Hej!

Min mamma är alkoholist och behöver hjälp. Hon dricker alldeles för mycket, förut bara på helgerna, men nu även på dagarna när hon är ledig. Jag och min bror har flyttat hemifrån och pappa berättar att det bara blivit värre den senaste tiden. Då hon jobbar inom kommunen är det svårt att söka hjälp där. Antar att det är en del av medberoendet att man ändå vill skydd sin anhörig och inte berätta för hela arbetsplatsen. Det jag undrar över är om någon har ett tips på ett bra behandlingshem runt Örebro eller angränsande län? Har tänkt att samla hela familjen och prata med vår mamma och erbjuda henne hjälp. Men vill då ha förslag på behandlingshem att erbjuda.

Tack

Hej Ammanda, välkommen till forumet. Va bra att du skriver här. Du berättar att din mamma har alkoholproblem och behöver hjälp, nu ska ni prata med henne och vill ha ett konkret tips med information om vart hon kan vända sig, då helst ett behandlingshem.
Gällande just behandlingshem är de ofta privata alternativ och därför svårt för oss att hänvisa till då vi inte vet hur de arbetar. Kommunen erbjuder alltid hjälp men jag förstår att det just nu inte är det första alternativet för er, ibland kan det vara ok för grannkommunen att man får hjälp där, det ser såklart olika ut och man kan behöva kontakta den kommun man tänker sig.

Som ett första steg kan för en del vara att kontakta sin vårdcentral eller Alkohollinjen, 020-844448. 1177 kan eventuellt också ge tips på vart man kan vända sig. Sen är det såklart också lite beroende på hur och vad din mamma själv vill ha för hjälp.
Fortsätt gärna skriv och läs här på forumet, hoppas det på något sätt blir hjälpsamt för dig.

Varma hälsningar,
Rosette/Alkoholhjälpen