Snart är julafton här och jag blir så orolig för hur den ska bli.

Min mamma dricker för mycket och vill inte inse det. Jag blir så rädd men hon ser inte det.

När vi är på tillställningar brukar jag ta ett glas vin max. Jag har en dotter på 3 år och jag vill inte att hon ska fara illa och jag vill vara nykter i hennes närvaro.

Min mamma hinkar i sig alkohol och då istället väljer jag att inte dricka. Min pappa ser det och är likadan. Han har försökt att närma sig problemet med mamma men hon lyssnar inte. Min syster hänger på min mamma och dricker mycket hon med. Jag vet inte heller hur jag ska hjälpa pappa. Det har gått så långt att hon glömmer bort saker hon gjort, tappar saker, däckar(och kissar ner sig) m.m

Min pappa gav som förslag att ha en vit jul och då blev mamma arg.

Jag hatar verkligen alkohol och har svårt att se min man dricka någon/några öl också. Jag vet att min man inte har problem men jag förstår inte varför det är så viktigt.

Nu är jag rädd att julen bara kommer handla om att familjen kommer bli fulla.

Jag har bestämt mig att vara nykter, för om något händer tänker jag ta min dotter och åka hem för att visa min mamma att det är det här som händer om hon kommer dricka för mycket i min dotter närvaro: hon kommer inte att få ha kontakt. Inte träffa min dotter om hon dricker.

Är jag hård? Hur ska jag tackla det här? Har ni några andra tips.

/ orolig

Du tänker alldeles rätt.
I den bästa av världar så umgås man över jul och använder eventuellt alkoholen som ett trevligt tillskott som inte går överstyr,om alls då julen ju är barnens högtid.

Att du däremot kan åka till din mamma och förvänta dig att hon ska vara nykter eller skötsam funkar nog inte riktigt.
Så om du väljer att ändå delta och samtidigt ha en plan B är det allra bästa du kan göra för dig själv och din dotter.

Att utan bråk bara besluta att nu så är även min bägare full(om du ursäktar försök till skämt) så tar du ansvar för dig och din dotter.
Din mamma får ta ansvar för sig och det ev dåliga samvete som kommer av att du väljer att lämna.
Bra tänkt och bra att du innan själva julafton har en plan.

Ofta när man har med alkoholberoende människor att göra så blir man apatisk och ledsen.
Kanske försöker förmå personen det gäller att avstå,eller åtminstone minska ner.
Men sjukdomen alkoholism funkar inte riktigt så att de är mottagliga.

De behöver sin alkohol och vill inte riktigt se problemet även om det är uppenbart för alla andra.

Som sagt,välkommen hit.
Jag hängde här flera timmar per dygn under de första åren sen jag och min drickande x sambo gick skilda vägar.
Det var min livlina och tröst och gav mig stöd i att jag tänkte och gjorde rätt när jag helst av allt ville strunta i det sunda förnuftet och gå på min känsla istället.

Det är du och din pappa som tänker rätt.
Och din inställning och förberedande för att åka kunna åka hem om din mamma blir full är som det ska vara.
Barn ska omges av nyktyra vuxna,stå på dej ?❤