Kattis64

Min sambo dricker varje helg. Detta har pågått i 4 år och jag tycker det är så jobbigt. Han dricker 5 liter vin och 6-8 starköl och en halv eller hel jäger men säger att han inte har problem. Han jobbar mån till torsdag 40 timmars vecka och direkt när han kommer hem på torsdagen börjar drickandet. Jag har sagt att jag vill att han drar ner på det och han säger att han har en plan men det händer inget.. hans dotter med barn har dragit sig undan och ett tag hade de ingen kontakt han förstod inte att det berodde på alkoholen hur ska man få de att vakna upp? Förstår att det är en sjukdom och jag älskar honom för han är världens finaste för mig men jag vet inte hur jag ska orka. Kattis

Du ställer en fråga som är svår att svara på egentligen. Insikten måste ju komma inifrån men borde ju gå att trigga igång utifrån. Åtminstone borde det gå att putta processen i rätt riktning, men frågan är hur. Har någon någonsin funnit ett svar på detta som är någorlunda generellt?

Det går inte att tvinga någon att sluta dricka. Jag har försökt alla metoder. Blev arg, var ledsen, försökte prata, ställde ultimatum. Inget funkar om inte den som dricker vill sluta och inser sina problem. Vi var ihop i 20 år, jag och min man, numera ex. Det eskalerade mer och mer för varje år. Jag var tvungen att gå till slut. Han har fortsatt dricka.
Man kan bara hoppas att dom tar hjälp till slut.