MariaLeo

Har återigen för ca 3:e gången blivit lämnad av mannen jag älskar som är alkoholist.
Han tycker jag varit för ”på” och pressat honom för mycket angående hans drickande (han blir väldigt elak när han är full). Att han inte skulle dricka var ett ultimatum för att vi skulle fortsätta vara tillsammans och det höll ca 2-3 veckor per gång. Sedan var det lögner om att han skulle åka hem och städa istället för att komma till mig men allt handlade om att åka hem och dricka. Till slut gick jag runt med en oro i magen varje dag med tanken ”när händer det igen, idag eller imorgon” och detta blev en stress för oss båda.
Han säger också ofta att om jag inte skulle ha gjort honom så arg och irriterad så ofta skulle han inte behöva dricka lika mycket.
Jag vet att det är förödande att gå tillbaka till honom för min egna del (och hans) också på grund av att jag troligtvis kommer förlora mina närmsta vänner pga det då dom inte orkar plocka upp mig mer efter varje gång han lämnar mig.
Jag vet allt detta och att både han och jag behöver jobba på oss själva men på varsitt håll för att läka men ändå gör det så fruktansvärt ont och paniken och ångesten utan honom är ibland så bedövande att jag inte jobbar, äter eller kan gå upp ur sängen.
Är det NÅGON som har nåt råd eller kan dela med sig av liknande erfarenhet och hur ni klarade av att gå vidare?

Tack

Du verkar så nedbruten av er relation (om man nu kan kalla det så). Alkoholister och andra med missbruksproblem/beroende har relationer med sina droger inte med människor. Tyvärr stämmer det nog, vi kommer i andra hand. Du behöver hjälp, fokus på dig nu. Någon form av anhörigprogram, alanon kanske eller någon kurator. Du behöver hjälp att se hur du har påverkats av att leva tillsammans med en beroendeperson. Att ha en relation till en aktiv missbrukare är mycket smärtsamt och känslomässigt farligt har jag lärt och tycker det stämmer. Du behöver proffessionell hjälp är min åsikt. ❤