Hofvik

Hej,
Jag har en pappa som hela livet haft problem med alkohol. Det började när jag bara var runt året när han och mamma separerade på grund av att han drack för mycket.
Han har alltid varit en ”funktionell” alkoholist, där han går till jobbet och fungerar i vardagen och har ett specifikt mönster. Det börjar med en öl som med tiden blir alltfler och till slut går det så långt att han förlorar jobbet. Detta har hänt ett flertal gånger under åren. Sen ordnar han upp det igen, får nytt jobb och så samma visa igen.
Jag har sporadisk kontakt med min pappa, pratar i telefon ibland och träffas nån gång ibland. Han har tydligt valt att ha begränsad kontakt med oss, varför vet jag inte. Men gissar på att han skäms och vet att han sabbat det med oss och tycker synd om sig själv. Vi har aldrig riktigt pratat om hans alkoholproblem under uppväxten och jag tycker inte att jag blivit påverkad så mycket av det under min uppväxt. Han drack aldrig när vi var besök osv. Förutom en incident som hände när vi jobbade på samma jobb, han drack för mycket, däckade och tänkte köra moped hem och jag och mina vänner fick köra hem honom och övertyga om att köra hem var dumt. Då såg jag även hans aggressiva tendenser.
Anledningen att jag nu skriver och söker råd är att min pappa återigen har ramlat dit och den här gången rejält. Han kom full till jobbet, blåste med för hög promillehalt och har blivit av med jobb och körkort. Han har även en ny familj sedan några år tillbaka där två barn på 4 och 12 år bor under samma sak. Jag har sett min pappas aggressiva tendenser när han har druckit och han har normalt sett låg stubin. Hur mycket jag än älskar min pappa kan jag tyvärr inte helt med säkerhet veta att dessa barn mår bra under samma tak som honom och det grämer mig. Vad ska jag göra? Hur går man vidare med det här?
Det positiva är att pappa för första gången pratade öppet om sina alkoholproblem och berättade för mig vad som hänt.
Det jag behöver råd med är väl egentligen om jag ska försöka hjälp honom och hur isåfall?
Hade det bara handlat om honom vet jag helt ärligt inte om jag hade orkat, men när det är barn med i bilden kan jag inte riktigt släppa det. Inga barn ska behöva växa upp med en förälder som är alkoholpåverkad för jämnan, kanske aggressiv och må dåligt. Tacksam för hjälp!

123maja

Hej!
Ber om ursäkt för att du har behövt gå igenom detta!
Har själv växt upp i ett hem med en alkoholiserad pappa och ser inte att någon ska behöva gå igenom detta. Bra att han nu pratar mer öppet om sina problem, men en person som har ett beroende är aldrig helt ärlig mot andra eller sig själv. Barnen i hans nya familj är för unga för att förstå eller göra något åt det som pågår och där behöver vuxna ta över. (Oj vad jag hade önskat att en vuxen runt om kring mig gick in och tog ansvaret så att jag inte behövde). Det är inte du som bär ansvaret för vad din pappa gör eller väljer att göra. Men jag anser att vi som vuxna måst skydda barn som inte kan skydda sig själva. Jag hade rekommenderat att kontaktar socialtjänsten och gör en orosanmälan (låter hårt men det är för barnens bästa). Du kan även prata med din pappa eller mamman till barnen men det är stor risk att de inte är öppna för att lyssna och lever i förnekelse.
Via socialtjänsten kan även din pappa få hjälp med sina problem via medicinering, beroendehem eller samtalsstöd.
Hoppas det går bra för dig och din pappa framöver!!

Hofvik

Tack för svar!
Har funderat på socialtjänsten men har tagit emot så mycket då pappa har varit den som tagit sig an hans frus barn och deras gemensamma son mest. Han har vad jag har sett varit en bra pappa. Men jag vet ju som sagt inte vad som försiggår bakom stängda dörrar, och träffar dom alldeles för sällan för att kunna göra en bedömning. Hans fru är från Thailand och har svårt att prata svenska, så känns svårt att prata med henne.
Som du säger är det vi vuxna som måste ta ansvar när barnen inte kan, och jag kan inte släppa känslan i maggropen att jag bör göra något. Så att kontakta socialtjänsten är förmodligen det enda rätta. Barn mår inte bra av att vara under samma tak som någon som dricker oavsett om dom är aggressiva eller inte.