 åren gå på hälsovården och lämna urin och blodprov 8-10 gånger per år.
Bilen kunde vi lämna in och få ett alkolås i och då kunde han fortsätta att köra, fast bara den bilen då.
Det var jämna service då de kollade loggen på alkolåset. Vi fick betala 1000 kr i månaden för detta.
När han hade fotboja ställde de in tiden så han kunde vara på jobbet och var tvungen att vara hemma, inne i huset resten av tiden. Permis 2 timmar på söndagen som han kunde gå ut.
Det kom även folk hem vid olika tidpunkter så han fick blåsa.

Så totalt sett kunde han arbeta, gömde sin fotboja i strumpan så ingen skulle se,
Betalade 24000 kr i avgift för alkolås,
Böter för räcket han körde sönder, 54000 kr,
Bilen skrotad
Massvis med urin o blodprov,
Läkarintyg efterdenna tiden var över.

Därefter fick han tillbaka sitt körkort tillbaka.

Jag hoppas detta kan vara till hjälp för dig. Men främst så vill jag säga till dig att försöka att inte tänka så mycket på det, svårt....Jag vet.
Men det är hans problem och hans konsekvens så lägg bollen i hans knä och tids nog får han svar på vad straffet kan bli.

Sänder dig en kram?Azalea

Rosatulpan

Tack så mycket för ditt utförliga svar!❤️. Det är väldigt svårt att inte oroa mig eftersom jag pluggar och hans inkomst är extremt viktig nu. Barn hus och allt det kommer ju bli lidande pga hans idioti. Det handlar ju inte endast om en kortare period utan många år, belastningsregistret finns kvar i 10år:( . Men eftersom din man inte fick fängelse och konsekvenserna var värre då han krockade och hade högre promille, kan vi hoppas att min sambo inte heller får fängelse. Vad blev böterna och blev det kostnader för rättegången? Jag antar att blodproven kostar med? Suck livet känns inte kul just nu.?

Rosatulpan

Tack så mycket för ditt utförliga svar!❤️. Det är väldigt svårt att inte oroa mig eftersom jag pluggar och hans inkomst är extremt viktig nu. Barn hus och allt det kommer ju bli lidande pga hans idioti. Det handlar ju inte endast om en kortare period utan många år, belastningsregistret finns kvar i 10år:( . Men eftersom din man inte fick fängelse och konsekvenserna var värre då han krockade och hade högre promille, kan vi hoppas att min sambo inte heller får fängelse. Vad blev böterna och blev det kostnader för rättegången? Jag antar att blodproven kostar med? Suck livet känns inte kul just nu.?

Hej igen!

Han fick inte några böter men jag har för mig vi fick betala c:a 5000 kr för advokatkostnaden.
Jag kan tänka mig att det inte blir fängelse eftersom dels är det inget grovt brott plus att det är överfullt på fängelserna.
De kan ha bra kontroll på honom genom fotboja.

Kommer inte riktigt ihåg hur det var med proverna på vårdcentralen. Tror det är vanlig taxa och sen blir det ju högkostnadsskyddet vid 1150 kr.
Det sista läkarintyget vet jag kostade 1500 kr.
Så visst kommer det att rinna iväg lite pengar men tror inte det blir så farligt.

Jag hoppas för er skull att det blir en väckarklocka för honom och att det kommer nåt gott ut av det.
Kanske insikt och slutar med drickandet.
Det är tungt att vara den vid sidan om eftersom vi ickså påverkas av det som händer pga att se kört fulla..

Många kramar och ta det lugnt?Azalea

Rosatulpan

Tack för ditt svar igen. Hjälpte väldigt mycket, går bara runt och tänker på allt hemskt som ska komma. Mest orolig för barnen, om andra får veta och börjar skvallra, barn kan vara så grymma mot varandra. Att han får gå och ta prover 1000 gånger skulle inte störa mig det minsta, det är just skammen och oroligheter runt ekonomin som är värst. Han vet att jag inte kommer acceptera mer så han vill och försöker sitt bästa. Men det finns ju alltid en gnagande oro där i bakhuvudet. Men väldigt skönt att få bolla med någon som varit där jag är nu, hjälper mer än jag trott. Tack igen❤️

Jag förstår din oro och tankar på vad som det kommer att pratas om.
Försök att lägga det är sidan, det pratas alltid om något och det stämmer oftast inte det som sägs.
Och det blir snabbt gårdagens nyhet.
Tro mig, jag har gått igenom det mesta och bor i en liten by och tyckte det var jobbigt att tänka på vad andra sa.
Till slut släppte jag det och det var skönt att göra.
Vi är dom som vet vad som hänt de andra bara gissar en stund.

Det kommer nog inte att hända något eller bli några beslut än på ett tag, sånt där tid, så försök att lägga det åt sidan så länge och ta det när den dagen kommer då ni vet.

Försök att njuta lite tillsammans med barnen över julen istället ?det mår du bättre av.

Kram till dig och hoppas jag kan stötta dig på något sätt ?Azalea

Hej, även om han döms till fängelse kommer han att kunna välja fotboja (i tråden skrivs om en man som fick fotboja; det betyder att han faktiskt dömdes till fängelse men valde att acceptera fotboja istället). Men om han är öppen med att han har allvarliga alkoholproblem kommer han med stor sannolikhet undan med vård, dvs gratis alkoholterapi (utan fotboja) och utan dagsböter. Efter en tid kan han få köra bil med alkolås efter ansökan. Så om han alltså medger att han har alkoholproblem med viss inlevelse och klargör att han vill bli fri från det kommer det bli bra. Be honom begära offentlig försvarare som hjälper honom, det kostar inte så mycket, typ 5000 kr som nämnts i tråden. Jävligt puckat att köra bil på fyllan, han ska vara glad att inget allvarligare hände. Jag tycker inte att du ska oroa dig för detta, det kommer att bli bra. Värre saker kan hända, det glöms bort. Det viktigaste är att han tar sig samman. Lycka till med studierna!