Hej hur mycket kan man prata om hans missbruk till honom. Vill så gärna fråga om han hr tänkt sluta dricka eller om han har ringt om behandling som han sa. Vill inte tjata heller, han kan bli sur då.

Hej Regnbågen,

Svår fråga det där eftersom alla är olika och svårt att veta hur er relation ser ut. Men det låter som missbruket ändå är ett ämne som varit uppe då behandling är igång. Tyvärr är inte det en garanti för att det finns självinsikt och en egen vilja att jobba med missbruket. En missbrukare kan säga och göra vad som helst för att lugna och inte oroa sina närmsta för att bara få slut på tjatet.

Personligen fick jag så många ultimatum och lovade att sluta med lögner, smygande och sjukliga beteenden. Och ändå var jag chockad när hon fick nog. Men för mig vad det konsekvenser som fick mig att verkligen ta tag i problemet, för sent för oss, men kanske inte för sent för mig. Jag förstår att det är tufft att lämna en människa man älskar och vill hjälpa. Men kanske är det bara konsekvenser som funkar. Och förmodligen är du medberoende och försöker rättfärdiga och skydda din partner.

Hoppas det går bra för er båda. <3

regnbågen70

Idag har han fått jobb. Men han tror ändå att han kan lura mig. Allt är bättre. Men han smyger ändå ibland och tror inte jag ser att han har druckit. Vi får se hur det går